منابع خبری عراق روز گذشته (جمعه) از آغاز رای‌گیری از گروه‌های خاص در انتخابات پارلمانی عراق خبر دادند. شبکه سومریه نیوز عراق اعلام کرد که رای‌گیری از گروه‌های خاص در انتخابات پارلمانی عراق صبح دیروز (هشتم اکتبر) و دو روز قبل از موعد برگزاری سراسری انتخابات در این کشور، آغاز شد. طبق این گزارش، گروه‌های خاص شامل اعضا و نیروهای دستگاه‌های امنیتی، زندانیان و آوارگان می‌شوند و انتخابات سراسری یکشنبه آینده در سراسر عراق برگزار می‌شود و در آن ۳۲۴۸ نامزد از ۲۱ ائتلاف و ۱۰۹ حزب با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

کمیساریایی عالی انتخابات عراق در این باره اعلام کرد گروه‌های خاص که باید هشتم اکتبر در انتخابات مشارکت کنند شامل وزارت کشور، وزارت دفاع، دستگاه مقابله با تروریسم، وزارت امور داخلی اقلیم، وزارت پیشمرگه، آوارگان و زندانیان می‌شود. کمیساریایی عالی انتخابات عراق تعداد کل واجدین شرایط گروه‌های خاص برای رای دادن طی دیروز را یک میلیون و ۷۵ هزار و ۷۲۷ فرد اعلام کرد. در همین حال، مقدی صدر، رهبر جریان صدر عراق با انتشار توییتی در این باره گفت: نیروهای امنیتی و ملی برای میهن و برای اصلاح رای می‌دهند.

وی نوشت: ما امیدواریم که آنها با شفافیت کامل و در آزادی، بدون تحریک، ارعاب یا فشارهای حزبی، جناحی، فرقه‌ای یا قومی، آرای خود را به صندوق‌های رای بیندازند. صدر تأکید کرد: اگر آنها محافظ وطن بوده‌اند، ما یاور آنها هستیم و اجازه نمی‌دهیم رای آنها تحت تاثیر هرگونه دخالت داخلی یا خارجی قرار بگیرد.

در این میان اما تنها چند روز مانده به انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق که قرار است یکشنبه این هفته برگزار شود، درگیری میان دو حزب اهل تسنن در این کشور به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق و خمیس الخنجر، رئیس حزب طرح عربی بالا گرفت، تا حدی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه موفق نشد این دو چهره عراقی را در کاخ خود در آنکارا کنار هم جمع کند و مجبور شد با هر کدام جداگانه دیدار کند. گرچه اردوغان در این ماموریتش شکست خورد؛ اما در کنار مبالغ سنگین انتخاباتی که احزاب سیاسی از خارج و نیز داخل دریافت می‌کنند، آنچه بیان شد، نشانه آشکاری از سطح دخالت سیاسی خارجی در این انتخابات است. روزنامه الاخبار چاپ لبنان اعلام کرده که سطح دخالت سیاسی خارجی آشکار در انتخابات عراق با دو دیدار چند روز قبل اردوغان با الحلبوسی و الخنجر به اوج خود رسید. رئیس جمهوری ترکیه با این دیدارها به دنبال کسب موفقیتی در میانجیگری میان این دو چهره بود تا از طریق آن به عرصه سیاسی عراق که منافع بزرگی برای ترکیه دارد، دست یابد اما این تلاشش با شکست مواجه شد و به دلیل دشمنی شدید میان الحلبوسی و الخنجر نتوانست آن دو را کنار هم گرد آورد و با هر دوی آنها در یک روز و یک فاصله زمانی اندک دیدار کرد. الخنجر که ریاست ائتلاف اراده عراق را بر عهده دارد، تحت حمایت ترکیه و قطر است و الحلبوسی که ریاست ائتلاف پیشرفت را در دست دارد، از سوی امارات حمایت می‌شود و حدود یک هفته قبل با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی دیدار کرد. گرچه دیدار بن زاید با الحلبوسی با دادن عنوان رسمی به آن توجیه شد؛ اما بن زاید نیز به نوع خود در انتخابات عراق مداخله می‌کند و به دنبال تغییر معادلات حزبی به نفع خود در بغداد است. همچنین الحلبوسی ارتباط خوبی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دارد؛ اما بودجه عربستان به دنبال جذب هرچه بیشتر احزاب شیعه است. در واقع قطب‌بندی شدید در عرصه احزاب سیاسی عراق یکی از در‌های اصلی دخالت خارجی در انتخابات این کشور است.