سینا سبزیان

دونالد ترامپ، آخرین دقایق پیش از پرواز به سمت پاریس برای حضور در یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول را هم از دست نداد و با توئیت‌های معروفش به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که میزبان وی در این سالگرد نیز هست، حمله کرد و سخنان وی مبنی بر ایجاد ارتش اروپایی برای رویارویی با آمریکا، چین و روسیه، را توهین‌آمیز خواند.

کاملا مشخص بود که رئیس‌جمهور موسوم به «شخص اول آمریکا»، آماده است که نقش خود را در گردهم‌‌آیی رهبران جهان برای یادآوری اتحادی که منجر به پایان اولین جنگ جهانی شد، برجسته کند.

این دیدار دقیقا با پایان انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا همزمان شده است؛ انتخاباتی که مردم آمریکا در آن پیام رفراندوم خود را برای ریاست‌جمهوری وی اظهار کردند و با وجود آنکه مجلس سنا در دست حزب حاکم ماند، اما کنترل مجلس نمایندگان از دست این حزب خارج شد و به دست دموکرات‌های رقیب افتاد. پیامی که هرچند چندان محکم نبود، اما می‌تواند با آغاز فعالیت دور جدید مجلس نمایندگان،‌ فعالیت‌های رئیس‌جمهور خاص آمریکا را متحول کند و حتی وی را تا مرز استیضاح پایین بکشد.

ترامپ روز شنبه (نوزدهم آبان ماه) با ماکرون برای موضوعاتی از جمله امنیت اروپا،‌ سوریه و ایران دیدار کرد. این دیدار در حالی صورت گرفت که ترامپ به محض اینکه وارد اروپا شد، توئیت کرد: آقای ماکرون پیشنهاد کرده‌اند اتحادیه اروپا، ارتش خود را برای حفاظت از خودشان در مقابل ایالات متحده، چین و روسیه ایجاد کند. خیلی توهین‌آمیز است، اما شاید بهتر باشد اروپا اول سهم متناسب خود از ناتو را پرداخت کند؛‌ سهمی که آمریکا با یارانه کافی آن را پوشش 

داده است.

ترامپ مدعی است ناتو برای حفظ منافع اروپا و حفاظت از آن هزینه‌های زیادی دارد که بیشتر آن از سوی آمریکا تأمین می‌شود و اروپا در این راه کوتاهی می‌کند. ادعایی که اروپایی‌ها در مورد آن سکوت کردند و پاسخی به ترامپ ارائه ندادند.

سفر کوتاه ترامپ به اروپا در حالی انجام می‌شود که در مورد روابط ایالات متحده با قاره سبز عدم قطعیت‌هایی وجود دارد. ترامپ به روابط تجاری با اتحادیه اروپا حمله کرد و برخی از ملت‌های اتحادیه از جمله فرانسه را به دلیل خرج نکردن سرمایه کافی برای حفظ ناتو مورد انتقاد قرار داد. ناتو اتحاد چند دهه‌ای دولت‌های غربی برای تقابل با تهدیدات احتمالی مسکو به شمار می‌رود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ در پاریس اعلام کرد که ایالات متحده نگران ثبات در اروپا است و اینکه آقای ترامپ از همکاری جهانی دوری نمی‌جوید. او گفت:‌ من فکر می‌کنم درس بزرگ جنگ جهانی اول برای ایالات متحده آمریکا این بود که وقتی به یک قدرت جهانی تبدیل شدی، منافعی جهانی داری که باید از آن حفاظت کنی. بولتون افزود: رهبران بزرگ جهان با منافع ملی هدایت می‌شوند.

ترامپ نیز در مورد این مراسم گفت: باید مراسم زیبایی باشد، یک‌صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول. حالا ما کشورهای زیادی داریم و رهبران کشورهای بسیاری آنجا هستند، به ویژه که آنها شنیده‌اند آمریکا هم در این مراسم خواهد بود و ما به دنبال آن هستیم تا در این مراسم حضور داشته باشیم.

ابتدا ترامپ تصمیم داشت تا مراسم روز جانباز آمریکا را این یکشنبه (بیستم آبان ماه) به صورت باشکوه با یک رژه نظامی در واشنگتن برگزار کند. او پیش‌تر در مراسم روز برلین فرانسه رژه تانک‌ها و هواپیماها را دیده بود و برای برگزاری چنین مراسمی انگیزه داشت. اما بعد از آنکه وی دستور برگزاری چنین مراسمی را به روش خاصی که می‌خواست، به پنتاگون داد، آنها با ارزیابی‌هایی که در مورد هزینه‌های احتمالی از آسیب تانک‌های سنگین به خیابان‌های واشنگتن ارائه کردند، کل این مراسم را به تعلیق در آوردند.