بازهم  پای آل‌سعـود در میان است

تحت ریاست سخت‌گیرانه مسعود رجوی، منافقین به صورت یک فرقه در آمدند و گزارشی از دولت آمریکا بر مبنای مصاحبه‌هایی در کمپ اشرف صورت گرفته، حاکی از این است که کمپ اشرف بسیاری از ویژگی‌های یک فرقه با رویکردهای خودکامه را دارد کمتر کارشناسی را می‌توان پیدا کرد که معتقد باشد، در صورت تغییر حکومت ایران از گروهک منافقین حمایت می شود، اما آمریکا و انگلیس با صدای بلند از گروهی کوچک حمایت می‌کنند و بازی ساده‌ای را در پیش گرفته‌اند: حمایت از گروهک منافقین دولت ترامپ، منافقین را به عنوان ابزاری ارزشمند برای بحرانی‌کردن شرایط میان سعودی‌ها و ایران می‌داند. ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد و به بحران مالی و تظاهرات‌ها در سراسر ایران دامن زد

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی مفصل ضمن پرداختن به پیشینه گروهک تروریستی منافقین، نوشت که این گروهک به ابزاری در دست آمریکا علیه ایران تبدیل شده و سعودی‌ها احتمالا منبع تامین مالی این گروهک هستند.

روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی اقدامات گروهک تروریستی منافقین که در رسانه‌های جهانی با نام اختصاری MEK به آنها اشاره می‌شود را مورد بررسی قرار داد.

در این گزارش به قلم 

«آورن مرات» آمده است که اعضای این گروهک (پیش از انقلاب اسلامی) برای وقوع انقلاب در ایران تلاش می‌کردند و بعد برای صدام می‌جنگیدند. آمریکا و انگلیس هم زمانی آنها را محکوم می‌کردند اما در شرایط کنونی، این گروه، گزینه مناسبی برای سیاست‌های افراط‌گرایانه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید است. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از جمله این افراد هستند که چنین سیاستی را پیگیری می‌کنند.

 مصطفی و ربابه محمدی زوجی ایرانی هستند که به آلبانی آمده‌اند تا دخترشان را از دست منافقین آزاد کنند. آنها می‌گویند که منافقین دخترشان را بر خلاف میل شخصی‌اش نگه داشته‌اند. این زن و شوهر را در «تیرانا» دو نفر از ماموران اطلاعاتی این کشور همراهی می‌کنند.

«سمیه محمدی» یکی از دو هزار و 300 نفری است که در مقر منافقین در شمال غربی آلبانی به سر می‌برند. والدین وی که زمانی از هواداران منافقین بودند می‌گویند که دخترشان 21 سال پیش به عراق رفت و دیگر بازنگشت.  پدر و مادر وی دو دهه گذشته با سفر به کانادا، پاریس، اردن، عراق و حالا آلبانی تلاش کرده‌اند تا دخترشان را پیدا کنند و می‌گویند که مخالف هیچ گروهی نیستند فقط می‌خواهند دخترشان را ببیند و پس از این دیدار، او می‌تواند انتخاب کند که در کمپ بماند یا با آنها به خانه بازگردد. با این حال گروهک منافقین تاکید دارد که سمیه می‌خواهد در کمپ بماند و نامه‌ای از وی  منتشر کرده است. مادر سمیه می‌گوید که دخترش خجالتی است و آنها (منافقین) افرادی مثل سمیه را تهدید می‌کنند. او می‌خواهد باز گردد اما می‌ترسد که منافقین او را بکشند.

گاردین در ادامه این گزارش به پیشینه این گروهک تروریستی در دوران پیش از انقلاب اسلامی تا امروز پرداخت و نوشت که این گروه حدود دو دهه با رهبر تبهکارش «مسعود رجوی»، حملاتی را علیه غیرنظامیان و اهداف نظامی در مرزهای ایران صورت داد و به صدام در سرکوب کردن مخالفان وی در عراق کمک کرد. اما در پی همراهی با صدام،  در ایران تقریبا هیچکس از آنها حمایت نمی‌کرد و اعضای این گروه خائن تلقی شدند. این موضع‌گیری در ایران به ویژه از این جهت اهمیت داشت که صدام شهرهای ایران را بمباران می‌کرد و در جریان جنگ 8 ساله که به قیمت جان باختن یک میلیون نفر تمام شد به صورت مرتب از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کرد.

به این ترتیب این گروه در خاک عراق منزوی شد و تحت ریاست سخت‌گیرانه مسعود رجوی، منافقین به صورت یک فرقه در آمدند و گزارشی از دولت آمریکا بر مبنای مصاحبه‌هایی در کمپ اشرف صورت گرفته، حاکی از این است که کمپ اشرف بسیاری از ویژگی‌های یک فرقه با رویکردهای خودکامه را دارد. مواردی مانند مصادره اموال و کنترل روابط جنسی از جمله طلاق اجباری، انزوای عاطفی، کار اجباری، محرومیت از خواب، آزار جسمی و اعمال محدودیت برای خارج شدن از جمله این موارد هستند.

