مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در تشریح دلایل شکل‌گیری طرح جدید آمریکا برای تشکیل یگانی مرکب از ارتش عراق و پیشمرگه‌های کُرد در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید بدانیم که آمریکا در حال تغییر ساختار خود در خاورمیانه است و قصد دارد آنچه که در منطقه جریان است را مکانیزه یا بومی‌سازی کند. ایالات متحده به دنبال آن است تا با اجرای این راهبرد، صرفاً خودش به مدیریت بحران از طریق هوا - زمین بپردازد؛ به این معنی که آنها به دنبال این هستند تا روی زمین نیروهای محلی را دور یکدیگر جمع کرده و آنها را آموزش دهند و در نهایت خودشان از آسمان همه چیز را نظاره کنند. به همین جهت واشنگتن سعی می‌کند در پوشش‌های جدید اعم از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و سایر اسامی دیگر، نیروها و یگان‌های جدیدی را روی زمین شکل دهد.

«قاسم محبعلی» ادامه داد: باید متوجه باشیم که واشنگتن تهدید اصلی خودش در منطقه را نیروهای هماهنگ و همسو با ایران می‌داند و بر این اساس با تشکیل یگان‌های جدید در عراق به دنبال آن است تا پیام تهدید خود را مخابره کند. اینکه دیده می‌شود آمریکایی‌ها در پوشش ائتلاف ضد داعش در حال تشکیل یگان‌هایی متشکل از ارتش عراق و پیشمرگه‌های اقلیم کردستان عراق است و صرفاً ماموریت آنها را مبارزه با داعش اعلام می‌کند، به نوعی به ما این پیام مخابره می‌شود که ایالات متحده فارغ از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور باشد یا جو بایدن، به هیچ وجه در مورد منافعش با هیچ جریانی سازش نخواهد کرد.

بر این اساس، تشکیل این یگان در عراق را در جهت بومی‌سازی جنگ می‌دانم تا ایالات متحده از این طریق بتواند اوضاع را به نفع خود کنترل و مدیریت کند. همانند چنین راهبردی را در افغانستان شاهد هستیم؛ آمریکایی‌ها پس از توافق با طالبان که از نظر آنها یک نیروی بومی به حساب می‌آید مقدمات خروج خود از این کشور را آرام آرام مهیا کردند و حالا با بومی‌سازی جنگ در حال خارج شدن از افغانستان هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: مهمترین نکته که باید به آن اشاره کنم این است که تشکیل یک چنین یگانی آن هم برای تهدید منافع ایران و ضربه زدن به بازوهای تهران در منطقه صرفاً روی زمین پیگیری نمی‌شود، بلکه در پشت‌میز هم آمریکایی‌ها سعی می‌کنند تا از این اهرم‌ها بتوانند به نفع خود استفاده کنند. توجه داشته باشید که مذاکرات ایران با اروپا و آمریکا در ژنو همچنان ادامه دارد و به نظرم ایالات متحده به دنبال آن است تا از طریق بومی‌سازی جنگ و چینش‌های جدید در منطقه در پشت میز مذاکره با ایران چانه‌زنی مختص به خود را جلو ببرد و در نهایت منافعش را کسب کند. طی روزهای گذشته به وضوح دیدیم که ایالات متحده نیروهایش را در سطح منطقه جابه‌جا کرد. از افغانستان که بگذریم، می‌بینیم که آنها نیروهای خود را از قطر به کمی عقب‌تر یعنی در اردن منتقل کردند و در سایر کشورهای دیگر هم شاهد خروج سامانه‌های پدافندی آمریکا مانند پاتریوت و تاد هستیم.

محبعلی در پایان گفت: مجموع این جابه‌جایی‌ها نشان می‌دهد که واشنگتن سیاست جدیدی در قبال ایران و منطقه اتخاذ کرده است. اگر به اولویت‌های امنیت ملی آمریکا طی دهه‌ها قبل توجه کنیم می‌بینیم که دو موضوع برای آنها بیشترین اولویت‌ را دارد؛ مساله اول تامین امنیت اسرائیل است و مساله دوم تامین امنیت منابع نفتی متحدان آمریکا در حاشیه خلیج فارس است. در مورد مساله امنیت انرژی دولت‌های عربی باید بگویم که نفت خاورمیانه دیگر چندان برای آمریکا اهمیت ندارد اما در مورد اسرائیل آنها همچنان تامین امنیت تل‌آویو را اولویت خود می‌دانند.