رسانه‌های ترکیه دیروز (شنبه) گزارش دادند، عملیات امنیتی ارتش این کشور در سوریه در نزدیکترین زمان ممکن آغاز خواهد شد. روزنامه ینی شفق نوشت، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در گزارشی در نشست غیرعلنی حزب حاکم گفت، عملیات زمینی در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی خواهد شد.

این روزنامه نوشت، درخصوص عملیات هوایی پنجه-شمشیر در شمال سوریه، امکان دریافت حمایت لازم از سوی روسیه و آمریکا وجود نداشت، اما با وجود این، این عملیات انجام شد و موفقیت آمیز بود. 20 نوامبر، ترکیه عملیات هوایی را علیه حزب کارگران کردستان در شمال سوریه آغاز کرد که طی آن نیروی هوایی ترکیه حملاتی را به مواضعی در شهر عین‌العرب (کوبانی) انجام داد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم این عملیات را موفقیت آمیز توصیف کرد و احتمال انجام عملیات زمینی را رد نکرد.

در همین حال و به دنبال تهدیدهای مطرح شده از سوی مقامات بلندپایه ترکیه مبنی بر انجام عملیات زمینی در مناطق شمالی سوریه، منابع خبری از میانجیگری آمریکا برای منصرف کردن آنکارا از عملی کردن این تصمیم و شروط اعلام شده آن برای پاسخ مثبت به خواسته آمریکا پرده برداشتند.

شبکه خبری المیادین به نقل از منابع رسانه‌ای کُرد زبان اعلام کرد که آمریکا درحال میانجیگری میان ترکیه و نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) است تا مانع از عملیات زمینی احتمالی ترکیه در مناطق شمالی سوریه شود. طبق این گزارش، دلیل کاهش شدت حملات ترکیه به سوریه در ششمین روز از آغاز عملیات نظامی آنکارا، میانجیگری آمریکا در زمینه است.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که خلوصی آکار، وزیر دفاع این کشور جفری فلیک، سفیر آمریکا در ترکیه را در مقر این وزارتخانه در آنکارا به حضور پذیرفته است. وزارت دفاع ترکیه جزئیات این دیدار را فاش نکرده است.

رسانه‌های کُرد زبان در این باره اعلام کرده‌اند که آمریکا شروط ترکیه برای منصرف شدن از انجام عملیات نظامی را به نیروهای قسد منتقل کرده است. طبق گزارش این رسانه‌ها، آنکارا خواستار خروج نیروهای سوریه دموکراتیک تا ۳۰ کیلومتری نوار مرزی با سوریه در راستای اجرای توافق‌های گذشته با آمریکایی‌ها و روسیه شده است.

یکی دیگر از شروط ترکیه بیرون کردن نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) از سوریه و تحویل برخی از فرماندهان آن به آنکارا اعلام شده است. این رسانه‌ها در ادامه آورده‌اند: ترکیه‌ای‌ها همچنین خواستار تخصیص بخشی از درآمدهای نفتی در مناطق تحت کنترل نیروهای قسد به مناطق تحت کنترل گروه‌های وابسته به آنکارا و ایجاد مراکز دیده‌بانی مستقل برای ترکیه یا به طور مشترک با ائتلاف بین‌المللی به منظور نظارت بر جابجایی تسلیحات سنگین در این مناطق شده‌اند.

طبق این گزارش، ترکیه همچنین پیشنهاد دیگری را پیش پای کُردهای سوریه گذاشته است و طبق این پیشنهاد، آن‌ها می‌توانند شروط مذکور را برآورده نکرده و در ازای آن کل منطقه را به ارتش سوریه تحویل دهند.

به دنبال انفجار تروریستی اخیر در مرکز استانبول که به کشته شدن شش تن و زخمی شدن ۸۱ تن دیگر منجر شد، ترکیه گروه‌های مسلح کُرد مستقر در مناطق شمالی عراق و سوریه را مسئول این اقدام دانست و به همین منظور عملیات نظامی هوایی را علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق کرد (ی.پ.گ) در شمال سوریه و عراق آغاز کرده است.

مقامات بلند پایه ترکیه و در رأس آنها رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور همزمان با حملات هوایی به انجام یک عملیات زمینی در این مناطق تهدید کرده‌اند. در این میان رئیس‌جمهوری ترکیه هم اعلام کرد که آنکارا مصمم است «تروریست‌ها» را بدون توجه به اینکه کجا هستند و چه کسانی را شریک خود می‌دانند، «ریشه‌کن» کند.