مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که سه مرتبه هدف سوء قصد قرار گرفته است. وی همچنین نسبت به انتخابات آتی در کشورش ابراز خوش‌بینی کرده و از جریان صدر خواست در تصمیم تحریم انتخابات بازنگری کند. الکاظمی در مصاحبه با تلویزیون الحدث با افشای این مساله از ارائه جزئیات راجع به مکان و تاریخ این تلاش‌ها و طرف‌های مسئول این اقدامات خودداری کرد. وی افزود: من نگران نیستم و نمی‌ترسم. الکاظمی تأکید کرد که مطابق برنامه‌ای که برای اداره کشور تعیین کرده است ، به انجام وظایف خود ادامه خواهد داد. وی همچنین اظهار داشت که پس از آغاز ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران در ماه اوت آینده، سفری رسمی به تهران خواهد داشت. الکاظمی همچنین گفت: ایران سخت تلاش می‌کند تا به ما در ایجاد ثبات و آرامش کمک کند.

درخصوص گفتگو با ترکیه در مورد پرونده آب نیز الکاظمی گفت که بغداد و آنکارا در این پرونده گفتگوی جدی دارند. وی با بیان اینکه عراق با همه کشورهای همسایه همکاری امنیتی و نظامی دارد، بر تعهد کشورش برای عدم تهدید کشورهای همسایه تأکید کرد. وی افزود: ما به خود اجازه نمی‌دهیم که تهدیدی برای همسایگان خود باشیم. در مورد انتخابات زودهنگام پارلمانی که قرار است ۱۰ اکتبر برگزار شود نیز الکاظمی گفت: کسانی که فکر می‌کنند من انتخابات را برای کشانده شدن به دولت فوق العاده به تاخیر می‌اندازم در توهم به سر می‌برند. ما برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر سخت تلاش خواهیم کرد. وی افزود که به انتخابات خوش بین است و امیدوار است که مردم مشارکت خوبی داشته باشند تا بتواند سیستم پارلمانی را احیا کند. این انتخابات یکی از خواسته‌های اعتراضات مردمی است که از اکتبر ۲۰۱۹ در عراق آغاز شد.

درباره اقدام مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در تحریم انتخابات نیز الکاظمی گفت: ما تصمیم صدر را برای کناره گیری از انتخابات درک می‌کنیم و از او می‌خواهیم که در آن صرف نظر کند. وی افزود: ما از عراقی ها می‌خواهیم تا از طریق شرکت در انتخابات در اصلاحات سهیم شوند. الکاظمی در مورد اعترافات منتشر شده توسط مقامات عراقی از یکی از متهمان ترور هشام الهاشمی، نویسنده و کارشناس امنیتی عراقی گفت: ما اسامی همه شرکت کنندگان در عملیات را فاش کردیم، اما برخی از آنها به خارج از عراق فرار کردند و یکی از جنایتکاران دستگیر شد. وی ادامه داد: بزهکاری که دستگیر شد کارمند وزارت کشور و افسری با درجه ستوان یکم است.

الکاظمی در مورد سفرش به واشنگتن و ملاقات با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ۲۶ ماه جاری میلادی توضیح داد: سفرم به واشنگتن برای سازماندهی روابط آمریکا و عراق و پایان حضور نظامی آمریکا در عراق انجام می‌شود، زیرا نیروهای عراقی آماده هستند، و نیازی به نیروهای جنگی خارجی نیست، مگر در زمینه آموزش و اطلاعات.

این سخنان نخست‌وزیر عراق پس از آن منتشر شد که روز گذشته (دوشنبه) منابع عراقی از آتش سوزی در پایگاه هوایی امام علی(ع) در استان ناصریه خبر دادند. به گزارش پایگاه خبری شفق نیوز، یک منبع عراقی اعلام کرد: آتش سوزی در خوابگاه دانشجویان دانشکده نیروی هوایی و انبار داخل پایگاه هوایی امام علی رخ داد اما این آتش سوزی مهار شد. دلایل آتش سوزی هنوز مشخص نیست. این آتش سوزی تلفات جانی نداشت. پیش از این نیز در آتش سوزی هتلی در کربلا یک کودک جان باخت. این علاوه بر آتش‌سوزی اخیر در بیمارستان امام حسین ذی‌قار است که باعث کشته و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ تن شد و تا امروز دلایل آن مشخص نیست.