فرشاد گلزاری

 نوزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین در حالی آغاز شد که کرملین اعلام کرد انتظار می‌رود دور بعدی گفت‌وگوهای صلح بین روسیه و اوکراین با خروجی مثبت همراه شود. این در حالیست که سحرگاه دیروز (دوشنبه) آژیر حمله هوایی در بسیاری از شهرهای اوکراین از جمله در کی‌یف، لویو و اودسا به صدا درآمد. رویترز هم اعلام کرد مقامات محلی در کی‌یف خبر داده‌اند که در حال ذخیره مواد غذایی برای دو هفته آینده هستند تا بتوانند در برابر وضعیت فعلی دوام بیاورند. مقام‌های شهر کی‌یف هم بامداد دیروز (دوشنبه) در یک به‌روزرسانی در حساب رسمی تلگرام خود اعلام کردند، کارخانه هواپیماسازی آنتونوف در کی‌یف توسط نیروهای روسی گلوله‌باران شده است.این کارخانه در درون فرودگاه هاستومل در حدود ۱۱ کیلومتری شمال غربی مرکز کی‌یف قرار دارد که مهم‌ترین فرودگاه بین‌المللی باری کشور و همچنین یک پایگاه هوایی نظامی کلیدی در اروپا به شمار می‌رود. در این راستا مجموعه‌ای از ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که دود غلیظی بر فراز فرودگاه به هوا رفته است. به موازات تحرکات میدانی اخیر، وزارت دفاع بریتانیا هم اعلام کرده است که نیروی دریایی روسیه دسترسی ساحلی اوکراین به دریای سیاه را مسدود کرده و به این ترتیب اوکراین از تجارت دریایی بین‌المللی کنار گذاشته شده است. سرپرست محلی شبه جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به الحاق روسیه درآمد و از سوی مسکو به کار گمارده شده، ادعا کرده در حال حاضر این منطقه از طریق یک جاده به دونباس وصل شده که در کنترل نیروهای روسیه قرار دارد اما مقامات اوکراین در اینباره اظهارنظری نکردند. همزمان با این وضعیت تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه برای کمک به یافتن راهی برای آتش‌بس ادامه‌ دارد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز متعهد شده است که کشورش به بررسی گزینه‌ها برای تقویت توان دفاعی اوکراین در مقابل روسیه ادامه دهد که گویا شامل ارسال «تسلیحات دقیق‌زن» به کی‌یف برای هدف قرار دادن هلیکوپترها و تانک‌های روسیه می‌شود. در این میان اندیشکده «موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم» موسوم به سیپری روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که خرید تسلیحات در اروپا، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ میلادی با افزایش چشمگیری روبرو بوده است. سیپری در بیانیه‌ای اعلام کرد که در مقایسه با دوره پنج ساله قبل، انتقال بین‌المللی تسلیحات عمده در سطح جهان پنج درصد کاهش یافت، اما واردات به کشورهای اروپایی ۱۹ درصد افزایش داشت که بزرگترین رشد در هر منطقه جهان به حساب می‌آید. این گزارش در حالی منتشر شده است که برخی دیگر از اندیشکده‌ها اقدام به انتشار گزارش‌های متعددی از نبرد تسلیحاتی غرب به رهبری آمریکا با مسکو در شرایط کنونی خبر دادند، اما نکته جالب‌تر، انتشار گزارش‌هایی است که در مورد نبرد اطلاعاتی مسکو و واشنگتن از اواخر سال 2021 تا به امروز منتشر شده است. اغلب این گزارش‌ها به نوعی نشان می‌دهد همین حالا که مخاطبان در حال خواندن این سطور هستند، آژانس اطلاعاتی مرکزی آمریکا (CIA) و سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) در بالاترین سطح و به صورت شبانه‌روزی در حال نبرد با یکدیگر در تمامی محورهای نظامی، اقتصادی، تسلیحاتی و سیاسی هستند که ما را به یاد جنگ سرد میندازد.

مقامات ارشد اطلاعاتی فعلی و سابق ایالات متحده معتقدند علیرغم ایجاد یک تجمع نظامی گسترده در مرزهای روسیه با اوکراین برای نزدیک به یک سال، ولادیمیر پوتین تا قبل از آغاز حمله در فوریه، تصمیم نهایی برای حمله به این کشور را نگرفته بود

افشا برای شوکه کردن کرملین!

دولت بایدن، محرمانه‌ترین داده‌های اطلاعاتی را دقیقاً چند ساعت قبل از حمله روسیه به اوکراین منتشر کرده که بتواند از هجوم یکباره ارتش مسکو به ممانعت کند و معادله را تغییر دهد. این دقیقاً همان حربه اطلاعاتی واشنگتن علیه کرملین بود که سفیر سابق آمریکا در روسیه آن را طراحی و به بایدن پیشنهاد داد!

