اولاف شولتس برای نخستین بار به عنوان صدراعظم آلمان و همراه با یک هیئت ارشد اقتصادی به چین سفر کرد. سفری که حاشیه‌های مناقشه‌برانگیز حقوق بشری در پی داشت.

به گزارش دویچه‌وله فارسی، هواپیمای حامل صدراعظم آلمان و همراهانش بامداد جمعه، چهارم  نوامبر در فرودگاه بین‌المللی پکن بر زمین نشست. مطابق برنامه‌های از پیش اعلام شده این هواپیما فقط ۱۱ ساعت بعد این فرودگاه را ترک کرد.

به این ترتیب سفر اولاف شولتس به چین کوتاه‌ترین سفر یک صدراعظم آلمان به این کشور خواهد بود، اما این تنها ویژگی این سفر نیست.

سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات که در دولت قبلی به ریاست آنگلا مرکل وزیر دارایی بود، نخستین بار است که به عنوان صدراعظم آلمان به چین سفر می‌کند.

 شولتس همچنین نخستین رئیس دولت یک کشور غربی است که دو هفته پس از تحکیم قدرت شی جین پینگ و ادامه فعالیت او برای سومین دوره رهبری حزب کمونیست و ریاست جمهوری چین وارد این کشور می‌شود.

اولاف شولتس همچنین نخستین رئیس دولتی غربی است که از سال ۲۰۱۹ به این سو از چین بازدید می‌کند. این سفر حدود هشت ماه پس از آغاز تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین انجام می‌شود که پکن از محکوم کردن آن خودداری می‌کند.

بر پایه برنامه‌های اعلام شده نخستین برنامه رسمی سفر صدراعظم آلمان به پکن دیدار با شی جین پینگ و شرکت در ضیافت ناهار بود.

شولتس بعد از ظهر جمعه پس از دیدار با لی که چیانگ، نخست‌وزیر چین در میزگردی با شرکت هیئت‌های اقتصادی بلندپایه دو کشور حضور یافت.

بسیاری از ناظران زمان سفر شولتس به چین را به دلایل مختلف، از جمله تهدیدهای پکن علیه تایوان و ادامه سرکوب اقلیت قومی و مذهبی اویغورها نامناسب ارزیابی می‌کنند.

طرح «موضوع‌های دشوار» در سفر شولتس به چین

بسیاری از منتقدان و مخالفان چینی حکومت بلامنازع شی جین پینگ و کنفرانس جهانی اویغورها پیش از این خواستار به تعویق افتادن سفر صدراعظم آلمان به چین شده‌ بودند.

شولتس اندکی پیش از این سفر در یادداشتی که در روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه» منتشر شد نوشت، چین امروز دیگر همان کشور پنج یا 10 سال پیش نیست.

او تاکید کرد که واضح است وقتی چین تغییر کرده نحوه رفتار و تعامل ما با آن هم باید تغییر کند، و افزود در دیدار با رهبران چین از طرح «موضوع‌های دشوار» خودداری نمی‌کند.

به گفته صدراعظم آلمان این موضوع‌ها شامل ضرورت احترام به آزادی‌های مدنی و سیاسی و حقوق اقلیت‌های قومی، از جمله در استان سین کیانگ هستند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای حقوق بشری رهبری چین را به سرکوب و تحت فشار قرار دادن شهروندان این منطقه که اغلب مسلمانان اویغور هستند متهم می‌کنند.

اولاف شولتس پیش از سفر به پکن با اشاره به تنش‌های روزافزون در ارتباط با تایوان به طور تلویحی نسبت به حمله نظامی به این کشور هشدار داد.

از دیگر مسائلی که بر سفر شولتس به پکن سایه افکنده ادامه حمایت چین از روسیه به رغم تجاوز نظامی به اوکراین و موانع ایجاد شده بر سر فعالیت شرکت‌های غربی مطابق با موازین تجارت آزاد بین‌المللی است.

به تازگی واگذاری بخشی از بندرگاه هامبورگ به یک شرکت چینی، که شولتس از آن حمایت می‌کند، حتی در دولت ائتلافی نیز با واکنش‌های مخالفت‌آمیزی روبرو شد.

منتقدان معتقدند بحران انرژی ناشی از وابستگی شدید کشورهای اروپایی به روسیه باید زنگ خطری در مورد روابط اقتصادی و تجاری با چین باشد که در حال حاضر دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان است.