فرشاد گلزاری

چند روزیست که بیشترین حجم اخبار منتشر شده در سطح رسانه‌های دنیا به مساله فلسطین و رژیم صهیونیستی اختصاص دارد. این اخبار البته با 4 محور مختلف در خروجی منابع خبری قرار می‌گیرد؛ ولی از منظر بسیاری از کارشناسان این رویداها در امتداد یکدیگر در حال رخ دادن است و حتی برخی دیگر آنها را مرتبط با هم می‌دانند. در یک سوی میدان بحث انتخابات فلسطین مطرح است.

روزنامه الاخبار به نقل از منابعی در جنبش فتح نوشت که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال امتناع رژیم صهیونیستی از برگزاری انتخابات فلسطین در قدس اشغالی، تصمیم به لغو انتخابات گرفته است.

به گفته این منابع، قرار است تصمیم محمود عباس درباره لغو انتخابات روز پنجشنبه پس از نشست کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) اعلام شود. روزنامه الاخبار همچنین در ادامه گزارش خود نوشته است که اروپایی‌ها به عباس توصیه کردند که قبل از موضع‌گیری نهایی تا پنجشنبه به آنها مهلت دهد تا اسرائیل را تحت فشار قرار دهند اما طیف گسترده‌ای از مقامات و کارشناسان معتقدند که این انتخابات به تعویق خواهد افتاد.

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه برای بررسی تنش و درگیری‌ها در نوار غزه و قدس اشغالی جلسه اضطراری برگزار کرد و در این جلسه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم اختیار تصمیم‌گیری درباره حمله به نوار غزه داده شد

دومین تحولی که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد، بن‌بست در تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی پس از برگزاری چهارمین دور از انتخابات کنست و مامور شدن مجدد بنیامین نتانیاهو برای تشکیل این کابینه است. در همین راستا روز گذشته (سه‌شنبه) سایت عبری زبان واللا فاش کرد که نزدیکان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وی را تحت فشار قرار داده‌اند تا با تشکیل دولت ائتلافی به همراه نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا و مشارکت گدعون ساعر، رئیس حزب امید نو موافقت کند.

منابع نزدیک به لیکود اعلام کرده‌اند که علی‌رغم این فشارها نتانیاهو تا بدین لحظه با تشکیل دولت ائتلافی با نفتالی بنت و فراهم کردن شرایط برای نخست‌وزیر شدن رهبر حزب یمینا موافقت نکرده است و این موضوع  باز هم ادامه بحران سیاسی در سرزمین‌های اشغالی را نشان می‌دهد. اما دو موضوع دیگر به عنوان تحولات سوم و چهارم وجود دارد که به نظر می‌رسد این دو از تحولاتی که تا به اینجای کار از آنها گفته شد، مهمتر هستند. سومین تحول، درگیری‌ها در قدس است و چهارمینِ آن، حملاتی است که اسرائیل به غزه انجام داده و در مقابل پاسخی بوده که جریان‌های مقاومت فلسطینی به این حملات داده‌اند. در مورد درگیری‌ها میان فلسطینیان و نظامیان اسرائیلی در قدس باید به این نکته اشاره کرد که این تنش‌ها از روزها پیش در جریان است و حالا به نظر می‌رسد که به اوج خود رسیده است. بر اساس گزارش المیادین، دوشنبه شب در پی برداشته شدن موانع آهنین در باب العامودِ قدس توسط فلسطینیان، نیروهای رژیم صهیونیستی بار دیگر به جوانان فلسطینی حمله کردند که در نهایت نظامیان اسرائیل سعی کردند با شلیک چندین گاز اشک‌آور، معترضان را متفرق کنند.

پس از انتشار این اخبار و تصاویر درگیری در قدس، فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که آنتونیو گوترش نسبت به تشدید تنش در قدس اشغالی و نوار غزه نگران است و دو طرف را به خویشتن‌داری فرامی‌خواند.

هراس از حمله به غزه

در میان سکوت مقامات کشورهای اسلامی و عربی در خصوص این اقدامات در سرزمین‌های اشغالی، عبدالله دوم نخستین فردی بود که حمله به فلسطینیان را در قدس محکوم کرد.

