سجاد موسوی راضی

روزنامه دیلی میل در تحلیلی عنوان کرده است که حمله کماندوهای فنلاند به یکی از جزایر به شدت محافظت شده این کشور، موجب بروز این واهمه در میان مردم فنلاند شد که این جزیره به عنوان یکی از پایگاه‌های سری ارتش روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیش از 400 افسر پلیس و سرباز در تاریخ 22 سپتامبر 2018 (31 شهریور 1397) به جزیره ساکیلوتو در نزدیکی مرز روسیه در کشور فنلاند حمله کردند. این نیروها در مجموع طی آن روز 17 مرتبه به این مجمع‌الجزایر و مناطق مختلف آن یورش بردند.

این حادثه موجب بروز این گمان شد که این مجمعالجزایر کوچک که میان فنلاند و سوئد واقع شده‌اند، متعلق به یک پایگاه نظامی روسیه است.

جزیره ساکیلوتو به طور رسمی متعلق به یک بازرگان 54 ساله اهل روسیه، به نام پاول ملنیکوف است. این جزیره دارای نه اسکله، یک باند فرود هلیکوپتر، یک استخر شنا که در میان شاخ و برگها مخفی شده و املاک مختلفی است که به تجهیزات ماهواره‌ای مجهز هستند. امکانات و تجهیزات طراحی شده در این جزیره برای اسکان یک ارتش کوچک مناسب است.

این جزیره همچنین پر است از دوربین‌های امنیتی، حسگرهای حرکتی و علائم «وارد نشوید» که منقوش به تصویر نیروهای گارد است.

دو قایق تندرو مملو از سربازهایی که لباس‌های استتار به‌تن داشتند در حالی دیده شده‌اند که خارج از جزیره انتظار می‌کشیدند. این در حالی بود که چندین هلیکوپتر و یک فروند هواپیمایی نظارتی بر فراز آسمان این جزیره در پرواز بودند. آسمان این منطقه در روز یورش به روی تمامی پروازهایی که در این عملیات شرکت نداشتند، بسته شده بود.

مقام‌های فنلاند اعلام کردند این حمله در ارتباط با مبارزه با پول‌شویی و فرار از مالیات صورت گرفته است.

در همین حال دیمیتری مدودوف، نخست‌وزیر روسیه، چند روز پس از این یورش، به هلسینکی، پایتخت فنلاند، سفر کرد. طی این سفر و در یک کنفرانس خبری از وی سئوال شد آیا روسیه در حال آماده‌سازی باندهای فرود برای هلیکوپترهای نظامی خود در خاک فنلاند است یا خیر.

وی در پاسخ این سئوال را «مسخره» عنوان کرد و افزود: «نمی‌دانم در ذهن بیمار چه کسی چنین پرسشی می‌تواند 

شکل بگیرد.»

یکی از همسایگان این جزیره عنوان کرد که یورش به جزیره ساکیلوتو بسیار عجیب بوده است. اقای گاستگیوار گفت: «خیلی عجیب بود، چرا که هیچ‌کس به این جزیره رفت و آمد ندارد.»

هم‌اکنون مسئله‌ای که برای روسیه و فنلاند مطرح است، موضوع اعتبار آنها است. مسکو ‌چیزهای عجیب و غریبی که بعدها صحت آنها تائید شده را تکذیب کرده که نمی‌توان به ادعاهایش اعتماد کرد. به همین دلیل حتی گمانه‌زنی‌های این‌چنین دور از ذهن نیز به‌نظر بسیار منطقی 

جلوه می‌کند.

یکی از اعضای سابق مجلس فنلاند، که از افسران مرزی این کشور نیز بوده است، بدون هیچ مستند و شاهدی عنوان کرد که روسیه برنامه‌هایی برای ساخت اسکله‌هایی برای تعمیر و نگهداری زیردریایی‌های خود در خاک فنلاند دارد.

یکی از نظریه هایی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود اینست که این جزیره که مورد یورش قرار گرفته و در نزدیکی تاسیسات نظامی فنلاند و خطوط مهم کشتیرانی دریای بالتیک قرار دارد، بخشی از عملیات سری نیروهای اطلاعاتی ارتش روسیه است.

آقای گاستگیوار همیشه فکر می کرده که در این جزیره متعلق به مالک روس اتفاقات مرموزی رخ می دهد: «همیشه فکر می کردم که در این جزیره فعالیت های نظامی می کنند. همیشه در حال ساخت و ساز بود اما هیچکس نمی دانست برای چه.»