درحالی که مقامات ترکیه و روسیه مشغول مذاکراتی برای ممانعت از عملیات زمینی ترکیه در شمال سوریه هستند، هنوز سرنوشت مناطق سوری که آنکارا خواهان عقب نشینی نیروهای «قسد» از آنجاست، مشخص نیست.

به گزارش روزنامه القدس‌العربی، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اخیرا آمادگی خود را برای همکاری با نظام سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم، آوارگان و حل سیاسی در سوریه به شرط جدی بودن نظام سوریه اعلام کرد.

اظهارات وزیر خارجه ترکیه به پیشرفت مذاکرات الکساندر لاورنتیف، فرستاده رئیس جمهور روسیه به خاورمیانه با مقامات آنکارا اشاره دارد. این مذاکرات بر عملیات نظامی زمینی متمرکز است که ترکیه تهدید به انجام آن در شمال سوریه برای بیرون کردن نیروهای سوریه دموکراتیک قسد کرده است. این مذاکرات همچنین بر تقویت روابط میان ترکیه و نظام سوریه متمرکز است.

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد، هیئت این کشور از همتای روسی خود طی مذاکرات خواست یادداشت تفاهمی که با مسکو در اکتبر ۲۰۱۹ برای دور کردن نیروهای قسد از مرزهای جنوبی ترکیه امضا کرده، اجرایی شود. این مذاکرات در زمانی صورت می‌گیرد که هنوز سرنوشت مناطق سوری که ترکیه خواهان عقب‌نشینی نیروهای قسد از آن و تحویل این مناطق به نظام سوریه است،

مبهم است.

هدف آنکارا از عملیات نظامی که تهدید به انجام آن در شمال سوریه در واکنش به انفجار اخیر استانبول کرده همین مساله است. منابع رسمی ترکیه اعلام کردند، آنکارا در نشست با فرستاده روسیه خواهان عقب‌نشینی قسد از منبج، کوبانی و تل رفعت شد. نماینده روسیه نیز پیشنهاد داد که نیروهای قسد با سلاح‌هایشان از منبج و کوبانی عقب نشینی کرده و تنها نیروهای امنیتی کرد آسایش بعد از ادغام در نیروهای امنیتی نظام سوریه در این مناطق بمانند و در مقابل ترکیه از عملیات نظامی زمینی در شمال سوریه منصرف شود.

طرف روسی درباره موافقت قسد با پیشنهاد عقب نشینی به شرط عدم حمله زمینی ترکیه صحبت کرد؛ اما منابع کرد همچنان رسیدن به توافقی میان روسیه و قسد برای تحویل مناطق منبج و کوبانی به نظام سوریه را تکذیب می‌کنند.

این منابع اعلام کردند قسد با پیشنهادات روسیه برای تحویل این منطقه و ادغام نیروهای آسایش در پلیس نظام سوریه مخالف است. دو طرف هنوز به توافقی برای استقرار نیروهای نظام در مناطق الشهباء در شمال حلب برای همکاری با نهادهای اداره خودمختار کردهای سوریه نرسیده‌اند.

فرید سعدون، کارشناس امور کردها و یکی از شخصیت‌های نزدیک به اداره خودمختار کردهای شمال سوریه اعلام کرد، بعید است که نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) از کوبانی عقب نشینی کنند چرا که این شهر برای آنها یک نماد والایی دارد. آن‌ها درباره این شهر سازش نخواهند کرد و از آن کوتاه نمی‌آیند.

اما بعید نیست که نیروهای قسد از منبج به نفع نیروهای نظام سوریه عقب‌نشینی کنند چرا که نیروهای سوریه دموکراتیک هیچ‌گونه حمایتی از آمریکا در غرب فرات دریافت نکرده و این که منبج از بیش از چند محور محاصره است و در اطراف آن ارتش‌ها، گروه‌ها به ویژه ارتش سوریه مستقر هستند.

منبج منطقه تحت نفوذ روسیه نیز هست برای همین حفظ این شهر سخت است. اما درباره تل رفعت نظام سوریه هرگز اجازه تحویل آن به ترکیه و گروه‌های مورد حمایتش را نخواهد داد چرا که شهرک‌های شیعه نشین نبل و الزهرا در این منطقه هستند.

منابع اعلام کردند، نظر می‌رسد منافع آنکارا با دمشق درباره دشمنی با قسد و پرونده آوارگان و پرونده‌های دیگر باعث شود تا ترکیه وارد مذاکرات سیاسی با نظام سوریه شود. عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه اخیراً اعلام کرد که این کشور آماده همکاری با دولت حاکم بر سوریه برای مقابله با تهدیدات مختلف و متنوع

تروریستی است.