فرشاد گلزاری

تب و تاب‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز به قوت خود باقی است و هر از چندگاهی هم اخباری از درگیری طرفداران ترامپ با مخالفان او در ایالت‌های مختلف آمریکا به گوش می‌رسد. این رویدادها که باید آن را «رونمای آمریکای ترامپ» دانست، برای کسانی مانند باراک اوباما یا هیلاری کلینتون و برنی سندرز که دموکرات‌های کهنه‌کار به حساب می‌آیند خوشایند نیست و آنها را علیه ترامپ متحد کرده است؛ چراکه همراهانِ «جو بایدن» و البته همقطاران ترامپ از امتداد خشونت پساانتخاباتی تا به اینجا وحشت کرده‌اند و معتقدند که آمریکا در حال تجربة نفرت‌پراکنی است. در این راستا بر اساس گزارشی که دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) منتشر کرده، جرایم مبتنی بر نفرت در این کشور طی بیش از یک دهه به بالاترین سطح رسیده، در حالی که مقام‌های فدرال به ثبت بالاترین تعداد قتل‌ها با انگیزه نفرت از زمانی که اف.بی.آی شروع به جمع‌آوری داده‌ها در اوایل دهه ۱۹۹۰ کرد، پرداخته‌اند. این گزارش عنوان کرده، در سال ۲۰۱۹ تعداد ۵۱ مورد قتل بر مبنای نفرت که شامل ۲۲ کشتة تیراندازی علیه مکزیکی‌ها در فروشگاه والمارت شهر مرزی ال پاسو می‌شود، وجود داشته است. عامل آن تیراندازی به تاریخ اوت ۲۰۱۹ که در عین حال ۲۴ زخمی هم بر جای گذاشت، در حالی که به گفته مقام‌ها تلاش داشت لاتین‌تبارها را ترسانده و به ترک آمریکا وادار کند، از بابت جرایم ایالتی و فدرال متهم شد. در گزارش آمده که سال گذشته میلادی هم ۷۳۱۴ مورد جرم مبتنی بر نفرت وجود داشته که نسبت به تعداد ۷۱۲۰ جرمی که سال قبل از آن (2018) ثبت شد، افزایش نشان داده و در سطح رقم ۷۷۸۳ جرم مربوط به سال ۲۰۰۸ است. همچنین داده‌های این گزارش نشان می‌دهند که جرایم مبتنی بر نفرت با محوریت مذهب، حدود هفت درصد افزایش داشته و ۹۵۳ گزارش وقوع جرم علیه یهودیان و نهادهای یهودی در سال گذشته میلادی وجود داشته در حالی که این میزان برای سال قبل از آن (2018) حدود ۸۳۵ مورد بود. اما مهم اینجاست که جرایم با انگیزه ضدیت با لاتین‌تبارها از ۴۸۵ مورد در ۲۰۱۸ به ۵۲۷ مورد در ۲۰۱۹ رسیده است. این آمارها به خوبی نشان می‌دهد که چرا منتقدان ترامپ و دموکرات‌ها تا این حد از سیاست او عصبانی هستند. او به راحتی با تحریک عقاید‌ و تفکر‌ موجود در جامعه چندپارة آمریکا، آشکارا این عواملِ خشونت‌زا را افزایش داد و حالا شاهد لشگرکشیِ پس از انتخابات در کفِ خیابان‌های نیویورک و واشنگتن هستیم. این همان سیاستی است که کارشناسان در صورت باخت ترامپ، اجرای آن را گمانه‌زنی کرده بودند و حالا اجرا شده است.

«میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت سنای آمریکا با اتخاذ مواضعی علیه خروج بیشترِ نیروهای آمریکایی از افغانستان هشدار داد و این در شرایطی است که پنتاگون برای اجرای دستور ترامپ در این رابطه آماده می‌شود!

اما نکته مهمتر از این وقایع، اقداماتی است که ترامپ از یک هفته گذشته به نوعی علیه بایدن و دولت آینده آمریکا طراحی کرده و آرام آرام در حال رونمایی از آن است. این اقدامات اکثراً در حوزه سیاست خارجی است که نمونه آن را می‌توان فرمان ترامپ در مورد عدم سرمایه‌گذاری در ارتش چین دانست. او در حوزه‌های دیگر از جمله تقابل با ایران هم در حال اجرای سناریوی خود است اما مساله اینجاست که ترامپ جدیداً دست به اقدامی زده که حتی هم‌ حزبی‌های خودش او را مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند.

