حزب کمونیست چین دیروز (شنبه) تغییراتی در قانون اساسی این کشور را تایید کرد که محوریت نقش شی جینپینگ در سیاست این کشور را تقویت می‌کند. به گزارش رویترز، حزب کمونیست چین همچنین روز گذشته (شنبه) کمیته مرکزی خود را انتخاب کرد و کمیته‌ای دیگر امروز (یکشنبه) اعضای کمیته دائمی پلیتبوروی (دفتر سیاسی) حزب کمونیست چین را انتخاب خواهد کرد.

انتظار می‌رود شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین برای سومین دوره متوالی برای رهبری این حزب انتخاب شود. اگر شی برای سومین بار به عنوان رهبر حزب کمونیست انتخاب شود، به قدرتمندترین رهبر این کشور پس از مائو تسه‌تونگ، بنیان‌گذار جمهوری خلق چین تبدیل خواهد شد.

از جمله تغییراتی که در قانون اساسی چین بوجود آمده می‌توان به «دو حکم» و «دو تضمین» اشاره کرد. بر اساس این دو حکم یا دو تثبیت، شی جینپینگ به عنوان رهبر «مرکزی» این حزب مشخص شده و ایده‌های او به عنوان اصول راهنمای توسعه آینده چین تثبیت می‌شود. دو تضمین هم وضعیت «مرکزی» شی جینپینگ در حزب کمونیست و قدرت مرکزی این حزب در چین را ضمانت می‌کند.

متن این اصلاحیه بلافاصله منتشر نشد، اما قبل از تصویب آن گوینده استدلال پشت آن را خواند و مکرراً از شی و دستاوردهای او در تقویت ارتش و اقتصاد و تقویت اقتدار حزب یاد کرد. شی، در سخنان پایانی مختصری، گفت که این تجدید نظر شرایط روشنی را برای حمایت و تقویت رهبری کلی حزب تعیین می‌کند. رای‌گیری برای تایید این تغییرات در تالار بزرگ خلق چین انجام شد، جایی که نشست یک هفته‌ای کنگره غالبا پشت درهای بسته انجام شد.

لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین، مقام شماره دو کشور و یکی از حامیان اصلی اصلاحات اقتصادی، یکی از چهار عضو از هفت عضو کمیته دائمی دفتر سیاسی پرقدرت این کشور است که در یک تغییر رهبری در روز یکشنبه دوباره منصوب نخواهند شد.

در کنگره قبلی در سال ۲۰۱۷، این حزب با گنجاندن ایده‌های شی جینپینگ در منشور خود موقعیت شی را ارتقا داد. سه عضو دیگر کمیته دائمی که کنار گذاشته شدند عبارتند از هان ژنگ، رئیس حزب شانگهای، وانگ یانگ، رئیس شورای مشورتی حزب، و لی ژانشو، متحد قدیمی شی و رئیس کنگره ملی خلق که عمدتا تشریفاتی

است.

انتظار می‌رود شی در زمان معرفی کمیته دائمی جدید در روز یکشنبه جایگاه نخست را حفظ کند. تقریباً ۲۰۰۰ نماینده کنگره حزب در تالار بزرگ مردم در مرکز پکن گرد هم آمدند. رسانه‌های خارجی احتمالاً در زمان رای‌گیری اجازه ورود به بخش اول جلسه را نداشتند. هو جین تائو، رئیس جمهور سابق چین، سلف شی به عنوان رهبر حزب، اندکی پس از ورود رسانه‌های خارجی از صحنه خارج شد و گمانه زنی هایی در مورد وضعیت سلامتی او ایجاد کرد.

هو، ۷۹ ساله، زمانی که دو دستیار به او کمک کردند بایستد، کمی سرگردان به نظر می رسید، اما به طور خلاصه با شی، که در ردیف اول کنار او نشسته بود، صحبت کرد. جیانگ زمین، ۹۶ ساله، که قبل از هو رئیس جمهور بود، در این کنگره حاضر نشد. پلیس در امتداد جاده‌های اصلی مستقر شده بود.

گزارشی که یک هفته پیش توسط شی در جلسه افتتاحیه کنگره قرائت شد، عزم خود را برای ماندن در مسیر فعلی در مواجهه با چالش‌های داخلی و بین‌المللی نشان داد. شی در اولین دهه قدرت خود به عنوان یکی از قدرتمندترین رهبران چین در دوران مدرن ظاهر شد و رقیب مائو تسه تونگ بود که دولت کمونیستی را در سال 1949 تأسیس کرد و برای ربع قرن رهبری کشور را بر عهده داشت. بر اساس قطعنامه‌ای که در پایان کنگره منتشر شد، حزب کمونیست چین مخالفت خود با استقلال تایوان را در قانون اساسی ثبت کرد.