سیدمحمد میرزامحمدزاده

کار به جاهای باریک کشیده و دیگر تشت رسوایی افتاده است و باید منتظر تبعات آن بنشینیم؛ مولر که هر لحظه منتظر توقف تحقیقاتش در ارتباط با دخالت روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای انتخاب ترامپ بودیم، حالا یکه تاز پیش می‌رود و هر روز دروغ‌های بیشتری را رو می‌کند. دیگر بر کسی پوشیده نیست که ترامپ و دستیاران و حتی پسرش، به عنوان نماینده وی در سازمان ترامپ، به کنگره آمریکا دروغ گفته‌اند. جریان از این قرار است که ترامپ در زمان رقابت برای کاندیداتوری از سوی حزب خود در حال مذاکره با روس‌ها برای گرفتن مجوز و اعتبارات لازم ساخت برج ترامپ در مسکو بوده و حتی پس از انتخاب خود، این مذاکرات را ادامه داده است، با این حال وکیل وی و پسرش در تحقیقات، به نمایندگان کنگره گفته‌اند که این مذاکرات پیش از آغاز انتخاب ترامپ به عنوان نماینده حزب به اتمام رسیده بود؛ حالا اما تنها موضوع دروغ‌گویی این افراد مطرح نیست. ترامپ چند روز پیش به سوالات مولر به صورت کتبی پاسخ داده است و گفته می‌شود که این سوالات بی‌ربط به جریان برج ترامپ در مسکو نبوده‌اند و با رو شدن مسائل اخیر، احتمال گناهکار شدن ترامپ افزایش یافته است. با پیشروی‌هایی که مولر اخیرا در پرونده‌های خود به دست آورده است، این موضوع بیشتر خود نمایی می‌کند که نمایندگان آمریکا باید فکری برای حمایت وی کنند. به طور قطع ترامپ و تیمش کنار نمی‌نشینند و برای خفه کردن تحقیقات مولر دست به کار می‌شوند. انتخاب وایتیکر به عنوان کفیل دادستان کل آمریکا، خود گواهی بر این ماجرا است. همین حالا وایتیکر می‌تواند تحقیقات مولر را بی‌اثر کند و یا برای مختل کردن کار وی، بودجه تحقیق را ملغی کند. حالا باید دید که مولر می‌تواند قهرمان ملی شود، یا آنکه کسی جلوی او را می‌گیرد. اکونومیست در گزارشی در این باره می‌نویسد:

ترامپ، روسیه، تجارت

چندین توضیح محتمل در تشریح علاقه عجیب دونالد ترامپ به روسیه ارائه شده است. گفته می‌شود او تمایلات اقتدارگرایانه پوتین را تحسین می‌کند تا بر سر مسائل شرم‌آوری که در دستان مقامات روسیه است، سازش کند و منافع تجاری خود را در روسیه پیش ببرد.

این تئوری‌ها چندان چیز جدید و یگانه‌ای نیست. روز پنج‌شنبه (هشتم آذر ماه)، شواهد آخرین سازش وی و قوی‌ترین آن، آشکار شد. در اوج روزهای کاری کمپین انتخاباتی ترامپ، در واقع تنها چند هفته پس از آن‌که به عنوان کاندیدای جمهوری‌خواهان انتخاب شد،‌ به نظر می‌رسد که مشاورانش در حال لابی با کرملین بوده‌اند، تا مجوز و اعتبار لازم برای ساخت برج ترامپ در مسکو را دریافت کنند.

این رسوایی از دادگاه غیرمنتظره مایکل کوهن، وکیل شخصی سابق ترامپ، آشکار شده است. کوهن که نماینده منافع ترامپ در مسکو بوده، در دادگاهی در منهتن نیویورک به دروغ‌گویی به کنگره در رابطه با جریان ساخت این برج محکوم شده ، اقدامی که به گفته خود کوهن برای سرپوش‌گذاشتن بر اقدامات ترامپ انجام داده است.

کوهن پیش‌تر به دو کمیته کنگره که در حال تحقیق در مورد احتمال دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 ریاست‌جمهوری آمریکا به نفع ترامپ بودند، گفته بود که مذاکرات در ارتباط با برج مسکو تا ماه ژانویه 2016، قبل از انجام مقدمات انتخاب ترامپ به عنوان کاندیدای حزب، به اتمام رسیده بود. وی همچنین مدعی شده بود که تنها در سه مورد با ترامپ در مورد این قرارداد ملغی شده مذاکره کرده است. در حالی که حالا اسناد دادگاه نشان می‌دهد که کوهن در اعترافات خود اعلام کرده که در مورد این پروژه به طور دائم ترامپ را در جریان می‌گذاشته است. وی همچنین اعضای خانواده رئیس‌جمهور را در جریان این پروژه می‌گذاشته است.