پس از حمله آمریکا به عراق، این گروه تلاش گسترده‌ای را پیگیری کرد تا نامش از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج شود و این در حالی است که براساس گزارش‌ها آنها دانشمندان هسته‌ای ایران را در سال 2012 ترور کرده‌اند. مسعود رجوی از سال 2003 تاکنون در انظار دیده نشده است و بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که او مرده است اما تحت ریاست «مریم رجوی» همسر وی، این گروه توانسته است حمایت راست‌گرایان را در آمریکا برای مقابله با تهران  کسب کند. در سال 2009 انگلیس این گروه را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد. در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» رئیس‌جمهور وقت آمریکا هم نام این گروه از گروه‌های تروریستی حذف شد و بعدا هم به آنها کمک شد تا از عراق به آلبانی نقل مکان کنند.

در کنفرانس سالانه‌ای 

(نشست منافقین) که در پاریس برگزار می‌شود، ده‌ها نفر از نمایندگان آمریکایی و انگلیسی به همراه سیاستمداران و نظامیان بازنشسته حضور دارند و به وضوح اعلام می‌کنند که خواستار سرنگونی حکومت ایران و انتصاب رجوی به عنوان رهبر ایران هستند.

امسال هم «رودی جولیانی» شهردار پیشین نیویورک که هم‌اکنون وکیل ترامپ است در این تجمع شرکت کرد و به وضوح از تغییر حکومت در ایران و قدرت گرفتن دولتی که مریم رجوی نماینده آن باشد، حمایت کرد.

در ادامه این گزارش آمده است که با این‌حال این گروهک تلاش می‌کند تا اعضای خود که رو به کاستی هستند را حفظ کند. این گروه همچنین تحت نظر دقیق رسانه‌های محلی قرار دارد و آنها می‌خواهند بدانند که چه توافقی صورت گرفته که به وسیله آن این گروهک به تیرانا آمده است. 

به هر روی، کمتر کارشناسی را می‌توان پیدا کرد که معتقد باشد، در صورت تغییر حکومت ایران از این گروهک حمایت می شود. اما آمریکا و انگلیس با صدای بلند از گروهی کوچک حمایت می‌کنند و بازی ساده‌ای را در پیش گرفته‌اند: حمایت از گروهک منافقین راحت‌ترین شیوه برای آزار و تحریک تهران است. این گروهک فقط بخش کوچکی از راهبرد دولت ترامپ در غرب آسیاست که می‌کوشد به وسیله آن ایران را منزوی کند و از لحاظ اقتصادی تحت فشار بگذارد.

به‌نوشته گاردین، نزدیک شدن این گروهک به آمریکا از زمان اشغال عراق به دست آمریکا در سال 2003 آغاز شد و منافقین با سرنگونی صدام به آمریکا روی آوردند. آمریکا در اواخر دهه 1990 در قالب ژستی خیرخواهانه در برابر دولت اصلاح‌طلبان در ایران، این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی گذاشته بود. 

وقتی «جرج بوش» رئیس جمهور وقت آمریکا صدام را  به مخفی کردن تروریست‌ها متهم کرد، منظورش اعضای گروهک منافقین بود اما در نخستین روزهای اشغال عراق به دست آمریکایی‌ها، این موضوع در کاخ سفید مطرح شد که با پنج هزار نفر از اعضای این گروهک که در کمپ اشرف به سر می‌بردند، باید چه کار کرد؟

در آن زمان «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه وقت آمریکا گفت که این گروه در فهرست گروه‌های تروریستی است و باید مانند تروریست‌ها با این گروه رفتار شود. اما «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع و «دیک چنی» معاون رئیس‌جمهور، معتقد بودند که از این گروه باید به عنوان سلاحی در برابر جمهوری اسلامی استفاده شود که هدف بعدی نئومحافظه‌کاران در قالب نقشه‌ راه در شکل‌دهی به غرب آسیا بود. راهکار رامسفلد در نهایت موفقیت‌آمیز بود و اگر چه همچنان این گروهک در فهرست گروه‌های تروریستی بود، اما وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به صورت یکجانبه افرادی را که در کمپ اشرف بودند  به عنوان افرادی در نظر گرفت که تحت کنوانسیون ژنو هستند. این یعنی آنها رسما خلع‌سلاح شده‌اند و امنیت آنها را نیروهای عراقی تضمین داده‌اند. به عبارتی آمریکا از گروهی حمایت می‌کرد که همچنان به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شد.

