طالبان دیروز (شنبه) مدعی شد که کنترل ولایت‌های نیمروز در جنوب غرب و جوزجان در شمال افغانستان را به دست گرفته است. به گزارش اسپوتنیک، دولت کابل روز جمعه اعلام کرد که کنترل شبرغان، مرکز ولایت جوزجان را از دست طالبان خارج کرده است. اوایل روز گذشته (شنبه)، رسانه ملی افغانستان گزارش کرد که درگیری‌ها در شبرغان در جریان است و همچنین طالبان برخی از مناطق از جمله زندانی ولایتی را در جوزجان تحت تصرف و کنترل خود درآورده است. طالبان همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ولایت‌های نیمروز و جوزجان تحت کنترل طالبان است. طالبان در ویدئویی که در توئیتر منتشر کرد همچنین نشان داده که زندانیان دارند از زندان جوزجان می‌گریزند. شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز نیز جمعه به دست طالبان افتاد و به نخستین مرکز ولایتی در افغانستان تبدیل شد که توسط این گروه شبه نظامی تصرف شده است.

در همین راستا سفارت آمریکا در کابل دیروز (شنبه) با انتشار اطلاعیه‌ای درباره وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان، از شهروندان آمریکایی خواست تا در سریعترین زمان ممکن این کشور آسیای‌میانه را ترک کنند. آن دسته از کارکنان آمریکایی این سفارتخانه در کابل که میتوانستند از طریق دورکاری به اجرای مسوولیتهایشان بپردازند، طبق درخواست ۲۷ آوریل وزارت خارجه آمریکا از افغانستان خارج شده‌اند و همین وضعیت موجب می‌شود ارائه کمک به موقع به شهروندان آمریکایی در وضعیت فوق‌العاده دشوار شود. در بیانیه سفارت آمریکا آمده است: از شهروندان آمریکایی درخواست میشود فورا از طریق پروازهای تجاری موجود از افغانستان خارج شوند. با توجه به شرایط امنیتی و کاهش کارمندان، توانایی این سفارتخانه برای کمک به شهروندان آمریکایی حاضر در افغانستان حتی داخل کابل به شدت محدود است. براساس اعلام این سفارتخانه، شهروندان آمریکایی حاضر در افغانستان که برای خرید بلیت پروازهای تجاری با مشکل مواجه هستند میتوانند از وام‌های بازگشت به میهن استفاده کنند. علاوه بر این، از اتباع آمریکایی خواسته شده تا با ثبت نام در سامانه سفر امن (STEP) از تازه‌ترین تحولات و اطلاع‌رسانی درباره پروازها در آینده مطلع شوند.

این سفارتخانه از جمله تهدیدات موجود در افغانستان به جرایم مرتبط با تروریسم، ناآرامی مدنی، آدم‌ربایی، درگیری مسلحانه و کووید-۱۹ اشاره کرد. افغانستان از زمان آغاز خروج تدریجی نیروهای بین‌المللی، شاهد رشد خشونت مرتبط با تحرکات نظامی طالبان شده است. خروج این نیروها قرار است تا یازده سپتامبر تکمیل شود. این برنامه طبق توافق فوریه ۲۰۲۰ میان طالبان وو ایالات متحده انجام می‌شود که در دوحه به امضا رسید.

از سوی دیگر دبورا لیونز، نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در جلسه شورای امنیت، تعهد طالبان به یک سازش سیاسی را زیر سوال برده و گفت که جنگ افغانستان وارد فاز مرگبارتر و ویرانگرتر شده است. ماه گذشته بیش از ۱۰۰۰ غیرنظامی در جریان حملات طالبان کشته شدند. لیونز گفت: اکنون این یک جنگ کاملا متفاوت است که یادآور سوریه اخیر یا سارایوو در گذشته نه چندان دور است. حمله به مناطق شهری، وارد آوردن آگاهانه خسارتهای عظیم و تلفات غیرنظامی عظیم است. با این وجود به نظر میرسد تهدید مناطق شهری بزرگ یک تصمیم راهبردی از سوی طالبان است که قتل‌عام احتمالی متعاقب آن را پذیرفته است. سازمان ملل انتظار دارد که امسال شمار مهاجران قانونی و غیرقانونی افزایش یابد. در همین حال واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت، وخامت اوضاع در افغانستان عمیقا مایه نگرانی است و با توجه به خروج نیروهای خارجی، چشم‌انداز تیره‌تری هم دیده می‌شود. نبنزیا گفت: این چشم انداز که افغانستان به سمت جنگ داخلی تمام عیار و طولانی برود، متاسفانه یک واقعیت تلخ است.