فرشاد گلزاری

 به گواه تاریخ و شهادت اسناد بین‌المللی، اسرائیل در هفتم ژوئیه ۱۹۶۷ قدس شرقی را اشغال کرد و آن روز را «روز اورشلیم» نامید؛ اما بر اساس تقویم عبری، این روز امسال برابر بود با یکشنبه/ ۲۹ می 2022 میلادی. همانطور که از نام آن برمی‌آید، اکثر صهیونیست‌ها این روز را یک روز مقدس برای خود به شمار می‌آورند که البته در پسِ این تقدیس، مسائل سیاسی بیش از مولفه‌های دینی و ایدئولوژیک برجسته است. این روز به خصوص برای شهرک‌نشینان صهیونیست اهمیت زیادی دارد و همین موضوع راه را برای سوءاستفاده سیاسی مقامات تل‌آویو در پرونده قدس غربی و شرقی باز می‌کند. اینکه می‌گوییم رقص پرچم‌ها یک مساله سیاسی - مذهبی تلقی می‌شود به این دلیل است که در دهه 60 میلادی این اقدام توسط یک خاخام افراطی با راهپیمایی‌های شبانه در خیابان‌های بیت‌المقدس شروع شد که هر سال به‌همراه دانش‌آموختگان یهودی در این روز با پرچم‌های رژیم صهیونیستی به ‌سمت دیوار ندبه حرکت می‌کردند. حال این روند ادامه دارد و در این میان از چند روز پیش شهرک‌نشینان اعلام کرده بودند که قرار است روز یکشنبه (دیروز) اقدام به راهپیمایی کنند. نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که راهپیمایی مذکور در گذشته به صورت شبانه برگزار می‌شد و حالا این اقدام در روز انجام می‌شود و بر همین اساس به نظر می‌آید که کابینه اسرائیل طی 30 سال گذشته آرام آرام به دنبال علنی کردن و از بین بردن قُبح این ماجرا (به خصوص هجوم افراطی‌ها به بیت‌المقدس) بوده است. از سوی دیگر چراغ سبز و سکوت دولت‌های حاکم بر تل‌آویو در مورد این واقعه سیاسی - مذهبی به نوعی نشان می‌دهد که حتی شهرک‌نشین‌ها هم در سناریوی دولتی‌ها بازی می‌کنند. این در حالیست که پُل ارتباطی دولت و شهرک‌نشینان در راهپیمایی پرچم‌ها، خاخام‌ها و اشخاصی هستند که خود را متولی امور دینی می‌دانند و همین مساله باعث می‌شود که بسیاری از شهرک‌نشینان این راهپیمایی را به مثابه یک امر مقدس در نظر بگیرند. مساله دیگری که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اساساً در پنج ماه نخست سال 2022 میلادی، تنش در سرزمین‌های اشغالی و حتی در داخل اسرائیل تا حد زیادی افزایش پیدا کرد و عملاً شاهد چندین درگیری میان اسرائیل و مقاومت فلسطین بودیم. شاید به خاطر داشته باشید که در سال گذشته میلادی و به خصوص زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بود، درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها و نظامیان اسرائیل بعلاوه شهرک‌نشینان، تا حد قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرد ولی درگیری‌های نظامی مانند جنگ 12 روزه غزه و امثالهم هم در این میان به یک میزان معین افزایش یافت. اما از زمانی که نفتالی بنت و یائیر لاپید وارد عرصه سیاسی شدند، اوضاع کلا متفاوت‌تر از دوران گذشته شد. نفتالی بنت به‌عنوان رهبر حزب یمینا، عملاً در همین شهرک‌ها چشم به جهان گشوده است و به نوعی خُلق و خوی افراط‌گرایی دارد و دستکم در آن محیط رشد پیدا کرده است؛ ازاین‌رو یکی از دلایلی که در زمان کابینه فعلی راهپیمایی پرچم‌ها تقویت شد، افکار و نوع نگاه او به این مساله بوده است.

رسانه‌های عبری به نقل از نفتالی بنت اعلام کردند که برنامه راهپیمایی پرچم‌ها نباید تغییر ‌کند و حتی در صورت تشدید اوضاع امنیتی باید برگزار شود. این گزارش به خوبی نشان می‌دهد که کابینه فعلی اسرائیل به رهبری بنت به دنبال آن است تا تمامِ بیت‌المقدس را تسخیر کند و اوضاع را برای همیشه به نفع خود تغییر دهد!

