نخست‌وزیر هند طی دیداری حضوری با رئیس‌جمهوری روسیه در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرد و همچنین خطاب به ولادیمیر پوتین گفت که عصر امروز، عصر جنگ نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نارندرا مودی، نخست وزیر هند روز جمعه در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر سمرقند واقع در ازبکستان خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت: می‌دانم که امروز عصر جنگ نیست و من در این خصوص با شما به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده‌ام. پوتین در پاسخ به نخست‌وزیر هند گفت: من نگرانی‌ها و موضع شما را نسبت به درگیری اوکراین می‌دانم. ما هر چه زودتر به این درگیری خاتمه می‌دهیم. براساس گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین در ادامه اظهار کرد: ما هر کاری خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که این درگیری هر چه زودتر تمام خواهد شد... با این حال، کی‌یف از مذاکرات خودداری می‌کند... دولت اوکراین قصد دارد از طریق جنگ به اهداف خود برسد.

رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه از نخست‌وزیر هند برای سفر به روسیه دعوت به عمل آورد و افزود که این دو کشور باید روند سفر بدون روادید را افزایش دهند. مودی به نوبه خود خواستار یافتن راه‌حل‌هایی برای مسائل مربوط به امنیت جهانی غذا و سوخت شد. پوتین همچنین روز قبلش گفت‌وگویی در این خصوص با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین داشت و گفت: هنگامی که صحبت از بحران اوکراین می‌شود، ما نسبت به موضع متعادل دوستان چینی خود ارزش زیادی قائل هستیم. وی افزود: ما متوجه سوالات و نگرانی‌های شما در این راستا هستیم. البته که طی این نشست ما با جزئیات به شرح موضع خود خواهیم پرداخت اگرچه درخصوص آن پیشتر صحبت کرده‌ایم. چین و هند روابط نزدیکی با مسکو دارند و هم‌زمان با تحریم‌های غرب، این دو کشور به خرید گاز و نفت روسیه ادامه داده‌اند. اما کارشناسان سیاست خارجه و ناظران روسی معتقدند که جنگ اوکراین ظاهرا باعث ایجاد شکاف بزرگی در روابط شده است. براساس گزارش الجزیره، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه به خبرنگاران گفت: من فکر می‌کنم آنچه که شما از چین و هند می‌شنوید، بازتاب نگرانی‌های جهان نسبت به تاثیرات جنگ روسیه در اوکراین و مردم این کشور است. من فکر می‌کنم این مسئله فشار بر روسیه را افزایش می‌دهد تا به جنگ خاتمه دهد.

در همین راستا دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین دیروز (شنبه) در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا احتمال حمله هسته‌ای روسیه علیه اوکراین وجود دارد، گفت: دکترین هسته‌ای روسیه را بخوانید، همه چیز در آنجا نوشته شده است. این در حالیست که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز، روسیه را به جنایات جنگی در شمال شرق اوکراین متهم کرد و نتیجه این جنگ را وابسته به ارسال سریع تسلیحات خارجی به کشورش دانست. زلنسکی وضعیت در مناطق تازه آزادشده در شمال شرق اوکراین را با شهر بوچا مقایسه کرد، شهری نزدیک به خارکیف که نیروهای روسی را به جنایات جنگی متعددی در آن متهم کرد. اما این درحالیست که مسکو تمامی اتهامات را رد می‌کند. وی مدعی شد: تا به امروز، ۴۵۰ جسد دفن‌شده، کشف شده است. اما تعداد افراد دیگری نیز وجود دارند؛ اعضای کل خانواده‌ها در برخی مناطق و افرادی که شکنجه شده‌اند. زلنسکی در پاسخ به سوالی که آیا شواهدی از جنایات جنگی وجود دارد، پاسخ داد: شواهدی وجود دارد و ارزیابی‌ها در حال انجام است چه از طرف اوکراین و چه از طرف جامعه جهانی. برای ما بسیار مهم است که جهان این جنایات جنگی را بشناسد و تایید کند. کاخ کرملین پاسخ فوری به اتهامات جدید زلنسکی نداد با این حال روسیه بارها هدف‌گیری غیرنظامیان در اوکراین را رد کرده است.