فرشاد گلزاری

 حدود دو هفته پیش روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» در سرمقاله خود تهدیدات علیه رژیم صهیونیستی در مرحله آینده را مورد تحلیل قرار داد و اعلام کرد تهدیدات بی‌شماری در «مرحله آینده» در مقابل اسرائیل قرار دارد که مهمترین آن حمله غافلگیرانه به جبهه داخلی، حملات سایبری و نبود اعتماد به رهبران سیاسی و نظامی اسرائیلی است. این روزنامه اعلام کرد که به رغم تهدیدات عدیده‌ای که در «دوره گذشته» مقابل اسرائیل قرار داشت؛ اتل‌آویو موفق به رویارویی با آنها طی دو سال گذشته شد ولی با این وجود به نظر می‌رسد مرحله آینده شاهد خطرات و تهدیدات بزرگتر خواهد بود.

در مقاله مذکور آمده است که ایران در رأس تهدیداتی قرار دارد که خطر واقعی علیه اسرائیل محسوب می‌شود یا حمله غیرمنتظره به جبهه داخلی به واسطه سلاح‌های پیشرفته، موشک‌های کروز، پهپادها، حملات سایبری یا حملات موشک‌های فراصوت همه تهدیدات جدی هستند و علاوه بر این‌ها نبود اعتماد شهروندان اسرائیلی به رهبری نظامی و مدنی مزید بر علت شده است. فارغ از اینکه اسرائیل همیشه تهران را طی 42 سال گذشته تهدید اصلی خود دانسته‌ است، آنچه در این مقاله بیش از هر چیز دیگر توجه ما را جلب می‌کند، استفاده از دو عبارتِ «مرحله آینده» و «دوره گذشته» در مقاله مذکور است. هیچ مشخص نیست که منظور از مرحله آینده و گذشته چیست، اما اگر کمی به اقدامات و همچنین کنشگری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی اسرائیل در چهار سال گذشته‌ای که دونالد ترامپ در کاخ‌سفید حضور داشت نگاه کنیم، شاید این مفهوم استنباط شود که منظور از دوران آینده، چهار سال آینده است.

 چهار سالی که از یک هفته دیگر با روی کار آمدن دموکرات‌ها به رهبری «جو بایدن» آغاز می‌شود و از هم‌اکنون تل‌آویو نگرانی‌های خود را قالب چنین مقالاتی به گوش واشنگتن می‌رساند. در تفسیری دیگر می‌توان دوران گذشته و آینده را به بازه زمانی قبل و بعد از عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی به خصوص دولت‌های مستقر در حاشیه خلیج فارس دانست؛ دورانی که به زعم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی اسرائیل، یک دوران طلایی و به شدت مهم در تاریخ معاصر منطقه و تل‌آویو به حساب می‌آید و همین مساله موجب شده تا اقداماتی طی ماه‌های اخیر (از تابستان سال جاری شمسی تاکنون) رخ دهد که تا به امروز مشابه آن را به چشم ندیده بودیم. یکی از این اقدامات بسیار مهم و رمزآلود، حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه است.

سخنان کوهن مبنی بر اینکه انصارالله یمن به دنبال حمله به اسرائیل است؛ به نوعی اعتراف به حضور موساد و اسرائیل در یمن است و همین مساله به خوبی نشان می‌دهد که تل‌آویو حالا دست به انجام عملیات‌های مرکب در منطقه زده است

این حملات حدوداً از اواسط سال 1398 به صورت بسیار محدود و هر چند ماه یکبار انجام می‌شد که عموماً توسط پدافند هوایی سوریه دفع می‌شد، ولی در سال جاری ما شاهد چند برابر شدن این حملات بوده و هستیم. به عنوان مثال در اواخر بهار و تابستان امسال ما شاهد اجرای چند سری از حملات نیروی هوایی اسرائیل علیه مواضعی در نزدیکی دمشق بودیم که اخبار آن به سرعت در صدر اخبار رسانه‌های عربی زبان قرار گرفت.

