به گفته سه مقام ارشد مستقر در خاورمیانه، روسیه اخیرا تجهیزات و نیرو‌های نظامی حیاتی مستقر شده خود در سوریه را از آن کشور خارج کرده تا آن را در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار دهد.

به گزارش فرارو به نقل از نیویورک تایمز، این موضوع نشان‌دهنده آن است که تهاجم متزلزل روسیه به اوکراین نفوذ مسکو در نقاط دیگر جهان را از بین برده و یکی از چندین مانع بر سر راه حمایت اسرائیل از اوکراین را از میان برداشته است.

روسیه که از سال ۲۰۱۵ یک نیروی نظامی مسلط در سوریه بوده و به حفظ سیطره رژیم سوریه بر قدرت کمک می‌کند هنوز حضور قابل توجه خود را در سوریه حفظ کرده است. با این وجود، تغییر اخیر درباره حضور نیرو‌های روس در سوریه می‌تواند پیامی درباره تغییرات گسترده‌تر در توزان قوا در یکی از پیچیده‌ترین مناطق درگیری جهان باشد و به اسرائیل و همسایه جنوبی آن کشور اجازه دهد تا در رویکرد خود در قبال سوریه و اوکراین تجدیدنظر کند.

به گفته دو دیپلمات ارشد غربی و یک مقام ارشد دفاعی اسرائیل که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود مسکو اخیرا تعدادی از نیرو‌ها و یک سامانه دفاع هوایی روسیه را به خارج از سوریه منتقل کرد و یکی از محدودیت‌های اصلی ارتش اسرائیل را از میان برداشت. دو نفر از منابع آگاه گفته‌اند که دو گردان یا بین ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ سرباز روس از سوریه خارج شده‌اند در حالی که منابع دیگر اشاره کرده‌اند که تعداد بسیار بیش‌تری از نیرو‌های روس از سوریه خارج شده اند. با این وجود، تمام منابع آگاه بر سر این موضوع اجماع نظر داشتند که تعداد نیرو‌های رزمی روسیه در سوریه کاهش یافته است.

یک مقام اسرائیلی مطلع به «نیویورک تایمز» گفت که چندین فرمانده روس از سوریه به اوکراین اعزام شده‌اند و رهبری نظامی روسیه در مسکو کم‌تر درگیر مدیریت روزانه عملیات در سوریه از جمله هماهنگی نظامی با اسرائیل است. این اقدامات در پی کاهش اهرم روسیه در کشور‌های شوروی سابق در آسیای مرکزی است. این وضعیت نشان می‌دهد که جنگ اوکراین باعث شده روسیه از نقش رهبری سنتی خود منحرف شود و تسلط آن کشور بر امور کشور‌های آسیای مرکزی که پیش‌تر اقمار اتحاد جماهیر شوروی محسوب می‌شدند را تضعیف کرده است.

به گفته این سه مقام مطلع، روسیه اکنون سیستم اس -۳۰۰ را از سوریه خارج کرده تا قدرت تهاجمی خود علیه اوکراین را تقویت کند موضوعی که باعث تضعیف اهرم فشار روسیه بر اسرائیل در سوریه و تغییر ملاحظات اسرائیل در رابطه با جنگ اوکراین خواهد شد.

مقام دفاعی ارشد مطلع اسرائیلی می‌گوید: «اگرچه روسیه نیرو‌های رزمی خود را از سوریه خارج کرده، اما افسران پلیس نظامی جایگزین آنان شده‌اند».

مقام‌های اسرائیلی ابراز نگرانی کرده‌اند که خروج بیش‌تر نیرو‌های روس از سوریه به ایران اجازه دهد تا نفوذ خود را در آنجا گسترش دهد. اسرائیل هم چنین خواستار پیشگیری از ایجاد هرگونه اختلال در رویه‌هایی است که به فرماندهان اسرائیلی و روس اجازه می‌دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از درگیری بین نیرو‌های خود جلوگیری نمایند. یک خط تلفن رمزگذاری شده در سال ۲۰۱۷ میلادی برای اتصال یک پایگاه هوایی روسیه در غرب سوریه به مرکز فرماندهی نیروی هوایی اسرائیل در بخش پایینی یک پایگاه نظامی در تل آویو راه اندازی شده بود.

این سازوکار به طرفین کمک می‌کند تا از برخورد بین اقدامات روسیه و اسرائیل جلوگیری کنند و از حوادثی مانند آن چه در سال ۲۰۱۸ میلادی رخ داد جلوگیری کنند زمانی که نیرو‌های سوری یک هواپیمای نظامی روسی را که ظاهرا با اسرائیل اشتباه گرفته بودند سرنگون کردند و ۱۵ تبعه روس در جریان آن کشته شدند.