وزیر خارجه انگلیس دیروز (یکشنبه) گفت، لندن هیچ گزینه‌ای را در رابطه با کمک به اوکراین در صورت افزایش تنش‌ها با روسیه رد نمی‌کند. لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس در گفتگویی با شبکه خبری اسکای نیوز در پاسخ به اینکه آیا لندن از اوکراین در صورت افزایش تنش‌ها با وجود عدم حضور سربازان انگلیسی حمایت می‌کند یا خیر، گفت: ما مطلقا هیچ گزینه‌ای را رد نمی‌کنیم و در حال حاضر در زمینه‌هایی مانند سایبری و اطلاعاتی از دولت اوکراین حمایت می‌کنیم. همچنین اخیرا اطلاعاتی را منتشر کرده‌ایم که نشان می‌دهد ولادیمیر پوتین به دنبال ایجاد یک دولت دست نشانده در کی‌یف است. وی ادامه داد: ما همچنین در زمینه‌های دیگر از دولت کی‌یف پشتیبانی می‌کنیم. منظورم در حوزه‌های دفاعی است. ما ۲۰ هزار سرباز اوکراینی را آموزش داده‌ایم. بنابراین، ما هر گزینه‌ای را بررسی خواهیم کرد و با متحدان خود در ناتو برای حمایت از اوکراینی‌ها همکاری داریم. وزیر امور خارجه انگلیس گفت:‌ لندن بر روی پیش نویس لایحه‌ای کار می‌کند که احتمال وضع تحریم‌هایی را علیه سازمان‌ها و اشخاص حقیقی روسی بررسی می‌کند. ما فقط کمپانی‌هایی را هدف قرار می‌دهیم که به صورت مستقیم در بی ثبات کردن شرایط در اوکراین دست دارند. آنچه که به دنبالش هستیم این است که هر کمپانی و شرکتی که به نفع کرملین و رژیم روسیه کار می‌کند را هدف قرار می‌دهیم. رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس افزود:‌ هیچکس از مجازات در امان نخواهد بود. برای الیگارش‌های پوتین و شرکت‌هایی که از دولت مسکو حمایت می‌کنند، جایی برای مخفی شدن نیست. تراس با اشاره به اینکه پیش نویس این لایحه درباره وضع تحریم‌ها علیه روسه قرار است روز دوشنبه به پارلمان انگلیس ارائه شود، گفت: این برای روسیه ساده نخواهد بود. تراس در پاسخ به این سوال که ممکن است تحریم‌ها بر سرمایه گذاران انگلیسی نیز تاثیر بگذارد، گفت: آزادی و دموکراسی، مهمتر از مسائل مالی هستند. این اظهارات در حالی مطرح شده که در چند روز گذشته خبرهایی درباره حضور گسترده نیروهای نظامی روسی در مرز با اوکراین و احتمال بروز حمله به این کشور منتشر شده اما دولت مسکو این اتهامات را رد کرده و می‌گوید برنامه‌ای برای حمله به کی‌یف ندارد. وزیر امور خارجه انگلیس روسیه را ترغیب کرد که از تهاجم عقب نشینی کند. بریتانیا به صراحت اعلام کرده است که تعداد سربازان خود را در مرزهای ناتو افزایش خواهد داد و ارسال تسلیحات بیشتر را در نظر خواهد گرفت.

او گفت: قدرت‌های ناتو باید این اطمینان را بدهند که هرگونه تهاجم تا حد ممکن مشکلاتی را برای روسیه ایجاد می‌کند. وی پیش‌بینی کرد که اوکراینی‌ها «سخت خواهند جنگید». این به خوبی می تواند منجر به باتلاقی شود که روس‌ها در افغانستان یا چچن دیدند. ما پیشنهاد اعزام نیروهای اضافی به استونی را داریم. ما در حال ارائه پشتیبانی هوایی بیشتر در سراسر دریای سیاه هستیم و به اوکراین تسلیحات دفاعی می‌دهیم تا مطمئن شویم در صورت تلاش ولادیمیر پوتین برای تهاجم، آنها در بهترین موقعیت ممکن قرار دارند. آنچه که من این روزها اعلام خواهم کرد، بهبود قوانین تحریم‌ها است تا بتوانیم منافع روسیه را که مستقیماً به کرملین مرتبط است، هدف قرار دهیم، زیرا ما کاملاً باید جلوی این اتفاق را بگیریم. این اولویت شماره یک ما است.

وی افزود: البته ما از دیپلماسی استفاده خواهیم کرد. من به اوکراین و مسکو سفر خواهم کرد. با این حال، اولین چیزی که ولادیمیر پوتین را از اقدام منصرف می‌کند این است که هزینه‌های این اقدام را درک کند. این می تواند منجر به یک باتلاق شود و او باید به خوبی از آن آگاه باشد. تراس ادامه داد: در حال حاضر، تحریم‌های اقتصادی بسیار محدود است، بنابراین ما تنها می‌توانیم شرکت‌هایی را هدف قرار دهیم که مستقیماً در بی‌ثبات کردن اوکراین دخالت دارند.