کوهن در مورد زمان‌بندی این مذاکرات دروغ گفته است تا تأثیر ارتباط بین پروژه مسکو و ترامپ را به حداقل برساند و افکار را به این سمت بکشاند که پروژه مسکو پیش از رویداد کمیته احزاب (که در آن نامزد هر حزب مشخص می‌شود) به اتمام رسیده بود. کوهن در دادگاه گفت که این اقدام را انجام داده است که پیام سیاسی رئیس‌جمهور متناقض نشود و او به ترامپ وفادار بماند.

با اطلاعات قطره چکانی که از رسوایی ترامپ – روسیه منتشر می‌شود، تشخیص اینکه چه چیز اتفاق افتاده، بسیار سخت است؛ اما مسئله اخیر، پیشرفت بسیار بزرگی بود. حداقل مشخص می‌کند که ترامپ به طور دائم در مورد منافع خود در روسیه دروغ می‌گفته است، چه روسیه برای انتخاب وی عملیاتی انجام داده باشد یا خیر. او در ژانویه سال 2017 (دی – بهمن 95) گفت من هیچ قراردادی با روسیه ندارم. من هیچ قراردادی با روس‌ها ندارم چون ما از آن‌ها فاصله گرفتیم.

به نظر می‌رسد که تنها کوهن نبوده که در بین مشاوران ترامپ، برای حمایت از رئیس‌جمهور در ارتباط با این موضوع دروغ گفته است. آدام شیف، رئیس دموکرات آتی کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان مجلس آمریکا که کوهن برای وی اعتراف کرده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعترافات کوهن نگرانی‌ها در مورد موضوع دیگری را پر رنگ می‌کند، موضوعی که به عقیده وی دیگر شاهدین هم، پیش از تشکیل این کمیته، صادق نبوده‌اند. دونالد ترامپ جونیور، جوان‌ترین فرزند رئیس‌جمهور آمریکا و نماینده وی در سازمان ترامپ، در بین دیگر دستیاران ترامپ است که پیش‌تر در ارتباط با این موضوع شهادت داده بود. او سال گذشته، به کمیته قضایی مجلس سنا گفته بود که صرفاً از این‌طرف و آن‌طرف در مورد قرارداد مسکو شنیده بود. (کمیته مجلس در پشت درهای بسته، او را بازجویی کرده بود.)

اعتراف کوهن همچنین یک گام مهم برای رابرت مولر بود. کوهن پیش‌تر به دلیل جرایم دیگری از جمله فرار مالیاتی و نقض قوانین مالی در کمپین، از سوی دفتر دادستانی آمریکا، در ناحیه جنوب نیویورک محکوم شده بود. اعتراف اخیر وی به جرم، در واقع پرونده‌ای بود که از سوی بازرس ویژه پیگیری می‌شد، کسی که حالا کوهن با وی همکاری می‌کند.

مولر سدی برابر ترامپ

در بین تمامی اتهامات و محکومیت‌های که مولر تاکنون پیگیر شده، این اولین موردی است که متوجه منافع تجاری شخص رئیس‌جمهور می‌شود؛ مسئله‌ای که ترامپ پیش‌تر تلاش کرده بود خط قرمزی دور آن بکشد. در واقع مولر با روشن کردن زوایایی که تاکنون پنهان بوده است، در حال ایستادگی در مقابل رئیس‌جمهور است.

انتظار می‌رود که مولر در حال تحقیق در دو مسیر مرتبط در مورد ترامپ و دستیارانش باشد. اول آنکه وی تلاش دارد تا دریابد که آیا آن‌ها با روس‌ها در عملیات هک انتخابات مشارکت داشته‌اند یا خیر. این عملیات شامل 25 شخصیت روس و سه شرکت می‌شود که مولر اخیراً در مورد روابطشان شواهدی را ارائه کرده بود. دوم آنکه او در حال تحقیق در این رابطه است که آیا ترامپ برای مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات وزارت دادگستری در مورد هک انتخابات، اقدامی کرده است یا خیر. این مانع‌تراشی ابتدا با فشار بر وزارت دادگستری و سپس با اخراج جیمز کومی، اولین مدیر FBI در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ دنبال شد.

حالا مشخص شده که مسیر دوم به احتمال بسیار سریع‌تر به بار بنشیند. ترامپ به شکل بحث برانگیزی، به وضوح در مسیر عدالت مانع‌تراشی کرده است. او به صورت عمومی اعلام کرد که کومی را به دلیل تحقیقات در مورد روسیه کنار گذاشته است. او همچنین به طور دائم به وزارت دادگستری و مولر زخم زبان می‌زد و در تلاشی آشکار به منظور کنترل پرونده، جف سژنز، دادستان عمومی سابق آمریکا را بر کنار کرد. حامیان جمهوری‌خواه ترامپ که در هر وضعیتی مدافع وی هستند، برای حفظ ریاست‌جمهوری حالا نسبت به او کمی متزلزل شده‌اند و نسبت به این مسئله پر سر و صدا واکنش نشان ‌داده‌اند. نمایندگان جمهوری‌خواه حملات ترامپ به مر قانون را همچون یک اتفاق ساده می‌انگارند. البته کسانی که همواره از ترامپ دفاع کرده‌اند، سخت است که بتوان با پرونده مانع‌تراشی قانعشان کرد که ترامپ را متهم کنند.

