ارتش کره‌ جنوبی، یک‌شنبه 27 آذر در اطلاعیه‌ای با اعلام آماده‌باش تصریح کرد که کره‌ شمالی به آزمایش یک موشک بالستیک جدید در سواحل شرقی شبه‌جزیره کره اقدام کرده است.

سازمان رادیو و تلویزیون ژاپن (NHK) هم به نقل از چند مقام دولتی که خواستار عدم افشای نامشان شدند، اعلام کرد که موشک بالستیک کره‌ شمالی در آب‌های اطراف منطقه اقتصادی ژاپن سقوط کرده است.

این آزمایش در حالی است که کره‌ شمالی چندی پیش از تولید موتور پیشران موشک با سوخت جامد سخن گفته بود. به باور کارشناسان، این دستاورد به افزایش سرعت و سهولت پرتاب موشک‌های بالستیک کره‌ شمالی کمک بزرگی می‌کند و برنامه اتمی و موشکی این کشور را گامی دیگر به‌جلو می‌برد.

در همین رابطه، خبرگزاری رسمی کره‌ شمالی اعلام کرد که آزمایش موشکی جدید روز پنج‌شنبه گذشته با حضور کیم یونگ اون، رهبر این کشور در منطقه سوهای، محل پرتاب ماهواره‌ها و آزمایش تکنولوژی‌های مرتبط با موشک‌ها و فضاپیماها انجام شده است.

مقامات ژاپنی هم در نوامبر گذشته بیان کردند که کره‌شمالی یک موشک بالستیک قاره‌پیما که قادر به رسیدن تا سواحل ایالت متحده را دارد، آزمایش کرده و این موشک در 200 کیلومتری سواحل ژاپن سقوط کرده است.

توکیو، جمعه از برنامه نظامی با هزینه 320 میلیارد دلار پرده برداشت که شامل خرید موشک دوربرد با توانایی حمله به اهدافی در چین است. این برنامه نظامی، بزرگترین برنامه ژاپن پس از جنگ جهانی دوم به‌شمار می‌رود.