سخنگوی طالبان اعلام کرد که واشنگتن و کابل توافقی را برای ایجاد نظام اسلامی جدید امضا کرده‌اند. محمد نعیم، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با المیادین گفت: واشنگتن و کابل با توافقنامه‌ای را برای ایجاد نظام اسلامی جدید موافقت کرده‌اند. نظام افغانستان باید اسلامی باشد اما چگونه؛ درباره این مساله باید مذاکره کرد. حملات آمریکا نقض صریح توافقنامه‌هایی است که با هم امضا کردیم. این مساله هیچ چیزی را تغییر نمی‌دهد و حمایت از دولت کابل محسوب می‌شود. آمریکا از دولت کابل حمایت می‌کند و این حملات در راستای حمایت از این دولت است. از ابتدا معتقد بودیم که بهترین راهکار از طریق مذاکره است. وی گفت: ما با طرحی در دوحه توافق کردیم. اگر به آن پایبند نباشد چگونه پیش برویم. تشدید عملیات وجود ندارد و مناطق به صورت داوطلبانه به طالبان پیوستند. ما روابطی با کشورهای جهان و منطقه به ویژه کشورهای همجوار داریم. پیش از این جنبش طالبان اعلام کرده بود که دولت اشرف غنی مسؤولیت هرگونه تحول نظامی در افغانستان را برعهده دارد. این جنبش حملات آمریکا را به پایگاه‌هایی در قندهار و هلمند نقض توافق دانسته و گفته بود که به آن پاسخ می‌دهد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز به اشرف غنی گفته بود که واشنگتن به حمایت از دولت افغانستان ادامه می‌دهد.

در همین راستا وزیر دفاع آمریکا در ضمن برنامه‌ریزی نیروهای افغان برای تقویت نیروهایشان پیرامون بخش‌های استراتژیک مهم کشور اظهار کرد، اولین ماموریت نیروهای امنیتی افغانستان این است که قبل از تلاش برای بازپس گرفتن مناطق، اطمینان حاصل کنند که قادر به کند ساختن حرکت طالبان هستند. رویترز در این رابطه گزارش داد که ارتش افغانستان در حال اصلاح استراتژی جنگی خود علیه طالبان با هدف متمرکز کردن قوا پیرامون حیاتی ترین مناطق همچون کابل و شهرهای دیگر، گذرگاه‌های مرزی و زیرساخت‌های حیاتی است. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در سفری به آلاسکا اظهار کرد که آنها در حال تقویت نیروهایشان پیرامون مراکز جمعیتی مهم هستند.  

آستین همچنان که ارتش آمریکا در آستانه پایان دادن به ماموریتش در افغانستان در 31 اوت به دستور جو بایدن، رئیس جمهور این کشور قرار دارد بیان داشت: از بابت متوقف ساختن طالبان از سوی آنها من فکر می‌کنم اولین کار آنها این است که اطمینان حاصل کنند می توانند حرکت (طالبان) را کند کنند. آستین اضافه کرد، معتقد است که افغانها توانمندی و ظرفیت لازم برای پیشرفت کردن را دارند اما ما خواهیم دید که چه اتفاقی می افتد. این در حالی است که آمریکا به اجرای حملات هوایی در حمایت از نیروهای دولت افغانستان که تحت فشار طالبان قرار دارند، در ضمن اجرای مراحل نهایی فرآیند خروج نیروهای خارجی از این کشور ادامه داده است. جو بایدن وعده ارائه کمک‌های مالی به نیروهای افغان و دو برابر کردن تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای مذاکرات صلح به بن بست رسیده افغانستان را داده است. بایدن اخیراً مجوز 100 میلیون دلار از یک بودجه اضطراری با هدف رفع الزامات غیرمنتظره فوری مربوط به پناهجویان و در ارتباط با وضعیت افغانستان از جمله برای متقاضیان افغان ویزای مهاجرتی ویژه را داد.

در مقابل دیوید پترائوس، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و فرمانده سابق نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز پیش‌بینی کرد واشنگتن ممکن است از تصمیم خود برای بیرون کشیدن نیروهای آمریکایی از این کشور پشیمان شود و به احتمال زیاد طالبان پیش از این نفوذ خود را در آنجا گسترش خواهند داد. پترائوس گفت که نمی‌داند ایا طالبان به زودی کنترل افغانستان را در دست خواهند گرفت یا خیر اما تاکید کرد: از اوضاع فعلی چنین برداشت می‌شود که طالبان قدرت گرفته است.