فرشاد گلزاری

همزمان با تشدید درگیری‌ها و تنش‌ میان نظامیان رژیم صهیونیستی و ساکنان قدس شرقی که تاکنون براساس گزارش‌های منتشر شده 550 زخمی بر جا گذاشته، تقابل میان دو طرف حالا وارد فاز سخت و نظامی شده است. از چندین روز قبل بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی اعلام کردند که اعمال سرکوب و فشار بیشتر نظامیان اسرائیلی بر فلسطینی‌ها بدون تردید پاسخ‌هایی درپی خواهد داشت. همان هنگام بسیاری از مقامات اسرائیل به این تحلیل‌ها وقعی ننهادند و به تشدید سرکوب‌ها ادامه دادند.

این حملات به گفته بسیاری از کاربران مجازی حاضر در میدان بی‌سابقه بوده است. بر این اساس بود که تمام جامعه ملل به هر نحوی که می‌توانستند طی روزهای اخیر نسبت به شعله‌ور شدن تقابل میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها هشدار دادند. در حقیقت آنها به خوبی می‌دانستند که روال و روند تقابل میان دو طرف قرار نیست به پرتاب چند سنگ از سوی فلسطینی‌ها و شلیک گلوله‌های پلاستیکی از سوی صهیونیست‌ها ختم شود؛ چراکه در تل‌آویو هیچکس سعی نکرد تا این تنش را آرام یا حتی کانالیزه کند، بلکه بنزین برآتش این درگیری ریختند.

حال بر همین اساس از ساعات ابتدایی روز گذشته (سه‌شنبه) فاز سخت این تقابل رخ عیان کرد. بر اساس آنچه روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشته است، همزمان با ادامه تجاوز جنگنده‌های اسرائیلی به نوار غزه به دستور وزیر جنگ این رژیم، رادیو رژیم صهیونیستی از افزایش شمار مجروحان حملات موشکی مقاومت به اراضی اشغالی خبر داد؛ خبری که به تمام دنیا فهماند دیگر تقابل میان دو سوی ماجرا قرار نیست به قدس محدود شود. منابع رژیم صهیونیستی در همین راستا اعلام کردند که در حملات موشکی مقاومت فلسطین به عسقلان در اراضی اشغالی، ۳۱ صهیونیست زخمی شدند که حال دو تن از آن‌ها وخیم است.

مقاومت فلسطین برای آنکه بتواند فشار را از روی فلسطینی‌های درگیر با نظامیان اسرائیل در قدس شرقی بردارد، دست به شلیک راکت زد که همین موضوع باعث شد تا عقب‌نشینی محسوس در مسجدالاقصی صورت بگیرد

پایگاه خبری عبری زبان مفزاک درومی نیز اعلام کرد که از ابتدای روز چهارشنبه و حتی از شب سه‌شنبه حدود ۳۴۶ موشک و راکت از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است که سامانه گنبد آهنین تنها ۹۰ موشک را رهگیری کرده است. در همین حال ارتش رژیم صهیونیستی روز گذشته (سه‌شنبه) در ادامه حملاتش به نوار غزه یکی از پایگاه‌های مقاومت فلسطین در شهرک جبالیا واقع در شمال نوار غزه را هدف گرفت. همچنین شبکه الجزیره گزارش داد جنگنده‌های اسرائیلی شرق و غرب خان یونس در جنوب نوار غزه را هم بمباران کردند و نقطه‌ای هم در شرق غزه هدف قرار گرفتند. وزارت بهداشت فلسطین نیز اعلام کرد شمار شهدای حملات به غزه به ۲۵ شهید از جمله ۹ کودک و بیش از ۱۰۰ زخمی رسیده است. در این میان اما وضعیت در تل‌آویو قدری آشفته به نظر می‌رسد؛ به گونه‌ای که در پی تشدید تنش میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی کابینه رژیم صهیونیستی روز گذشته برای بار دوم تشکیل جلسه داد. این جلسه با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بنی گانتس، وزیر جنگ و فرماندهان امنیتی و نظامی این رژیم برگزار شد اما آنچه در انتها مقرر شد به گونه‌ای نشان از ادامه این تنش خواهد داشت.

