یک رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه نوشت، پنتاگون برای سفر کوین مک‌کارتی، رئیس جمهوریخواه جدید مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در فصل بهار تدارک می‌بیند. به گزارش ایسنا، پایگاه خبری «پانچبول نیوز» دیروز دوشنبه با استناد به یک مقامی که مستقیما در مذاکرات در پنتاگون دخیل است، نوشت: «پنتاگون در مراحل اولیه برنامه‌ریزی تور سفرهای خارجی کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به خارج شامل سفر به جزیره تایوان در اواسط سال جاری میلادی است.»

به نوشته پانچبول نیوز، در پی انتخاب شدن مک‌کارتی با برگزاری دورهای متوالی رای‌گیری به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوریخواهان قصد دارند مقابله با چین را یک رکن اصلی دستور کار اکثریت جدیدی که در این مجلس کسب کرده‌اند، تعیین کنند.

برنامه‌ریزی برای سفر مک‌کارتی به تایوان یک تلاش پرمخاطره برای پنتاگون خواهد بود و پنتاگون لازم است برای این سفر مسائل لجستیک امنیتی و پاسخ قابل انتظار از سوی پکن را در نظر بگیرد. هنگامی که نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا سال گذشته میلادی به تایوان رفت، چین در واکنش به آن مانورهای نظامی خود را در نزدیکی این جزیره به عنوان یک تاکتیک ارعاب افزایش داد و مقامات ارشد پکن این سفر را به عنوان نقض سیاست دیرینه آمریکا در قبال تایوان به باد انتقاد گرفتند.

مک‌کارتی در زمان سفر پلوسی به تایوان، از این اقدام او حمایت کرده و وعده داده بود، چنانچه خودش به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا برسد چنین سفری را انجام خواهد داد.  چنانچه مک‌کارتی نیز برنامه سفر به تایوان را عملی کند، باعث ایجاد یک رویارویی دیپلماتیک دیگر بین آمریکا و چین خواهد شد.