وزیر امور خارجه و مشاور دولت چین دیروز اظهار کرد، آمریکا و کشورش در صورت ترمیم روابط آسیب‌دیده خود می‌توانند در زمینه مسائلی همچون تغییرات آب و هوایی و همه‌گیری کروناویروس همکاری کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، وانگ یی، گفت: پکن آماده ازسرگیری گفتگوی سازنده با واشنگتن بعد از آن که روابط بین دو کشور در زمان دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق به پایین‌ترین سطحش در چند دهه اخیر تنزل یافت، است.

وی همچنین از واشنگتن خواست تا تعرفه‌های مربوط به کالاهای چینی را حذف کرده و دست از آنچه که او سرکوب غیرمنطقی بخش فن‌آوری چین خواند، بردارد؛ گام‌هایی که به گفته وی «شرایط لازم» را برای همکاری ایجاد خواهند کرد.

قبل از آنکه وانگ در یک اجلاس برگزار شده با پشتیبانی وزارت امور خارجه چین سخنرانی کند، مقام‌ها تصاویری از «دیپلماسی پینگ پنگی» مربوط به سال ۱۹۷۲، زمانی که تبادیل بازیکنان تنیس روی میز راه را برای سفر ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا به چین هموار کرد، پخش کردند.

وانگ از واشنگتن خواست به منافع محوری چین احترام بگذارد، افترا زدن به حزب کمونیست چین را متوقف کند، دست از مداخله در امور داخلی پکن و همچنین مسامحه کردن با نیروهای جدایی‌طلب حامی استقلال تایوان بردارد.

وانگ در اظهارات از پیش آماده شده‌اش که به انگلیسی ترجمه شد، گفت: در چند سال گذشته آمریکا اساسا گفتگوی دوجانبه را در همه سطوح قطع کرد.

او ادامه داد: ما آماده هستیم تا ارتباطی صریح با طرف آمریکایی داشته باشیم و وارد گفتگوهایی با هدف حل مسائل شویم.

وانگ به یک تماس اخیر میان شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان گامی مثبت اشاره کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این دیپلمات ارشد چین همچنین از دولت جو بایدن خواست محدودیت‌ها در حوزه تجارت و همچنین ارتباطات بین مردم را در ضمن متوقف کردن آنچه که پکن مداخله بیجا در حوزه‌های تایوان، هنگ کنگ، سین کیانگ و تبت خواند، بردارد.

این اظهارات وانگ یی در اجلاس وزارت خارجه چین در زمینه روابط چین-آمریکا در حالی مطرح شده که پکن دولت جدید در واشنگتن را تحت فشار قرار می‌دهد تا بسیاری از تدابیر تقابلی اتخاذ شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را کنار بگذارد.

وانگ خطاب به جمعی از دیپلمات‌ها، استادان دانشگاه و خبرنگاران در اجلاس «مجمع لانتینگ» گفت: ما می‌دانیم که دولت جدید آمریکا در حال بازبینی و ارزیابی سیاست خارجی خود است. ما امیدواریم که سیاستگذاران آمریکا در جهت بازگشت عقلانیت به سیاست‌شان در قبال چین با هدف تضمین توسعه سالم و پایدار روابط آمریکا-چین اقدام کنند.

وانگ یی همچنین تصریح کرد، چین «نیتی برای به چالش کشیدن یا جانشینی آمریکا» ندارد و آماده همزیستی مسالمت‌آمیز و جستجوی توسعه مشترک است.

او از آمریکا خواست دست از مسامحه در قبال حرف‌ها و کارهای غلط نیروهای جدایی‌طلب حامی استقلال تایوان یا حتی حمایت از آنها برداشته و تضعیف حاکمیت و امنیت چین در امور داخلی مربوط به هنگ کنگ، سین کیانگ و تبت را متوقف کند. وزیر خارجه چین گفت آمریکا باید همه سطوح گفتگو را که به گفته وی در دولت ترامپ عملا معلق شدند فعال و همکاری را در زمینه مسائل دوجانه و بین‌المللی تقویت کند. مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹، تغییرات آب و هوایی و بازیابی اقتصاد جهانی سه مساله بزرگی هستند که به گفته وی طرف‌ها می‌توانند در قبال آنها همکاری کنند. به گفته وانگ، آمریکا همچنین باید محدودیت‌ها علیه رسانه‌ها، تبادلات آموزشی و بین مردم را بردارد تا تنزل چشمگیر تعداد دانشجویان چینی در آمریکا و همچنین تنزل سفرهای گردشگری و تجاری چینی‌ها به آمریکا را معکوس کند.