دولت آمریکا روز پنجشنبه ۲۶ فروردین اعلام کرد که به تلافی دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ و حمله هکرهای وابسته به کرملین به نهادهای دولتی آمریکا، ۱۰ دیپلمات روس را اخراج و ۳۸ شخصیت حقیقی و حقوقی روسیه را تحریم می‌کند. این اقدامات تنبیهی علیه روسیه که از چند هفته پیش در دست بررسی بود اولین بخش از اقدامات تلافی‌جویانه دولت جو بایدن در واکنش به فعالیت هکرهای روس است. ارزیابی نهادهای امنیتی آمریکا حاکی است که هکرهای وابسته به کرملین در این مجموعه عملیات با هدف سرقت اطلاعات محرمانه دولت آمریکا به سامانه کامپیوتری حداقل ۹ وزارتخانه و نهاد فدرال حمله کرده‌اند. علاوه بر این، مقامات دولت جدید آمریکا ماه گذشته اعلام کردند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، شخصا عملیات تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با هدف پیروزی مجدد دونالد ترامپ را تایید کرده است. البته تحقیقات نهادهای امنیتی و قضایی آمریکا نشان می‌دهد که نه روسیه و نه هیچ دولت خارجی دیگری نتوانستند روی نتایج رای‌گیری تاثیر بگذارند. به گزارش رادیو فردا،‌ این تحریم‌های جدید شش موسسه و شرکت روسی فعال در زمینه حمایت از اقدامات سایبری مسکو و ۳۲ نفر از جمله افراد صاحب امتیاز در روسیه را شامل می‌شود که به گفته دولت آمریکا به اشکال گوناگون مثل انتشار اطلاعات غلط تلاش کرده‌اند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته دخالت کنند. کاخ سفید گفت یکی از دیپلمات‌هایی که اخراج شده، نماینده نهادهای اطلاعاتی- امنیتی روسیه است. کاخ سفید افزود دولت جو بایدن با استفاده از مجاری دیپلماتیک، امنیتی و نظامی و با تکیه بر «دقیق‌ترین ارزیابی» نهادهای اطلاعاتی آمریکا، قصد دارد به گزارش‌های مربوط به تشویق طالبان از سوی روسیه برای حمله به نیروهای آمریکایی و ناتو در خاک افغانستان پاسخ دهد. گزارش‌های مربوط به تعیین جایزه برای حمله به نیروهای آمریکایی و ناتو در خاک افغانستان سال گذشته منتشر شد و دونالد ترامپ به دلیل واکنش نشان ندادن به این اقدام روسیه مورد انتقاد قرار گرفت. کاخ سفید تاکنون به طور علنی این گزارش‌ها را تایید نکرده است، ولی در بیانیه روز پنجشنبه خود گفت: «امنیت و سلامت نیروهای ما و متحدان ما یکی از اولویت‌های مطلق دولت آمریکاست».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه پاسخ روسیه به تحریم‌های آمریکا اجتناب‌ناپذیر است، اعلام کرد: روسیه پاسخ به تحریم‌های جدید آمریکا ازجمله اخراج دیپلمات‌های روسی از این کشور را آماده می‌کند و در آینده نزدیک در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهد شد

به‌سررسیدن دوران «امتیاز دادن» به پوتین

این اقدام جدید دولت آمریکا بدون شک مناسبات سرد میان واشینگتن و مسکو را دچار تنش بیشتری خواهد کرد. جو بایدن در دومین مکالمه تلفنی خود با ولادیمیر پوتین در روزهای اخیر خواستار «کاهش تنش» در مرزهای شرقی اوکراین شد و در رابطه با دخالت‌های عوامل روسیه در انتخابات آمریکا گفت «ما از منافع و امنیت ملی خود با قاطعیت دفاع می‌کنیم». جو بایدن ماه گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به این سئوال که آیا ولادیمیر پوتین را «قاتل» می‌دانید، گفت: «بله». بایدن افزود دوران «امتیاز دادن» به پوتین به سر رسیده است. ولادیمیر پوتین در واکنش به این سخنان، سفیر روسیه در واشینگتن را فراخواند و در سخنانی به موضوع برده‌داری سیاهپوستان و نسل‌کشی بومیان در تاریخ آمریکا و استفاده از بمب اتمی در حمله به ژاپن اشاره کرد. مشخص نیست که اقدامات تنبیهی دولت جو بایدن روی رفتار روسیه تاثیر بگذارد. دولت اوباما در واکنش به دخالت عوامل روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ تعدادی از دیپلمات‌های روس را اخراج کرد. دولت دونالد ترامپ نیز که معمولا از رویارویی با روسیه اکراه داشت در سال ۲۰۱۸ در واکنش به مسمومیت یک جاسوس سابق توسط عوامل روسیه در بریتانیا چند دیپلمات روسیه را از واشینگتن اخراج کرد. دولت آمریکا هنوز در حال بررسی ابعاد و نتایج حملات سایبری عوامل روسیه به سامانه کامپیوتری نهادهای فدرال از جمله وزارت خزانه‌داری، وزارت دادگستری، وزارت انرژی و امنیت میهن است. اقدام روز پنجشنبه دومین مجموعه از تحریم‌های دولت جو بایدن علیه روسیه است. ماه گذشته دولت آمریکا هفت مقام روسیه و حدود 10 نهاد دولتی آن کشور را در واکنش به مسمومیت و بازداشت الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین، تحریم کرد.

