منابع خبری اعلام کردند، ارتش دو کشور چین و هند هفته گذشته در یک منطقه مورد مناقشه واقع در مرز دو کشور، یک «رویارویی جزیی» داشته‌اند.

به گزارش رویترز، هند و چین به عنوان دو کشور دارای قدرت هسته‌ای از ماه آوریل سال گذشته در منطقه هیمالیای غربی دچار اختلاف شده و از آن زمان تا کنون نیروهای خود را در طول نوار مرزی ۳۸۰۰ کیلومتری منطقه تقویت کرده‌اند.

ارتش هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (یکم بهمن ) در منطقه ناکولا واقع در شمال ساکیم رودررویی جزئی میان ارتش دو کشور ایجاد شده که با وساطت فرماندهان محلی حل و فصل شده است. همزمان، «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین بدون اشاره به جزییات بیشتر از هند خواست که خویشتنداری کند.

وی افزود: من مایلم تأکید کنم که نیروهای مرزی چین متعهد به حفظ صلح و آرامش در مرزهای هند هستند. ما از طرف هندی می‌خواهیم از اقداماتی که ممکن است موجب تشدید یا پیچیده شدن اوضاع در مرز شود، خودداری کند. این مقام چینی اظهار امیدواری کرد: هر دو طرف اقدامات مناسبی را برای مدیریت اختلافات به ویژه برای حفاظت از صلح و ثبات در مرز انجام دهند.

ساکیم منطقه‌ای در هیمالیای شرقی هزاران مایل دورتر از منطقه لاداخ، جایی است که بحران نظامی سال گذشته از آنجا آغاز شد و با آغاز یک جنگ تن به تن موجب کشته شدن ۲۰ سرباز هندی و تعداد نامشخصی تلفات سربازان چینی شد.