در پایان این جلسه بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دستور ادامه حملات هوایی به غزه را صادر کرد. بدتر از آن این بود که دستور گانتس همزمان با آن صادر شد که شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد به درخواست امیر اوحانا، وزیر امنیت داخلی ارتش اسرائیل، این رژیم ۸ گردان جدید و نیروهای اضافی را فراخوانده و این به معنای آن است که رژیم صهیونیستی تسلط بر اوضاع را از دست داده است.

در این میان هاآرتص هم اعلام کرده که پس از افزایش درگیری‌ها و موشک‌باران اراضی اشغالی، هزاران سرباز رژیم صهیونیستی در قدس مستقر هستند و ارتش تلاش دارد مسیرها و خطوط راه‌آهن جنوبی را ببندد. روزنامه القدس العربی هم در این میان اعلام کرده که هزاران فلسطینی بعد از اینکه پلیس رژیم صهیونیستی نیمه شب دوشنبه از مسجدالاقصی عقب‌نشینی کرد، دیروز (سه‌شنبه) نماز صبح را در این مسجد به جا آوردند.

حمله جامعه بین‌الملل به تل‌آویو

در این میان اما واکنش کشورها و نهادهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هم بسیار مهم است. احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در سخنانی حملات رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم کرد و تل‌آویو را مسئول این تنش دانست.

عمر شاکر، مدیر دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که وحشی‌گری مقامات رژیم اشغالگر در برخورد با تظاهرکنندگان فلسطینی در قدس ناشی از مصونیت این رژیم از مجازات بابت نقض‌هایی است که مرتکب می‌شود.

در بیانیه مشترک اردن و امارات هم اعلام شده است که اقدامات رژیم صهیونیستی با هدف تغییر وضعیت قانونی، تاریخی و جمعیتی قدس انجام می‌شود و این مسئله نقض صریح قانون بین‌الملل و قطعنامه‌های بین‌المللی است و تهدیدی برای ثبات منطقه به شمار می‌رود.

در مقابلِ این انتقادها اما واکنش بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بسیار مهم بود. او در واکنش به حملات موشکی از نوار غزه به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی واقع در بخش غربی شهر قدس و شهر سدیروت در توئیتر خود اعلام کرد که اسرائیل با قدرت پاسخ خواهد داد! این دیدگاه رادیکال از نتانیاهو بعید نبود اما واقعیت این است که رد و بدل شدن موشک‌ها میان غزه و اسرائیل به نوعی یک نکته بسیار مهم در درون خود دارد.

مقاومت فلسطین برای آنکه بتواند فشار را از روی فلسطینی‌های درگیر با نظامیان اسرائیل در قدس شرقی بردارد، دست به شلیک راکت زد که همین موضوع باعث شد تا عقب‌نشینی محسوس در مسجدالاقصی صورت بگیرد. از سوی دیگر شلیک راکت‌ها حملات رژیم صهیونیستی به غزه را در پی داشت، و همین موضوع باعث می‌شود که با توجه به شرایط محاصره این منطقه، جامعه ملل فشارهای بیشتری درراستای خاتمه درگیری به تل‌آویو وارد کند.

آنچه در این میان بدون تردید باید مدنظر قرار بگیرد وضعیتی است که نتانیاهو و هم‌قطارانش در آن حضور دارند. در سرزمین‌های اشغالی همچنان خلأ دولت مشهود است و احزاب کوچکتر سهم‌خواهی خود را افزایش داده‌اند که به نوعی بن‌بست سیاسی را رقم زده است.

بر همین اساس اگر همین فردا انتخابات پنجم کنست برگزار شود، احتمال ریزش آرای لیکود وجود دارد؛ چراکه هدایت‌کننده تمام این نمایش کسی نیست جز نتانیاهو.