در پی تلاش ناکام برای کودتا در گیئه بیسائو، رئیس جمهوری این کشور آفریقایی از بازداشت کودتاچیان و بازگشت آرامش به این کشور خبر داد.  به گزارش رویترز، اومرو کیسوکو امبالو، رئیس جمهور گینه بیسائو در صفحه رسمی خود در فیس بوک پیامی برای مردم کشورش ارسال و اعلام کرد که پس از کودتای نافرجام سه شنبه شب آرامش به کشور بازگشته است. امبالو در توییتی هم نوشت: خدا را شکر خوبم، اوضاع تحت کنترل دولت است. وی همچنین امروز چهارشنبه اعلام کرد رخدادهای روز گذشته فقط یک کودتا نبوده، بلکه تلاشی برای کشتن رئیس جمهور، نخست وزیر و همه اعضای کابینه بود. او بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت که این حمله به خوبی آماده و سازماندهی شده بود و احتمالا با قاچاقچیان مواد مخدر مرتبط باشد. رئیس جمهور گینه بیسائو افزود: می‌توانم به شما اطمینان دهم که هیچ پایگاهی به این کودتا نپیوست. این یک اقدام منزوی بود و مرتبط با افرادی بود که ما با آنها می‌جنگیم. امبالو در ادامه از بازداشت برخی عوامل کودتای نافرجام سه شنبه و کشته شدن چند تن از نیروهای امنیتی خبر داد. وی افزود: از مردم گینه بیسائو و همه مردم خارج از کشورمان که به دولتم و من علاقه مند هستند تشکر می‌کنم. زنده باد جمهوری گینه بیسائو.

شبکه العربیه سه شنبه از تیراندازی مداوم در نزدیکی مقر دولت در بیسائو، پایتخت ایالت گینه بیسائو در غرب آفریقا خبر داد و اعلام کرد که رئیس جمهور گینه بیسائو و دولت این کشور با صدای تیراندازی شدید در نزدیکی مقر وزارتی این کشور در بحبوحه استقرار پرسنل ارتش در خیابان های پایتخت دستگیر شده‌اند. در همین حال، سازمان ملل اعلام کرد که «عمیقاً از گزارش‌ها درباره درگیری‌های شدید در گینه بیسائو» نگران است. سخنگوی سازمان ملل در توییتر خود نوشت که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان فوری جنگ و احترام به نهادهای دموکراتیک کشور است. وضعیت هنوز در این کشور غرب آفریقا که کودتاهای زیادی در آن رخ داده است، مبهم است. چند روز پیش، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در میان استقرار پرسنل ارتش در خیابان‌های پایتخت، صدای تیراندازی شدید در نزدیکی مقر دولت در گینه بیسائو شنیده شد. مستعمره سابق پرتغال از زمان استقلال خود در سال ۱۹۷۴ متحمل چهار کودتای نظامی شده است که آخرین آن در سال ۲۰۱۲ بود.

    

حمله ترکیه به کردهای شمال عراق 8 کشته و زخمی برجای گذاشت

یک منبع امنیتی عراقی از کشته و زخمی شدن هشت تن در جریان حمله ترکیه به مواضع حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در استان اربیل واقع در شمال این کشور خبر داد. به گزارش سومریه نیوز، این منبع امنیتی عراقی اعلام کرد، جنگنده‌های ترکیه مواضع حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در نزدیکی اردوگاه «مخمور» در استان اربیل واقع در شمال این کشور را هدف قرار دادند. منبع مذکور همچنین اعلام کرد، در نتیجه اولیه این بمباران هشت تن کشته و زخمی شدند که در میان آنها رهبران پ.ک.ک نیز وجود دارد. در همین راستا، یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد، ترکیه حدود ۲۰ حمله به مناطق شمال عراق انجام داد. در همین رابطه، دست کم دو تن از نیروهای سوریه دموکراتیک در نتیجه حمله پهپادی ترکیه به نیروگاه برق و محل تجمع نیروهای قسد در نزدیکی شهر «المالکیه» واقع در شمال شرق سوریه زخمی شدند. پهپادهای ترکیه با دو موشک ایستگاه چهارم انرژی برق در نزدیکی کوهستان «قره چوخ» را هدف قرار دادند. در این میان مرکز رسانه امنیتی عراق دیروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای حملات پهپادهای ترکیه به شهرهای سنجار و مخمور واقع در استان نینوا را که پایگاه‌های حزب کارگران کردستان را هدف قرار دادند، محکوم کرد. در ادامه این بیانیه تاکید شده نیروهای امنیتی ما به هرگونه نقض حاکمیت پاسخ می‌دهند.