فرشاد گلزاری

 با گذشت هشت روز از تجاوز دریایی و هوایی رژیم صهیونیستی به غزه، همچنان شاهد بالاترین سطح از تقابل میان نیروهای مقاومت فلسطین و تل‌آویو هستیم. این حملات روز به روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد که دلیل تازگی آن از منظر رسانه‌ای و حتی نظامی، میزان حملات و همچنین اهداف حملات است. در مورد میزان حملات باید توجه کرد که هر روز اخبار جدیدی از حجم تبادل آتش میان دو طرف مخابره می‌شود که برخی از آنها با سانسور و حتی بزرگنمایی همراه است.

بنابر گزارش الجزیره و آسوشیتدپرس، رژیم صهیونیستی «برج الجلا» واقع در نوار غزه را مورد هدف قرار داد و این ساختمان که مرکز تجمیع ده‌ها دفتر رسانه‌ای مرتبط با رسانه‌های مطرح دنیا به صورت کامل بر زمین فرو نشست. موضوعی که نشان می‌دهد اسرائیل بیش از موشک‌های حماس از رسانه‌ها ترس دارد

به عنوان مثال جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از نیمه شب شنبه بار دیگر بمباران نواحی مختلف غزه و اماکن مسکونی و غیر نظامی را از سرگرفتند و یکی از خونین‌ترین روزهای حملات اخیر را با به خاک و خون کشیدن ۳۳ غیرنظامی فلسطینی رقم زدند. در این مورد رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند ارتش این رژیم بیش از ۲۰۰ حمله هوایی از صبح امروز به نواحی مختلف غزه انجام داده است و اماکن مسکونی، غیر نظامی، زمین‌های کشاورزی و منازل رهبرانی از جنبش مقاومت حماس در شمال، جنوب، غرب و مرکز غزه در این حملات هدف‌گیری شدند. در این راستا سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که در پی حمله به ۳ ساختمان مسکونی در الوحده بدون هشدار قبلی، تا این لحظه ۲۹ تن از جمله ۸ کودک و ۱۰ زن شهید و ۵۰ تن زخمی و به بیمارستان شفا انتقال داده شده‌اند. این آمارها البته مختص غزه است و باید متوجه بود که در کرانه باختری هم تلفات وجود دارد. بر اساس گزارش منابع خبرگزاری آناتولی، در نابلس طی تیراندازی ارتش رژیم صهیونیستی یک جوان ۱۵ ساله کشته شد و به این ترتیب شمار شهدای فلسطینی در جریان درگیری‌های مستمر با رژیم اشغالگر در کرانه باختری به 20 تن رسیده و صدها تن دیگر هم زخمی شدند. در واکنش به این حملات و میزان تلفاتی که از سوی نهادهای مدنی و رسانه‌ها منتشر شده، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در سخنانی در جریان جشنواره مردمی اتحادیه جهانی علمای مسلمان در دوحه قطر اظهار کرد که بارها و بارها نه تنها با حرف بلکه با انتفاضه و مقاومت به رژیم صهیونیستی هشدار دادیم و به آنها گفتیم با آتش بازی نکنید؛ مسجد الاقصی قبله، هویت و عقیده ماست. او در ادامه سخنانش اعلام کرد که تا قدس و مسجد الاقصی را مانند صلاح‌الدین آزاد نکنیم، آرام نمی‌گیریم و این نسل نیز قادر به تحقق این هدف هستند. پس از این سخنان هنیه بود که گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس از بامداد روز گذشته (یکشنبه) موشک باران تل‌آویو و شهرهای اطراف آنرا از سرگرفتند. بنابر اعلام گردان‌های القسام، این جریان مقاومت فلسطین دیروز شهر نتیفوت واقع در النقب و پایگاه هوایی حتسور را هدف حملات موشکی خود قرار داد که گفته می‌شود تلفات زیادی به اسرائیل وارد کرده است. سخنگوی ارتش اسرائیل نیز روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که دیدبان‌های پدافند اسرائیل در کمتر از ۲۴ ساعت، پرتاب حدود ۱۲۰ موشک از نوار غزه به سمت اسرائیل را رصد کرده است. روزنامه معاریو هم از فرود آمدن موشک‌هایی در شهرهای ریشون لتسیون، غان یافنیه و اسدود خبر داد. الجزیره هم در این راستا خبر داد که پس از حملات القسام به تل‌آویو، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، میلیون ها تن از جنوب تا هرتسلیا در شمال اراضی اشغالی وارد پناهگاهها شدند و آژیرهای هشدار در دهها شهرک از اطراف غزه گرفته تا اسدود، الوسط، تل آویو، الرمله و الجنوب شنیده شد.