شکی نیست که آمریکایی‌ها از این گروه به عنوان سلاحی برای مقابله با ایران استفاده کردند و نیویورک‌تایمز در ماه می سال 2003 نوشت که پنتاگون در حال حمایت از مجاهدین خلق هستند. پس از اینکه اشغال عراق عملا به جنگی داخلی تبدیل شد، آمریکایی‌ها ایران را به دلیل شرایط موجود مورد انتقاد قرار دادند و برخی از سیاست‌مداران هم خواستار بمباران ایران شدند این در حالی بود که موضوع برنامه هسته‌ای ایران هم مطرح شده بود.

گاردین نوشت که در فاصله سال‌های 2007 تا 2012 شماری از دانشمندان هسته‌ای ایران هدف سوء قصد قرار گرفتند که پنج نفر از آنان به قتل رسیدند. در سال  2012، شبکه خبری NBC در گزارشی اعلام کرد که دو نفر از مقامات آمریکایی که نامشان اعلام نشد، گفته بودند که این حملات را سرویس اطلاعات و جاسوسی اسرائیل برنامه‌ریزی کرده است و اعضای منافقین در ایران هم آنها را اجرا کرده‌اند. یکی از سخنگویان این سازمان چنین چیزی را رد کرد. 

در همین دوران بود که این گروهک تلاش کرد تا وجهه خود را در غرب بهبود ببخشد و با اقدامات مختلف و لابی کردن‌ها کوشید تا از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج شود. گفته می‌شود که برخی از چهره‌های سیاسی برای حضور در نشست‌های این سازمان مبالغ کلانی دریافت کرده‌اند. مثلا بولتون که چندین بار در نشست شرکت کرده، بیش از  180 هزار دلار پول گرفته است. برخی گزارش‌های مالی حاکی از این است که فقط برای شرکت در یک مراسم در سال در سال 2017، مبلغ 40 هزار دلار به بولتون پرداخت شده است. چهره‌های انگلیسی که در سه سال گذشته در نشست منافقین شرکت کرده‌اند هم زیاد هستند که می‌توان به افرادی مانند «باب بلک‌من»، «متیو آفورد»، «راجر گادسیف» و «توبی پرکینس» اشاره کرد.

در ادامه این گزارش آمده است که وجود این گروهک در عراق باعث ناامنی در این کشور شد به طوری که در فاصله سال‌های 2009 تا 2013 نیروهای امنیتی عراقی دست‌کم دو بار به مقر آنها حمله کردند و حدود 100 نفر را کشتند. «نوری المالکی» نخست‌وزیر وقت عراق هم با فرقه خطاب کردن آنها بر خروجشان از عراق تاکید داشت.

دولت ترامپ، منافقین را به عنوان ابزاری ارزشمند برای بحرانی‌کردن شرایط میان سعودی‌ها و ایران می‌داند. ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد و به بحران مالی و تظاهرات‌ها در سراسر ایران دامن زد. آمریکا با اعمال مجدد تحریم‌های ایران در هفته گذشته، صادرات نفت و بخش بانکداری را هدف قرار داده است. اما راهبرد ترامپ در غرب آسیا با قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سفارت این کشور در استانبول وارد مرحله جدیدی شده است و انتقادها را متوجه خاندان سلطنتی عربستان و به ویژه شخص بن‌سلمان کرده است.

این موضوع به گروهک منافقین هم ربط دارد آنها پس از اینکه از ایران رفتند مورد حمایت صدام قرار گرفتند و به دنبال سقوط دولت او هم گفتند که از خیرین پول گرفته‌اند و همواره حمایت مالی از سعودی‌ها را رد کرده‌اند؛ اما موضع‌گیری «ترکی الفیصل» رئیس سرویس اطلاعات پیشین عربستان حکایت از موضوع دیگری دارد. وی وقتی سال 2016 در نشست منافقین شرکت کرد و به سرنگونی حکومت ایران اشاره کرد. «یرواند آبراهامیان» یک استاد دانشگاه شهری نیویورک معتقد است: «قطعا منابع مالی این گروهک را سعودی‌ها تهیه می‌کنند و هیچ کسی نمی‌تواند تا این حد آنها را مورد حمایت مالی قرار دهد.»

این روزنامه انگلیسی نوشت که کارشناسان بر این باروند این گروهک از حمایت لازم برای سرنگونی حکومت ایران برخوردار نیست و حتی بولتون و پامپئو هم با چنین چیزی موافق نیستند. 

«پاول پیلار» که به مدت 28 سال برای سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) کار کرده است می‌گوید که این افراد باهوش هستند که ‌می‌دانند این گروه دموکراتیک نیست و در هر صورت هیچ جایگاهی در ایران ندارد. البته ترامپ و اطرافیان مخالف ایران او، نگران وی نیستند که به سرعت رژیمی را جایگزین رژیم کنونی کنند و هر کاری انجام می‌دهند تا نظم سیاسی را به هم بزنند و در این صورت ترامپ بتواند از آنچه رخ داده بدون توجه به آنچه بعدا خواهد بود، به عنوان دستاورد یاد کند.