بانک مرکزی اروپا در تصمیمی که «چرخشی تاریخی» خوانده شده است، برای اولین بار از سال ٢٠١١ نرخ بهره مبنا را در منطقه یورو، نیم درصد افزایش داد.

به گزارش دویچه وله فارسی، هدف از این تصمیم، مقابله با تورم بی‌سابقه و حفظ ثبات قیمت‌ها، نرخ بهره مبنا را در منطقه یورو نصف واحد افزایش داد.

بهره مبنا، بهره‌ای است که موسسات اعتباری و بانک‌های کوچک برای دریافت وام به بانک مرکزی می‌پردازند و مهم‌ترین ابزار این بانک برای کنترل سیاست پولی به‌شمار می‌رود.

به گفته کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، نرخ سود مبنا ۵ / ۰ درصد افزایش خواهد یافت، اما در برابر نرخ سود سپرده به صفر می‌رسد.

این تصمیم در حالی است که، ۱۶ دسامبر سال گذشته مسئولان بانک مرکزی اروپا اعلام کرده بودند نرخ بهره مبنا بانک مرکزی اروپا افزایش نمی‌یابد.

میزان تورم در کشورهای منطقه یورو در ماه ژوئن به ۶/ ۸  درصد رسیده که بالاترین حد از زمان تشکیل این منطقه و جایگزینی یورو با پول‌های ملی در سال ۱۹۹۱ است.

علت اصلی این وضعیت، بحران انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین و افزایش شدید قیمت جهانی حامل‌های انرژی عنوان می‌شود.

اداره آمار منطقه یورو اول ژوئیه ارزیابی اولیه خود از میزان تورم در ماه گذشته را ارائه کرد که سه دهم درصد از برآوردهای قبلی کارشناسان اقتصادی نیز بیشتر است.