پادشاه اردن روز گذشته (سه‌شنبه) حملات صهیونیست‌ها به فلسطینیان طی ماه مبارک رمضان را به شدت محکوم و بر حمایت اردن از پایداری ساکنان قدس تاکید کرد.

پس از انتشار تصاویر درگیری در قدس، فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که آنتونیو گوترش نسبت به تشدید تنش در قدس اشغالی و نوار غزه نگران است و دو طرف را به خویشتن‌داری فرا می‌خواند

این اظهارات عبدالله دوم در دیدار با نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس ایراد شد و رسانه‌های اردنی امید دارند که موضع اعراب در قبال قدس به زودی آشکار شود. در همین راستا مقامات فلسطینی دست به کار شده‌اند و به دنبال آن هستند از طریق رایزنی‌ها دیپلماتیک فشار بین‌المللی بر اسرائیل را چند برابر کنند. در همین رابطه ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل دوشنبه در نامه‌هایی به دبیرکل این سازمان، رئیس شورای امنیت و رئیس مجمع عمومی به سیاست‌ها و اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی همزمان با افزایش آشوب و تجاوزات شهرک‌نشینان اشاره کرد و تاکید کرد که حمله به قدس نه تنها برای بایکوت انتخابات فلسطین با اهرم حکومت نظامی طراحی شده است، بلکه از سوی دیگر این رژیم خواهان آن است تا بتواند با این رفتار مانع برگزاری راهپیمایی روز قدس در آخرین جمعه ماه رمضان شود. این در حالیست که کنت روث، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جدید خود اعلام کرده که سیاست آپارتاید و ظلم و ستم در اراضی اشغالی فلسطین به عنوان بخشی از سیاست دولت صهیونیستی اعمال می‌شود. این سیاست حفظ سیطره یهودیان اسرائیلی بر فلسطینی‌ها در سراسر اراضی اشغالی است و با سرکوب سیستماتیک و اقدامات غیرانسانی علیه فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی همراه است‌. اگرچه اقدام رژیم صهیونیستی در سرکوب‌های جدید قدس از نظرها پنهان نماند اما در این میان آنچه از منظر تل‌آویو اهمیت ویژه‌ای دارد، پاسخ راکتی حماس به اسرائیل است. این پاسخ‌ها به صورت صریح نوعی اعلام پیام از سوی جریان‌های مقاومت فلسطین به اسرائیل در مورد سرکوب فلسطینیان در قدس است؛ به گونه‌ای که از نوار غزه موشک‌هایی به اراضی اشغالی شلیک شد و ارتش رژیم صهیونیستی در مقابل مناطقی را در غزه هدف قرار داد ولی این رد و بدل تا چه زمانی ساکت خواهد بود مشخص نیست. در این رابطه بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در توییتی نوشت: «من با تور وینسلند، فرستاده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه دیدار کردم و به او گفتم باید فورا شلیک موشک‌ها از غزه متوقف شود؛ چراکه اسرائیل به حمایت ثابت از شهروندان و حاکمیت خود پایبند است». این توئیت پس از آن منتشر شد که رژیم صهیونیستی دوشنبه در پیامی به حماس اعلام کرده بود، اگر شلیک موشک‌ها ادامه یابد این رژیم حمله گسترده‌ای علیه غزه انجام می‌دهد و بر اساس مستندات موجود، این پیام از طرق وینسلند به رهبران ارشد حماس و رهبری فلسطین در رام‌الله منتقل شد. در همین رابطه منابع وابسته به حماس خبر دادند که این جنبش از طریق واسطه‌ها به اسرائیل پیام داده است که به هر اقدام تل‌آویو، پاسخ شدید و غیرمنتظره‌ خواهد داد. بر همین اساس کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه برای بررسی تنش و درگیری‌ها در نوار غزه و قدس اشغالی جلسه اضطراری برگزار کرد و در این جلسه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم اختیار تصمیم‌گیری درباره حمله به نوار غزه داده شد. با این حال مجموع این تحولات به نوعی نشان می‌دهد که دور جدید آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی در حال شکل‌گیری است.