کمی بعد تل‌آویو مدعی شد که جنگنده‌های این رژیم به دنبال حذف فیزیکی چندین تن از فرماندهان جهاد اسلامی در سوریه بوده‌اند و در اینجا بود که فاز جدید ترورها در قالب حملات هوایی افشاء شد. این روند ادامه داشت تا اینکه چندین حمله بر علیه مواضع ارتش سوریه در جنوب سوریه صورت گرفت و چندین نفر از افسران این کشور کشته شدند. همانگونه که پیش‌تر گفته شد، پس از عادی‌سازی روابط اسرئیل با کشورهای عربی و در رأس آنها امارات، حملات اسرائیل به سوریه هدفمندتر شد و این روند حالا به جایی رسیده که بامداد روز گذشته (چهارشنبه) خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) در خبری فوری از تجاوزات رژیم صهیونیستی به مناطق دیر‌الزور و البوکمال در مرز سوریه با عراق خبر داد.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی  ایالات متحده گزارش داد که آمریکا اطلاعات لازم درباره یک سری از انبارهای نگهداری و ذخیره سلاح در سوریه را به اسرائیلی‌ها داده است

این حمله در حالی رخ داده که دقیقاً یک هفته پیش (ششم ژانویه) هم حمله‌ای از سوی جنگنده‌های اسرائیل به خاک سوریه انجام شده بود. کمی بعد از حمله روز گذشته اسرائیل به مرز مشترک سوریه و عراق، آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی  ایالات متحده گزارش داد که آمریکایی‌ها به اسرائیلی‌ها اطلاعات لازم درباره یک سری از انبارها در سوریه که برای نگهداری و ذخیره سلاح استفاده می‌شده را داده است.

در همین راستا یک گروه نظارتی اعلام کرده که 18 حمله به دیرالزور و هم‌چنین نقاطی در مرز عراق و سوریه صورت گرفته است. مساله مهم‌تر این است که حملات مذکور دقیقاً کمتر از 48 ساعت پس از آن صورت گرفت که مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه هفته جاری با یوسی کوهن، رئیس موساد در واشنگتن در مورد مسائل منطقه گفت‌وگو کرده است.

عملیات مرکب

اگر از عملیات‌های نظامی و مشهود اسرائیل (اعم از حمله هوایی به سوریه و همچنین گسیل نیروهای زمینی و کماندوهای ارتش به سمت مرزهای لبنان) گذر کنیم، باید به بخشی دیگر از اقدامات رژیم صهیونیستی نگاهی بیندازیم که بطن آن، فعالیت‌های اطلاعاتی و امنیتی آن است.

اسپوتنیک روز گذشته (چهارشنبه) به نقل از منابع عبری اعلام کرد که یوسی کوهن، رئیس موساد در دیدار روز دوشنبه خود با پمپئو اعلام کرده که داده‌هایی در دست است که نشان می‌دهد انصارالله یمن به دنبال حمله به اسرائیل است.

این خبر شاید در وهله اول برای بسیاری از مخاطبان تعجب‌آور باشد؛ چراکه فاصله یمن تا اسرائیل بسیار زیاد است و عملاً هرگونه اقدام نظامی علنی ممکن نیست.

در اینجا باید متوجه بود که منظور کوهن ازاین حرف می‌تواند هدف قرار دادن ماموران موساد در یمن باشد. توجه داشته باشید که مقامات انصارالله از چند هفته پیش تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که اسنادی دراختیارشان است که نشان می‌دهد ماموران امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با پوشش امارات متحده عربی و پس از عادی‌سازی روابط با این کشور، وارد یمن شده‌اند و در حال جمع‌آوری اخبار، ترور و تحریک و حمایت عناصر جریان‌های تروریستی مانند القاعده و داعش هستند.

سخنان کوهن به نوعی اعتراف به حضور موساد و اسرائیل در یمن است و همین مساله به خوبی نشان می‌دهد که تل‌آویو حالا دست به انجام عملیات‌های مرکب در منطقه زده است. از سوی دیگر نیروی هوایی اسرائیل اعلام کرده که به زودی مانور مشترک نظامی با کشورهای عربی منطقه برگزار می‌کند که خود گویای آرایش جدید در منطقه است و اگر آن را در کنار ورود زیردریایی اسرائیل به خلیج‌ فارس قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که تل‌آویو در واپسین روزهای حضور ترامپ در کاخ‌سفید به دنبال اعمال قدرت در منطقه است.