وزیر خارجه ترکیه در سخنانی در جریان نشست مجازی سازمان همکاری اسلامی درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی به فلسطین اظهار کرد که جامعه بین‌الملل مسئولیت تأمین امنیت غیرنظامیان فلسطینی است و او در نهایت پیشنهاد تشکیل نیروی بین‌المللی حافظ فلسطین بر اساس قطعنامه ژوئن 2018 را ارائه کرد

به هوش آمدن جامعه ملل!

با نگاهی به آمار و ارقام منتشر شده از تلفات و همچنین موشک‌هایی که از سوی دو طرف به هم شلیک شده‌اند، به وضوح می‌توانیم بفهمیم که اوضاع روز به روز در حال وخیم‌تر شدن است و گویا قرار نیست که آرامش در اراضی اشغالی، غزه و کرانه باختری برقرار شود. با وجود آنکه نماینده ویژه آمریکا در امور فلسطین از روز جمعه در تل‌آویو حضور دارد و علاوه بر گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم دیدار و گفت‌وگو کرده است، هنوز هیچ خبری از آرامش نیست و سند این ادعا را باید سخنان شامگاه نتانیاهو دانست. نتانیاهو اعلام کرده که حملات ارتش این رژیم به غزه «تا زمانی که لازم باشد» ادامه خواهد داشت و جنبش حماس را با تمام قدرت هدف قرار خواهد داد. این سخنان نتانیاهو در واقع به نوعی نشان می‌دهد که اوضاع از آنچه که حتی خودش هم می‌گوید خطرناک‌تر است؛ چراکه در وضعیت کنونی نه تنها جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از اسرائیل حمایت کرده، بلکه کشورهایی مانند فرانسه هم دقیقاً مشیِ حمایت از تل‌آویو را برگزیده‌اند. در مقابل واکنش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از کشورها از وضعیت فعلی نگران هستند و از سوی دیگر همین کشورها و مقامات آن به دنبال فعال شدن بیش از پیش کانال‌های دیپلماتیک برای حل و فصل بحران فعلی در غزه و سرزمین‌های اشغالی هستند. به عنوان نمونه مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنانی در جریان نشست مجازی سازمان همکاری اسلامی درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی به فلسطین اظهار کرد که جامعه بین‌الملل مسئولیت تأمین امنیت غیرنظامیان فلسطینی است و او در نهایت پیشنهاد تشکیل نیروی بین‌المللی حافظ فلسطین بر اساس قطعنامه ژوئن 2018 مجمع عمومی سازمان ملل را ارائه کرد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اعلام کرد که این اتحادیه سه‌شنبه نشست فوق العاده‌ای در سطح وزرا برای بررسی تنش‌های کنونی میان فلسطین و رژیم صهیونیستی برگزار می‌کند. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان هم در مراسم هفتگی در میدان سن پیتر اعلام کرد که از همه برای برقرای آرامش استدعا دارم و از افراد مسوول می‌خواهم تا بانگ تسلیحات را خاموش کنند و مسیر صلح را در پیش بگیرند. اما آنه در این بین واکنش‌ها برای اتمام درگیری‌ها را افزایش داد هدف قرار دادن تمام و کمال ساختمان رسانه‌های خارجی در غزه بود که حتی صدای رشیده طلیب، عضو فلسطینی تبار کنگره آمریکا و بسیاری از خبرنگاران را درآورد. بنابر گزارش الجزیره و آسوشیتدپرس، روز گذشته (یکشنبه) رژیم صهیونیستی «برج الجلا» واقع در نوار غزه را مورد هدف قرار داد و این ساختمان که مرکز تجمیع ده‌ها دفتر رسانه‌ای مرتبط با رسانه‌های مطرح دنیا به صورت کامل بر زمین فرو نشست. موضوعی که نشان می‌دهد اسرائیل بیش از موشک‌های حماس از رسانه‌ها ترس دارد. حال باید دید که آیا تحرک‌های دیپلماتیک می‌تواند این قائله را تمام کند یا خیر.