سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت، رئیس پنتاگون از ایجاد یک دفتر همکاری امنیتی در قطر و انتصاب ژنرال کورتیس بازارد به عنوان رئیس آن در پشتیبانی از نیروهای دفاع ملی افغانستان حمایت کرده است. به گزارش اسپوتنیک، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا همچنین از تشکیل «نیروهای آمریکا-افغانستان به پیش» به رهبری از سوی آدمیرال پیتر ویسلی حمایت کرده است و فرماندهی آدمیرال ویسلی در کابل مستقر خواهد بود و از سوی ژنرال کورتیس بازارد که رهبری دفتر مدیریت همکاری‌های امنیتی دفاعی - افغانستان را به عهده خواهد داشت، حمایت می‌شود. این دفتر در قطر مستقر خواهد بود و اعتباراتی در حمایت از نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان را دریافت خواهد کرد که شامل پشتیبانی و تعمیر و نگهداری هواپیما می‌شود. جان کربی همچنین گفت، مابقی نیروهای آمریکایی در افغانستان روی حفاظت دیپلماتیک آمریکا در این کشور، حمایت از الزامات امنیتی در فرودگاه کابل، مشاوره و کمک به نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان و حمایت از تلاشهای مبارزه با تروریسم تمرکز خواهند داشت.

روز جمعه ارتش آمریکا کنترل پایگاه هوایی بگرام که خارج از کابل واقع شده است را به نیروهای دفاع ملی افغانستان تحویل داد. سخنگوی پنتاگون همچنین گفت، ژنرال فرانک مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی (سنتکام) مسوولیت نیروهای آمریکایی در افغانستان را اواخر همین ماه از ژنرال اسکات میلر تحویل خواهد گرفت. جان کربی در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: در چارچوب روند کاهش نیروی کنونی، لوید آستین برنامه‌ای را تایید کرده است تا مسوولیت فرماندهی ماموریت ما در افغانستان از ژنرال اسکات میلر به ژنرال فرانک مک‌کنزی منتقل شود. ما انتظار داریم که این انتقال اواخر همین ماه انجام شود. میلر در هفته‌های آتی در مسوولیت خودش باقی خواهد ماند تا انتقال این مسوولیت ها و وظایف را به ژنرال مک‌کنزی تکمیل کند.

سخنگوی پنتاگون تاکید کرد که ژنرال مک‌کنزی تمام اختیارات موجود را به عنوان فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان عهده دار خواهد شد و همچنان مسوول تمام عملیاتهای ضد تروریسم علیه تهدیدهای نشات گرفته از این کشور خواهد بود. به گفته این سخنگو، مک‌کنزی همچنین رهبری تلاشهای آمریکا برای حمایت فنی و لجستیکی از نیروهای افغان را بعد از خروج کامل نیروهای آمریکایی عهده دار خواهد بود. اسکات میلر از دوم سپتامبر ۲۰۱۸ فرمانده نیروهای آمریکایی در در افغانستان بوده است.

جان کربی تحویل پایگاه بگرام به نیروهای امنیتی افغان را نقطه عطف مهمی در این روند خروج دانست اما تاکید کرد که ارتش آمریکا همچنان اختیار حفاظت از نیروهای افغان را دارد. او به خبرنگاران گفت آن اختیارات هنوز وجود دارند. او اما یک جدول زمانی درباره اینکه چه زمانی این اختیارات به پایان میرسد، ارائه نکرد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه گفت خروج این نیروها در مسیر اجراست اما تعدادی از نیروهای آمریکایی در افغانستان باقی میمانند که این بخشی از یک عقب نشینی منطقی با متحدان است. او سوالات متعدد خبرنگاران درباره جدول زمانی خروج را در آستانه تعطیلی روز استقلال چهارم ژوئیه، بی پاسخ گذاشت و گفت: من میخواهم در مورد چیزهای خوب صحبت کنم. تعطیلات است! من میخواهم آن را جشن بگیرم. چیزهای فوق‌العاده رخ می‌دهد. طالبان افغانستان هم به خروج آمریکایی‌ها از بگرام واکنش نشان داد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: ما این خروج را یک گام مثبت ارزیابی می‌کنیم. افغانها با خروج کامل نیروهای خارجی میتوانند به ثبات و صلح نزدیکتر شوند. به گفته یک مقام افغان، پایگاه بگرام روز گذشته (شنبه) طی مراسمی رسماً تحویل نیروهای افغانستان شد. مقامهای آمریکایی به رویترز گفته‌اند که حجم بیشتر نیروها پیش از جدول زمانی مورد نظر بایدن از افغانستان خارج شده‌اند.