در پی درگذشت ملکه الیزابت دوم، باسابقه‌ترین فرمانروای بریتانیا در ۹۶ سالگی؛ کاخ باکینگهام انگلیس شاهزاده «چارلز»، پسر ارشد ملکه را به‌عنوان پادشاه جدید این کشور معرفی کرد. ملکه الیزابت در سال ۱۹۵۲ به سلطنت رسید و پس از ۷۰ سال سلطنت در اقامتگاه بالمورال درگذشت.

کاخ باکینگهام در بیانیه عصر پنجشنبه خود اعلام کرد: «ملکه عصر امروز در بالمورال و در آرامش درگذشت».

لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا که سه‌شنبه ششم سپتامبر از سوی ملکه رسما نخست‌وزیر بریتانیا شد، درمورد فوت ملکه گفت: ملکه «با فراهم کردن قدرت و ثباتی که به آن نیاز داشتیم» سنگ بنایی شد که بریتانیای مدرن به روی آن ساخته شد.

ملکه الیزابت دوم،  رکورددار بیشترین طول عمر و دوره سلطنت

ملکه الیزابت دوم رکورددار بیشترین طول عمر و دوره سلطنت در میان فرمانروایان انگلستان طی هزار سال گذشته بوده است. به گزارش بی‌بی‌سی‌ فارسی،‌ او به طور غیر منتظره‌ای زمانی که ۲۵ سال داشت پس از مرگ پدرش جورج ششم، در سال ۱۹۵۲ به سلطنت رسید. در دوران سلطنت او بریتانیا و قلمروی مشترک‌المنافع شاهد تغییرات اجتماعی زیادی بودند.

با درگذشت ملکه الیزابت دوم، تاج و تخت بلافاصله و بدون هیچ مراسمی به وارث او، چارلز، شاهزاده سابق ولز منتقل شد.

پادشاه بریتانیا در ۱۴ نوامبر ۱۹۴۸ در کاخ باکینگهام به دنیا آمد و اکنون ۷۳ سال دارد. او درگذشت ملکه را «غم و اندوهی بزرگ» توصیف کرده است.

در بیانیه چارلز سوم، پس از اعلام فوت ملکه آمده است: «ما برای درگذشت حاکمی محبوب و مادر بسیارعزیزمان عمیقا متاثریم. می‌دانم که فقدان او در کشور و همه سرزمین‌های مشترک‌المنافع و تعداد ‌بی‌شماری از مردم جهان عمیقا احساس خواهد شد.»

چارلز همچنین رئیس کشورهای مشترک‌المنافع شده است که انجمنی متشکل از ۵۶ کشور مستقل با ۲.۴ میلیارد نفر جمعیت است. در ۱۴ کشور از این کشورها، به همراه بریتانیا، شاه رئیس حکومت است.

این کشورها که  به قلمروهای مشترک‌المنافع موسوم‌اند، عبارت‌اند از: استرالیا، آنتیگا و باربودا، باهاما، بلیز، کانادا، گرنادا، جاماییکا، پاپوا گینه نو، سنت کریستوفر و نویس، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین، نیوزیلند، جزایر سلیمان، تووالو.

ادای احترام رهبران جهان به ملکه

پس از درگذشت ملکه، رهبران و شخصیت‌های جهان به او ادای احترام کردند. سران کشورها درحالی که ملکه الیزابت دوم دارای مقامی کاملاً تشریفاتی بود، می‌کوشند در پیام‌های خود از واژه‌ها و عباراتی استفاده کنند که «موقعیت استثنایی» ملکه را نشان دهد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، از او به عنوان یک «ملکه خوش قلب» که «دوست فرانسه بود» یاد کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که برای اولین بار ۴۰ سال پیش ملکه الیزابت را دیده بود او را چیزی «بیش از یک حکمران» توصیف کرد و گفت «او معرف یک دوران بود.»

او درباره سفر سال ۲۰۲۱ به بریتانیا به عنوان رئیس‌جمهور گفت: «او با ذکاوت خود ما را مسحور کرد، با مهربانی خود ما را تحت‌تاثیر قرار داد و درایتش را از ما دریغ نکرد.»

باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، گفت که ملکه «در دوران حاکمیت خود با وقار، برازندگی و اخلاق کاری خستگی ناپذیر» قوه تخیل جهانیان را «تسخیر» کرد.

اوباما که چندین دیدار با ملکه الیزابت داشت در بیانیه‌ای گفت: «ما بارها تحت تاثیر رفتار گرم او، برخوردهای آرامش‌بخش او، و شوخ طبعی قابل توجه او در لحظات پر زرق و برق و خاص قرار گرفتیم.»

نخست‌وزیر کانادا نیز به فاصله کوتاهی بعد از درگذشت او در سخنانی احساساتی گفت که ملکه «به وضوح عشقی عمیق و پایدار نسبت به کانادایی‌ها داشت.»

جاستین ترودو افزود: «در جهانی پیچیده، وقار و عزم پایدار او به همه ما آرامش می‌بخشید» و افزود که او دلتنگ «حرف‌های» او خواهد شد که همیشه «معقول، نغز، پر از کنجکاوی، مفید، خنده‌دار و خیلی بیش از اینها» بود.