پنجشنبه گذشته ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در جلسه استماع سنای آمریکا که با محوریت تهدیدات امنیت ملی برگزار شد، صراحتاً اعلام کرد که روسیه و به خصوص شخص پوتین در جنگ اطلاعاتی به وجود آمده با محوریت اوکراین شکست خورده است. برنز در این جلسه اعلام کرد در تمام سال‌هایی که به عنوان یک دیپلمات فعالیت کردم، موارد زیادی را در جنگ‌های اطلاعاتی با روس‌ها دیدم که شکست خوردیم، اما در مورد اوکراین هم فکر می‌کنم که ما تاثیر زیادی در بر هم زدن تاکتیک‌ها و محاسبات آن‌ها داشته‌ایم و به همه جهان نشان داده‌ایم که حمله روسیه به اوکراین از پیش برنامه‌ریزی‌ و بر اساس مجموعه‌ای از روایت‌های دروغ ایجاد شده است. علاوه بر این مواضع، پایگاه خبری هیل (وابسته به کنگره آمریکا) روز گذشته (دوشنبه) مجدداً این اظهارات رئیس سیا را به نوعی دیگر منتشر و به این موضوع اشاره کرد که حصر خانگی سرگئی بسدا، رئیس سرویس اطلاعات فدرال و معاونش توسط ولادیمیر پوتین، به نوعی در راستای تایید مواضع اخیر رئیس سازمان سیا قلمداد می‌شود. در این میان اگر به آرشیو تصاویر سایت وزارت خارجه روسیه مراجعه کنیم، می‌بینیم که رئیس فعلی سیا در دولت جورج بوش، سفیر سابق ایالات متحده در روسیه بوده و دقیقاً تصویری از ملاقات او با پوتین دیده می‌شود که به گفته کارشناسان، در آن زمان روابط مسکو و واشنگتن تقریباً مطلوب بوده است. این تصاویر از آن جهت اهمیت دارد که نشان می‌دهد رئیس فعلی سیا که اولین دیپلماتِ منصوب شده در این مقام در تاریخ آمریکا به حساب می‌آید، اشراف ویژه‌ای بر روسیه دارد و انتخاب او توسط جو بایدن هم به همین دلیل بوده است. حالا سوال این است که چرا ویلیام برنز پوتین را بازنده نبرد اطلاعاتی در پرونده اوکراین می‌داند؟ به گفته مقامات ارشد اطلاعاتی فعلی و سابق ایالات متحده، علیرغم ایجاد یک تجمع نظامی گسترده در مرزهای روسیه با اوکراین برای نزدیک به یک سال، ولادیمیر پوتین تا قبل از آغاز حمله در فوریه، تصمیم نهایی برای حمله به این کشور را نگرفته بود. در ماه دسامبر، سیا گزارش‌های محرمانه‌ای به بایدن ارائه داد که به این نتیجه رسیدند پوتین هنوز متعهد به تهاجم نشده است. حتی زمانی که ارتش روسیه اقدامات لجستیکی لازم برای انتقال نیروهای خود به اوکراین را آغاز کرده بود، سیا بار دیگر گزارش‌های طبقه‌بندی شده‌ای را در برخی رسانه‌ها (مانند نیویورک تایمز) منتشر کرد که بر این باور بود پوتین هنوز تصمیمی برای حمله واقعی نداشته است. گفته شده که سیا تا ژانویه معتقد بود پوتین تصمیمی برای حمله نگرفته است، اما او تکه‌های پازل را برای تهاجم کنار هم قرار داده بود. در همین رابطه «جسیکا برانت»، تحلیلگر مسائل امنیت ملی در مؤسسه بروکینگز در مصاحبه‌ای با اینترسپت اعلام کرده که استفاده پیشگیرانه از اطلاعات دسته اولِ سیا توسط بایدن و افشای آنها به صورت «عریان»، نشان داد که فضای اطلاعاتی - امنیتی یکی از مهم‌ترین مناطقی است که پوتین در حال رقابت با آمریکا است. این داده‌ها بیانگر آن است که دولت بایدن بر خلاف اسلاف خود، محرمانه‌ترین و ارزشمندترین داده‌های اطلاعاتی موجود بر کره زمین را دقیقاً چند ساعت قبل از حمله روسیه به اوکراین منتشر کرده که بتواند از هجوم یکباره ارتش مسکو به ممانعت کند و معادله را تغییر دهد. این دقیقاً همان حربه اطلاعاتی واشنگتن علیه کرملین بود که سفیر سابق آمریکا در روسیه آن را طراحی و به بایدن پیشنهاد داد!