کوهن مدعی بود که تنها در سه مورد با ترامپ در مورد قرارداد ملغی شده مذاکره کرده است؛ در حالی که اسناد دادگاه نشان می‌دهد کوهن در اعترافات خود اعلام کرده که به طور دائم ترامپ را در جریان گذاشته است

 

عذرخواهی ترامپ و دستیارانش برای همدستی با یک حمله دشمن بر دموکراسی آمریکا کار سخت‌تری است. البته به نظر می‌رسد که مسیر تحقیقات مولر در ارتباط با این پرونده سریع‌تر پیش رود. رسوایی پرونده برج ترامپ البته گواهی برای چنین همکاری نیست، اما حداقل توضیح بهتری برای احساس عاشقانه ترامپ به روسیه است. این پرونده حاکی از خط باز روابط تجاری بین تیم ترامپ و کرملین حتی در زمان باز بودن پرونده هک انتخاباتی روسیه است. ارون بلک در رسانه واشنگتن پست اشاره کرد که اسناد دادگاه منهتن نشان می‌دهد که کوهن چهاردهم ژوئن (25 خرداد 95) به این تصمیم رسیده است که پروژه مسکو را متوقف کنند؛ واشنگتن پست درست در همین روز گزارش جامعی در مورد هک شبکه کامپیوتری کمیته ملی دموکرات‌ها از سوی روس‌ها منتشر کرد.

در بین تمامی اتهامات و محکومیت‌هایی که مولر تاکنون پیگیر شده، این اولین موردی است که متوجه منافع تجاری شخص رئیس‌جمهور می‌شود؛ مسئله‌ای که ترامپ پیش‌تر تلاش کرده بود خط قرمزی دور آن بکشد

اعتراف کوهن همچنین اهمیت دیگر پیشرفت‌های مولر را روشن می‌کند. این اعترافات درست چند روز پس از آن شد که ترامپ جواب‌های سوالات بلند بالای مولر را به صورت کتبی ارائه کرد. سوالاتی که گفته می‌شود به برج معروف مسکو نیز بی‌ربط نبوده است. اگر جواب‌های ترامپ با اعترافات کوهن متناقض باشد، رئیس‌جمهور آمریکا قبری برای خود کنده است.

این اعتراف همچنین برجستگی بخش‌های دیگری از تحقیقات مولر را بیشتر می‌کند. این بخش‌ها شامل احتمال تشویق، یا دست داشتن دو حامی ترامپ با نام‌ها راجر استون و جروم کورسی در انتشار مخرب محتویات هک شده از سوی ویکی‌لیکس می‌شود. توئیت‌های استون و ایمیل‌های بین دو نفر که از سوی مولر بدست آمده است، این احتمال را تقویت می‌کند که آن‌ها در مورد انتشار ایمیل‌های هک شده برای عموم از سوی ویکی‌لیکس مطلع بوده‌اند. ایمیل‌ها مربوط به هیلاری کلینتون، رئیس کمپین دموکرات‌ها و جان پودستا بود. کورسی که این هفته این اتهامات را رد کرد، گفته است که آگاهی او بر اساس مداخلات الهی بوده است.

باید کسی پشت مولر باشد

حمله اخیر مولر همچنین این نیاز را برجسته‌تر می‌کند که کنگره باید بودجه‌ای را برای حمایت از بازرس ویژه در مقابل تهدید‌های ترامپ مبنی بر قطع بودجه تحقیقات،‌ در نظر بگیرد. طرح این بودجه در مجلس ارائه شده است. با این وجود، میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا، این هفته یک‌بار دیگر از اجازه برای رأی‌گیری در مورد این بودجه امتنا کرد. او گفت که چنین بودجه‌ای ضروری نیست. با وجود این مسئله هم به نظر نمی‌رسد که بازرس ویژه نیز از عزم خود برای انجام چنین تحقیقی کوتاه بیاید و ترامپ هم ناامیدانه به حملات خود به بازرس ویژه ادامه داده است.

او با عصبانیت راجع به اعترافات کوهن اظهار نظر کرد و با زخم‌زبان و تمسخر از وکیل و کارچاق‌کن سابق خود یاد کرد و او را فردی ضعیف خواند و وی را متهم به دروغ‌گویی کرد. سپس در ادامه اظهارات خود افزود که حتی اگر اظهارات کوهن درست باشد، هیچ مشکلی نیست، چون من اجازه داشتم که در طول کمپین انتخاباتی، هر کاری که دلم می‌خواست انجام بدهم. دیر یا زود، سیاست‌مداران جمهوری‌خواه باید در این مورد تصمیم بگیرند که آیا ترامپ اجازه انجام چنین کاری را در جریان کمپین انتخاباتی داشته است یا خیر و کار او قانونی بوده است یا خلاف قانون.