اقدام‌ ترامپ مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از عراق،‌ افغانستان و سومالی که می‌تواند ایجاد شکاف‌های متعدد امنیتی - نظامی کند، نشان می‌دهد که در حال «مین‌گذاری در مسیر بایدن» برای رسیدن به کاخ‌سفید است و گره‌های زیادی از سوی او بر بدنة سیاست خارجی ایالات متحده زده خواهد شد

خروج به قصد تلافی یا ایجاد بحران؟!  

داستان از این قرار است که روزنامه‌های آمریکا چندی پیش به نقل از برخی منابع آگاه در پنتاگون و کاخ‌سفید اعلام کردند که ترامپ به دنبال آن است تا قبل از تحویل کاخ‌سفید به «جو بایدن»، بخشی از سربازان خود را از برخی کشورها خارج کند. کمی بعد روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به تغییرات جدیدی که دونالد ترامپ در پنتاگون اعمال کرده، این تغییرات را در راستای تسهیل و شتاب‌دهی به برنامه او برای خارج ساختن نظامیان کشورش از افغانستان دانست و در نهایت روزنامه تایمزِ بریتانیا با انتشار یک گزارش اعلام کرد که ترامپ تا قبل از 20 ژانویة 2021 میلادی به  دنبال آن است تا بخش قابل‌توجهی از سربازان آمریکایی را از افغانستان، عراق و سومالی خارج کند. انتشار این خبر در فضای مجازی در کسری از ساعت شدت گرفت و اوضاع به حدی علیه ترامپ شکل گرفت که «میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت سنای آمریکا با اتخاذ مواضعی علیه خروج بیشترِ نیروهای آمریکایی از افغانستان هشدار داد و این در شرایطی است که پنتاگون برای اجرای دستور ترامپ در این رابطه آماده می‌شود! در این راستا خبرگزاری آلمان اعلام کرده که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بر این باور است که دونالد ترامپ طی روزهای آتی به مقام‌های نظامی دستور کاهش نیروها در افغانستان از ۴۵۰۰ تن به ۲۵۰۰ تن و در عراق از ۳۰۰۰ نیرو به ۲۵۰۰ نیرو را خواهند داد و درنهایت این دستور تا ۱۵ ژانویه ابلاغ خواهد شد. این در حالیست که شمار سربازان آمریکایی مستقر در عراق پیش از ماه سپتامبر سال جاری میلادی ۵۲۰۰ نفر بود اما در گزارشی دیگر اعلام شده که ترامپ خروج 700 نظامی از سومالی را هم اجرایی کرد. این اخبار را اگر در کنار هم قرار دهیم در وهله اول به این نتیجه می‌رسیم که ترامپ تصمیم دارد پیش از پایان دوره زمامداری خود به یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ عمل کند و آن هم خروج یا کاهش نظامیان آمریکا از کشورهایی است که به گفته او هیچ عایدی‌‌ای طی سال‌های اخیر برای واشنگتن نداشته‌اند. با انتشار این اخبار، مسئولان کشورهای عراق و افغانستان و همچنین متحدان آمریکا در پیمان دفاعی ناتو، ناخشنودی و اعتراض خود را از عقب‌نشینی سربازان آمریکایی از این دو کشور ابراز کرده‌اند ولی مساله به اینجا ختم نمی‌شود. خروج یا کاهش نیروهای آمریکا از افغانستان آن هم در حالی که طالبان همچنان مشغول انجام عملیات‌های میدانی در ولایات مختلف این کشور است و داعش هم در شرق و شمال شرق این همسایة جمهوری اسلامی ایران به دنبال تثبیت سرزمینِ مورد نظر خود (خلافتِ خراسان) است، بدون تردید زمینه‌های ایجاد یک به‌هم ریختگی و تهدید بزرگتر را پدیید می‌آورد. کمااینکه امضای قراردادِ صلح میان طالبان و آمریکا در دوحه هم بر خلاف پروپاگاندای واشنگتن نتوانسته امنیت کامل را در افغانستان برقرار کند. در عراق هم بحران اقتصادی و همچنین زندگیِ زیرزمینی داعش در موصل و بسیاری از استان‌های این کشور (به خصوص استان دیالی که هم‌مرز با ایران است) به انضمام اینکه قرار است انتخابات جدید در این کشور برگزار شود و ساختار سیاسی تقریباً شکننده است، می‌تواند پس از خروج نظامیان آمریکایی ایجاد شکاف‌های متعدد امنیتی - نظامی کند. این اقدام‌های ترامپ در حالی انجام می‌شود که بسیاری از تحلیلگران همچنان از سرباز زدن او در روند انتقال قدرت حرف می‌زدند ولی حال او با این اقدام به همه نشان داد که در حال «مین‌گذاری در مسیر بایدن» برای رسیدن به کاخ‌سفید است و گویای این است که گره‌های زیادی از سوی او بر بدنة سیاست خارجی ایالات متحده زده خواهد شد.