رژیم صهیونیستی در راستای فراهم کردن مقدمات برگزاری نسخه دوم همایش «نقب» با کشورهای عربی، هیئتی را به امارات اعزام کرد و قرار است این هیئت پس از رایزنی‌ها در امارات به کشورهای شرکت‌کننده در «همایش نقب 1» نیز سفر کند.

به گزارش العربی الجدید، یک هیئت رسمی رژیم صهیونیستی یکشنبه سفر خود به امارات را برای حضور در دیدارهای کارگروه‌های همایش نقب شامل کشورهای مصر، امارات، مراکش، بحرین و آمریکا آغاز کرد و قرار است پس از دیدارها نیز به این کشورها سفر کند، هدف از این دیدارها، فراهم کردن مقدمات برگزاری نشست دوم همایش نقب است که قرار است ماه مارس در مراکش برگزار شود. شبکه عبری زبان کان جمعه اعلام کرد، کارگروه‌های همایش نقب افق‌های همکاری در زمینه‌های امنیتی، اطلاعاتی و اقتصادی شامل کشاورزی و آب را بررسی خواهند کرد.

همچنین شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، این هیئت علاوه بر امارات به کشورهای مصر، مراکش و بحرین نیز سفر خواهد کرد. این همایش اولین بار مارس گذشته در سده بوکر، واقع در نقب اشغالی با حضور وزرای خارجه شش کشور و با هدف تبدیل توافقنامه‌های ابراهیم به پروژه‌های مشترک و توافق درباره سازوکارهایی مشخص علیه ایران و تلاش اسرائیل برای ایجاد ائتلافی در مقابل ایران در پی اقدامات آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای ایران برگزار شد.

طبق گزارش‌های رسانه‌های عبری، ریاست هیئت اسرائیلی را آلون اوشپیز، مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی برعهده خواهد داشت و شامل برخی مسؤولان نماینده هیئت‌های اطلاعاتی و امنیت ملی و منابع آب و مسؤولان وزارت انرژی، گردشگری و اقتصاد است. قرار است این هیئت پیش از پایان هفته جاری به مصر سفر کرده و با مسؤولان قاهره برنامه‌های نسخه دوم همایش را بررسی کرده و نتایج نسخه اول این همایش شامل توافق درباره ایجاد سامانه مشترک پدافند هوایی جهت مقابله با خطرات موشک‌های بالستیک و پهپادها را بازنگری و ارزیابی کند.

مصر پیشتر موضعگیری جدی را در خصوص مشارکت در ائتلافی ضد ایرانی در پیش گرفته بود؛ اما در نهایت با مشارکت در سامانه مشترک پدافند هوایی منطقه‌ای با نظارت آمریکا و شامل امارات و رژیم صهیونیستی موافقت کرد.

طبق اطلاعاتی که العربی الجدید به دست آورده، تغییر موضعگیری مصر که مخالف مشارکت در ائتلافی با اهداف نظامی علیه برخی طرف‌ها در منطقه بود، به دلیل توافق‌های آمریکا و اسرائیل برای حمایت از قاهره در بحران‌هایش همانند سد النهضه اتیوپی و اقتصاد و نیز حمایت از موضعگیری قاهره در جمع کشورهای حامی مالی و نیز چراغ سبز دادن به وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای افزایش سطح همکاری‌های نظامی با مصر و تحویل تجهیزات نظامی و سیستم‌ها و فناوری‌هایی که روند انتقال آنها تعلیق شده بود، حاصل شد.

همچنین بر اساس این اطلاعات، اساسا هدف از برنامه‌های دفاعی که مصر در آنها مشارکت دارد، تامین امنیت مسیر بین‌المللی تجاری دریای سرخ و تلاش برای مقابله با سامانه های موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایرانی است. این سامانه دفاعی که آمریکا بر آن نظارت دارد، شامل هماهنگی اطلاعاتی میان طرف‌های شرکت‌کننده از نقاط ثابتی در کشورهای عضو است.

ژوئن گذشته بنی گانتس، وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی در سخنرانی مقابل اعضای کمیته امور خارجه و دفاع کنست (پارلمان این رژیم) اعلام کرد که اسرائیل با شرکای منطقه‌ای خود برای ایجاد یک ائتلاف نظامی هوایی به رهبری آمریکا تلاش می‌کند. یوآو گالنت، وزیر جنگ جدید رژیم صهیونیستی چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با لوید آستین، همتای آمریکایی خود درباره تقویت توافقنامه‌های ابراهیم رایزنی کرد.

گالنت پس از این تماس تلفنی توییت کرد، درباره نقش توافقنامه‌های ابراهیم در ثبات امنیتی خاورمیانه گفت‌وگو کرده و درباره تقویت روابط با دیگر کشورهای منطقه و توسعه آنها توافق کردیم.