یک دیپلمات سابق ترکیه‌ای اعلام کرد که منافع ترکیه و سوریه در دوره کنونی منافعی متقابل است و ترکیه خواهان ضمانت‌های قوی از جانب سوریه برای بازگشت پناهجویان به کشورشان خواهد شد. به گزارش الجزیره، بعد از قطع روابط ترکیه و سوریه برای حدود ۱۱ سال چهارشنبه وزرای دفاع دو کشور در مسکو با حضور همتای روسی خود دیدار کردند. این وزرا با تشکیل کمیته‌های مشترک از مسئولان دفاع و سازمان اطلاعات توافق کردند. این کمیته‌ها نشست‌های خود را آخر ژانویه در مسکو آغاز خواهند کرد. بعد از آن نیز نشست‌هایی در آنکارا و دمشق برگزار خواهد شد. در این راستا فکرت اوزیر، دیپلمات و سفیر سابق ترکیه‌ای گفت: ترکیه از طریق روندهای آستانه و ژنو برای حل بحران سوریه تلاش کرد و اکنون نیز برای فعال کردن روندهایی که به بن بست رسیده است، تلاش می‌کند. ترکیه برای تحقق امنیت داخلی خود و مرزهایش با سوریه و بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان تلاش می‌کند. این موضوع در گرو مذاکرات کنونی میان سوریه و ترکیه است. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه پیش از این اعلام کرد: بازگشت پناهجویان سوری باید به صورت داوطلبانه و امن باشد. ترکیه آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام کرده است. این دیپلمات سابق ترکیه بعید دانست که توافق و دیدارهای کنونی با نظام سوریه ربطی به انتخابات آتی ترکیه داشته باشد یا هدف آن بالا بردن محبوبیت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه باشد.

وی اقدامات آنکارا برای عادی‌سازی روابط با امارات، عربستان و مصر را یادآور شد. از سوی دیگر استفان هایدمن، پژوهشگر مرکز سیاست خاورمیانه در مرکز بروکینگز گفت: نزدیکی روابط ترکیه و سوریه با تغییر اوضاع در شمال سوریه ارتباط دارد و هیچ ربطی به مسائل سیاسی ندارد. اردوغان در معرض فشارهایی از سوی مخالفان قرار گرفت تا موضع جدی‌تری درباره پناهجویان سوری در ترکیه اتخاذ کند. توافق‌های آنکارا و دمشق به خاطر شرایط محلی ترکیه است. روسیه از بحران در حزب اردوغان برای پیشبرد عادی‌سازی روابط میان ترکیه و سوریه استفاده کرد. وی آنچه را بین آنکارا و دمشق می‌گذرد بسیار با اهمیت و استراتژیک دانست.

    

کره‌شمالی ۳  موشک بالستیک آزمایش کرد

ارتش کره‌جنوبی از شلیک سه موشک بالستیک کوتاه برد از سوی کره شمالی به سمت دریای ژاپن خبر داد. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی در بیانیه‌ای قبل از اعلام شلیک سه موشک بالستیک از سوی کره‌شمالی گفته بود، کره شمالی صبح دیروز (شنبه) یک موشک بالستیک نامشخص را به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) شلیک کرده است. به موازات اعلامیه ارتش کره‌جنوبی، رسانه‌های ژاپنی نیز اعلام کردند، کره شمالی دو موشک شلیک کرد که هر دو در خارج از منطقه اقتصادی ژاپن سقوط کردند. خبرگزاری کیودو ژاپن به نقل از منابع شلیک دو موشک کره شمالی و اصابت آنها به خارج از منطقه اقتصادی ژاپن را تایید کرد. نیروی گارد ساحلی ژاپن جمعه گفته بود، کره شمالی یک شیء نامشخص را به سمت دریای ژاپن شلیک کرده که احتمالا موشک بالستیک باشد. براساس خبرگزاری کیودو، به کشتی‌ها در دریا هشدار داده شده به جسمی که در نزدیکی‌شان در آب سقوط می‌کند، نزدیک نشوند. این شلیک موشکی جدید کره شمالی پس از آن است که کره جنوبی اعلام کرد، یک آزمایش موفق موشکی برای پرتاب تجهیزات به فضا در چارچوب تقویت توانمندی‌های جمع‌آوری اطلاعات و نظارت در فضا داشته است. کره شمالی ۲۳ دسامبر نیز دو موشک بالستیک کوتاه برد به سمت دریای ژاپن شلیک کرد. این کمتر از یک هفته پس از شلیک دو موشک میان برد بود. کره شمالی عملا از ابتدای ۲۰۲۲ ده‌ها موشک را شلیک کرده است از جمله یک موشک قاره پیما را در نوامبر آزمایش کرد.