 بایدن: آمریکا به دنبال تشدید تنش با روسیه نیست

رئیس‌جمهوری آمریکا ساعاتی پس از اعمال تحریم‌های این کشور علیه روسیه، اعلام کرد که کشورش به دنبال تشدید تنش با مسکو نیست.

به گزارش ایلنا، جو بایدن با اشاره به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه روسیه، از آنها به عنوان محدودیت‌هایی «متناسب» یاد کرده و گفت که روسیه به دنبال تشدید تنش با روسیه نیست، بلکه درصدد ایجاد روابطی پایدار و قابل‌پیش‌بینی است. وی با بیان این‌که گفت‌وگوی تلفنی اخیر وی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه «صریح و محترمانه» بوده است، گفت که آمریکا و روسیه به عنوان دو قدرت بزرگ، مسئولیت زیادی در ثبات جهان دارند. رئیس‌جمهوری آمریکا با تأکید بر اینکه اکنون وقت کاهش تنش‌هاست؛‌ بار دیگر از آمادگی خود برای دیدار حضوری با پوتین خبر داد.

حمایت زنجیره‌ای کشورهای ناتو از تحریم‌های آمریکا

متحدان ناتو روز پنجشنبه از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه حمایت کردند. به گزارش ایرنا از رویترز، اتحاد نظامی غرب متشکل از ۳۰ متحد ناتو مسکو را به نقض حاکمیت اوکراین، دخالت در انتخابات ایالات متحده و انجام فعالیت‌های مخرب سایبری متهم و در بیانیه‌ای اعلام کردند که روسیه همچنان الگوی پایدار رفتار بی‌ثبات‌کننده را نشان می‌دهد. ناتو در حالی که بار دیگر از روسیه خواست تا تنش‌ها در مرز اوکراین را کاهش دهد و موافقت خود را برای جلسه شورای ناتو و روسیه، گفتگوی شرق و غرب اعلام کند در بیانیه خود تاکید کرد که ما با ایالات متحده همبستگی داریم. متعاقب صدور این بیانیه و در حمایت از تحریم‌های آمریکا، سفرای روسیه در بریتانیا و لهستان احضار شدند.

ناتو در حالی که بار دیگر از روسیه خواست تا تنش‌ها در مرز اوکراین را کاهش دهد و موافقت خود را برای جلسه شورای ناتو و روسیه، گفتگوی شرق و غرب اعلام کند در بیانیه خود تاکید کرد که ما با ایالات متحده در تحریم روسیه همبستگی داریم

احضار سفیر آمریکا در مسکو از سوی روسیه

در پی وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه، جان سالیوان، سفیر آمریکا در مسکو نیز به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد. این خبر را «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، سالیوان برای جلوگیری از جلب توجه رسانه‌ها، از ورود از در اصلی ساختمان وزارت خارجه روسیه که تعدادی از خبرنگاران برای تهیه خبر منتظر وی بودند، خودداری کرد. رسانه‌ها همچنین اعلام کردند که سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه با سالیوان دیدار کرده و درخصوص وضعیت پیش آمده در روابط دوجانبه و امکان پاسخ روسیه به اقدامات غیردوستانه واشنگتن با وی گفت‌وگو کرد. وی گفت که این اقدام در پی تحریم‌های جدید واشنگتن علیه روسیه روی داده است. زاخارووا در نشستی خبری گفت: «نتایج این گفت‌وگوها را اعلام خواهیم کرد.» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه پاسخ روسیه به تحریم‌های آمریکا اجتناب‌ناپذیر است، اعلام کرد: روسیه پاسخ به تحریم‌های جدید آمریکا ازجمله اخراج دیپلمات‌های روسی از این کشور را آماده می‌کند و در آینده نزدیک در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. وی در ادامه خاطرنشان کرد که مسکو بارها تاکید کرده که مسیر تحریم به سود مردم هیچ یک دو کشور نیست.

همچنین در پی احضار سفیر روسیه در انگلیس به وزارت امور خارجه این کشور و اعلام حمایت لندن از تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو؛ خبرگزاری تاس روز جمعه در خبری فوری اعلام کرد که دبورا برونرت، سفیر انگلیس به وزارت خارجه روسیه احضار شد. وزارت امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر روسیه را به دلیل آنچه نگرانی عمیق این کشور از فعالیت‌های شریرانه مسکو از جمله حملات سایبری و استقرار نیروهای روسیه در مرز با اوکراین خواند احضار کرد. یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که در این جلسه فیلیپ بارتون، معاون وزیر امور خارجه برای طرف روس روشن ساخت که دولت لندن از تحریم‌های جدید آمریکا در واکنش به اقدامات اخیر روسیه حمایت می‌کند.