نمایندگی اتحادیه اروپا و سفارت‌های فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا در شهر دوشنبه روز پنج‌شنبه‌، ۱۹ مه با انتشار بیانیه‌ای مشترک، نگرانی عمیق خود را از تنش‌های داخلی و درگیری خشونت‌آمیز در ولایت مختار کوهستان بدخشان ابراز کرده‌اند. شهر خاروغ، مرکز بدخشان و ناحیه روشان این ولایت در سه روز گذشته صحنه رویارویی معترضان و نیروهای دولتی بود. طبق گزارشهای رسمی، در این درگیری‌ها در مجموع ۱۰ نفر کشته و ۲۷ نفر زخمی شده‌اند. در میان کشته‌شدگان یک افسر نیروهای امنیتی تاجیکستان هم هست.  کشورها و سازمان‌های غربی از همه طرفها خواسته‌اند از هیچ تلاشی برای تنش‌زدایی و خویشتنداری دریغ ندارند و از استفاده بیش از حد از زور و تحریک به خشونت خودداری کنند. در بیانیه نمایندگی اتحادیه اروپا و سفارت‌های فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا در شهر دوشنبه، از دولت تاجیکستان خواسته شده تا اطمینان حاصل کند که نهادهای مجری قانون با رعایت دقیق حاکمیت قانون عمل می‌کنند و معیارهای احترام به حقوق بشر و آزادیهای اساسی را حتی در شرایط بحرانی مرتبط با امنیت رعایت می‌کنند. در این بیانیه همچنین آمده که ارعاب و پیگرد قانونی شهروندان و خبرنگاران، محدودیت گسترده و آشکار دسترسی به اطلاعات چشم‌انداز کاهش تنش و بازگشت به نظم عادی را تضعیف می‌کند. در این بیانیه مشترک از همه کشته‌شده‌های ناآرامی‌های اخیر شهر خاروغ و ناحیه روشان ابراز تأسف و به خانواده‌های آنها تسلیت گفته شده است. در بیانیه از همه طرف‌ها خواسته شده از راه تماس و گفت‌وگو برای کاهش تنش راهی سریع پیدا کنند.  در همین حال، دیدبان حقوق بشر هم با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از حوادث اخیر در ولایت مختار کوهستان بدخشان، از مقامات تاجیک خواسته علت خشونت در اعتراض‌های اخیر را بررسی و مسئولان آن را بازخواست کنند.

در این بیانیه به احترام به آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات، از جمله، دسترسی به اینترنت و حق اعتراض صلح‌آمیز تأکید شده است. از طرف دیگر، کریم آقاخان، پیشوای اسماعیلیان جهان، گفته که از تکرار ناآرامی‌ها در ولایت مختار کوهستان بدخشان سخت نگران است. او روز چهارشنبه، در پیامی از پیروانش در تاجیکستان خواست اختلاف‌ها را از راه مکالمه و با روحیه احترام و درک متقابل حل کنند. بیشتر ساکنان ولایت مختار کوهستان بدخشان تاجیکستان پیروان آقاخان هستند. پیشوای اسماعیلیان در پیامش پیروانش در تاجیکستان را به حفظ آرامش، رعایت قانون‌های کشور، پرهیز از همه گونه زورآوری، بی‌نظمی، فعالیت غیرقانونی و عمل‌های دیگر که ممکن است امنیت آنها را با خطر مواجه کند، دعوت کرده است. شاهزاده کریم آقاخان از پیروانش خواسته از خشونت کار نگیرند و در کنار هم‌وطنان دیگرشان در صلح و آسایش زندگی کنند.

ناآرامی در ولایت مختار کوهستان بدخشان تاجیکستان دوشنبه گذشته، بعد از آن شروع شد که مقامات تقاضای ساکنان این منطقه را در مورد استعفای استاندار بدخشان و شهردار خاروغ، همین طور آزادی ساکنانی که در پی اعتراضات اواخر ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ بازداشت و زندانی شده‌اند، اجرا نکردند. گروهی از جوانان معترض بعد از پایان مهلتی که به مقامات داده بودند، تلاش کردند در مرکز شهر خاروغ گردهم آیند، اما با برخورد نیروهای دولتی روبرو شدند. در نتیجه رویارویی یک جوان ۳۰ ساله کشته و سه افسر بلندپایه پلیس زخمی شدند. یک روز بعد، ناآرامی‌ها به مرکز ناحیه روشان کشیده شد. از مرکز این ناحیه تا شهر خاروغ بیش از ۷۰ کیلومتر فاصله است. طبق گزارش‌ها، دهها جوان ساکن این ناحیه راه منتهی به شهر خاروغ را بستند و مانع حرکت وسایل نقلیه نیروهای ویژه امنیتی تاجیکستان شدند. در این راستا وزارت کشور تاجیکستان ازآغاز عملیات ضد تروریستیدر ناحیه روشان خبر داد. مقامات گفتند که بر ضد گروه‌های سازمان‌یافته جنایی عملیاتی را آغاز کرده‌اند که البته با مخالفت معترضان روبرو شد.