رویارویی در قدس

نفتالی بنت به عنوان رهبر حزب یمینا، عملاً در شهرک‌های صهیونیست‌نشین چشم به جهان گشوده و به نوعی خُلق و خوی افراط‌گرایی دارد و یکی از دلایلی که در زمان کابینه فعلی راهپیمایی پرچم‌ها تقویت شد، افکار و نوع نگاه او به این مساله بوده است

فارغ از این مسائل و با فاصله گرفتن از ریشه‌های این مساله روز گذشته (یکشنبه) بیت‌المقدس یکی از پُربرخوردترین روزهای خود را سپری کرد. شبکه الجزیره در ساعات ابتدایی روز گذشته گزارش داد که پس از ورود گروهی از شهرک‌نشینان حامل پرچم‌های اسرائیل به باب العمود، درگیری‌هایی میان اشغالگران با فلسطینیان رخ داد که به دستگیری چند فلسطینی منجر شد. سایر منابع عربی و فلسطینی‌ هم اعلام کردند به دنبال درگیری‌هایی که در منطقه باب‌العمود رخ داد، نیروهای اسرائیلی بسته شدن زودهنگام منطقه باب‌العمود را آغاز کردند که این موضوع دقیقاً بر خلاف اصل حاکمیت بر قدس شرقی قلمداد می‌شود. چندی بعد منابع عبری هم تصاویر و ویدئوهایی از حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل در میان یهودیان تندرو در نزدیکی دیوار البراق یا همان دیوار ندبه منتشر کردند که همین امر در اثنای برگزاری این مراسم باب انتقاد دولتی‌ها در تل‌آویو را علیه نتانیاهو باز کرد. بر اساس گزارش یسرائیل هیوم، بیش از ۱۰۰۰ یهودی تندرو از جمله عضو افراطی کنست اقدام به یورش به مسجدالاقصی و محاصره نمازگزاران فلسطینی کردند و این درحالی است که گروه‌های مقاومت فلسطین هشدار داده‌اند عواقب و مسئولیت این اقدام تحریک‌آمیز بر عهده رژیم صهیونیستی است و دست بسته نخواهند نشست. در همین راستا اسماعیل رضوان، از رهبران حماس در مصاحبه با الجزیره اعلام کرد که «دست ما روی ماشه است و مقاومت آماده شده تا در صورت عبور رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز، به هرگونه تجاوز پاسخ دهد». در سایه این تهدیدها رژیم صهیونیستی هزاران نیروی امنیتی و نظامی را در قدس اشغالی حاضر و سامانه‌های گنبد آهنین را نیز در این شهر مستقر کرده است. همچنین روزنامه یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیل در طول برگزاری راهپیمایی پرچم‌ و پس از آن در آسمان نوار غزه پرواز خواهند کرد و اگر حماس از نوار غزه موشکی شلیک کند، این امر به واکنش شدید اسرائیل منجر خواهد شد. از سوی دیگر، منابع محلی تاکید کردند، مبارزان مقاومت فلسطین به سمت گروهی از نظامیان اسرائیلی که به اردوگاه الدهیشه در نزدیکی بیت لحم یورش برده بودند، آتش گشودند ولی رسانه‌های اسرائیل سعی کردند این خبر را نادیده بگیرند و آن را منتشر نکنند. ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین هم اعلام کرد که اسرائیل با مجوز دادن به شهرک‌نشین‌ها برای هتک حرمت مقدسات، بدون مسئولیت و با بی‌پروایی شدید با آتش بازی می‌کند. آنچه در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اساساً طرف اسرائیلی به دنبال آن است تا این راهپیمایی نه تنها به صورت علنی برگزار شود بلکه به‌عنوان فرصتی مناسب برای سرکوب فلسطینی‌ها به‌شمارآید. به عنوان مثال نظامیان اسرائیل صبح دیروز (یکشنبه) درهای مصلای «القبلی» را با زنجیر بستند و فلسطینی‌هایی که در داخل آن برای دفاع از بیت‌المقدس حضور داشتند را محاصره کردند. این در حالیست که رسانه‌های عبری به نقل از نفتالی بنت اعلام کردند که برنامه راهپیمایی پرچم‌ها نباید تغییر ‌کند و حتی در صورت تشدید اوضاع امنیتی باید برگزار شود. این گزارش به خوبی نشان می‌دهد که کابینه فعلی اسرائیل به رهبری بنت به دنبال آن است تا تمامِ بیت‌المقدس را تسخیر کند و اوضاع را برای همیشه به نفع خود تغییر دهد!