فرشاد گلزاری

 کمتر از یک هفته تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زمان باقیست و هر روز که رسانه‌ها را مرور می‌کنیم، رخدادهای عجیب و غریبی را به چشم می‌بینیم. بدون‌شک  این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در تاریخ سیاسی این کشور به ثبت خواهد رسید؛ چراکه بر اساس آمارِ منتشر شده از سوی «مرکز پروژه انتخابات آمریکا»، بیش از ۵۴ میلیون آمریکایی تنها در رای‌گیری پیش از موعد شرکت کرده‌اند و ادامه این روند می‌تواند رکورد بالاترین میزان مشارکت مردمی در بیش از یک قرن را رقم بزند. این در حالیست که احتمال می‌رود رکورد ۱۵۰ میلیون رأی که نشان‌دهنده حضور ۶۵ درصد از رای‌دهندگان واجد شرایط است، برای این انتخابات رقم بخورد. اگر این میزان مشارکت صورت گیرد، بالاترین میزان از سال ۱۹۰۸ خواهد بود؛ چراکه در آن هنگام، مشارکت ۶۵.۴ درصدی به وقوع پیوسته بود. از سوی دیگر هزینه این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، رقمی حدود 11 میلیارد دلار برآورد شده است که این موضوع هم در تاریخ این کشور بی‌سابقه است. موضوع دیگری که باید موردنظر قرار بگیرد، حضور مردم در فرآیند «رای‌دهی پیش از موعد» و «رای‌دهی پستی» است. براساس آخرین آمار، پاندمی کرونا در ایالات متحده جان بیش از ۲۲۱ هزار تن را گرفته است و حالا شهروندان این کشور برای فرار از ابتلا به این بیماری یا پیش از موعد رای داده یا اینکه از فرآیند رای‌گیری پستی برای انتخاب یکی از دو نامزد ریاست جمهوری، استفاده کرده‌اند. بر اساس آمارهای منتشر شده درخصوص انتخابات بیش از موعد، در تگزاس سطح رای‌دهی از ۷۰ درصد مجموع مشارکت در سال ۲۰۱۶ گذشته است. در جورجیا، برخی بیش از ۱۰ ساعت در صف مانده‌اند تا رای بدهند. ویسکانسین هم شاهد رکورد بی‌سابقه در رای‌گیری پیش از موعد است و تاکنون بیش از یک میلیون تن رای داده‌اند. رای‌دهندگان در ویرجینیا، اوهایو و جورجیا هم برای رای‌ دادن، در صف‌های طویل حضور داشتند. این آمار خیره‌کننده نشان می‌دهد که «دونالد ترامپ» به عنوان نامزد جمهوریخواهان و «جو بایدن» به عنوان گزینة نهایی دموکرات‌ها توانسته‌اند یک نبرد تبلیغاتی سنگین را به نحوی تدارک ببینند که حالا مردم در صف‌های طولانی ایستاده‌اند تا نامزد موردنظرشان را وارد کاخ‌سفید کنند. برخی‌ها معتقدند که افزایش میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به دلیل آن است که دو طرف توانسته‌اند در مناظره‌های اخیر خود، یکدیگر را تا سر حد مرگ به باد انتقاد بگیرند، اما واقعیت چیز دیگری است.

ساختمان‌های تجاری در نزدیکی کاخ‌سفید از روز گذشته (سه‌شنبه) برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت‌های ناشی از اعتراضات مردمی احتمالی پس از اعلام نتایج انتخابات؛ اقدام به پوشاندن پنجره‌های خود با تخته‌های چوبی کرده‌اند. همچنین در واشنگتن حدود ۳۰۰ سرباز گارد ملی برای کنترل ناآرامی مدنیِ تحت آموزش قرار دارند

طرفداران دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در اصل به دنبال آن هستند تا ارزش‌های حزبی خود را تا آنجایی که می‌توانند مورد حمایت قرار دهند. به این دلیل به نظر می‌رسد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را باید تقابل و رویارویی تمام عیارِ دو اندیشة لیبرال و محافظه‌کار دانست که طرفداران هر دو نامزد به دنبال آن هستند تا به هر ترتیبی که شده دیگری را کنار بزنند. نکته‌ای که در این میان باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که با پیشی گرفتن بایدن نسبت به ترامپ در نظرسنجی‌ها، ساختار امنیتی ایالات متحده هم کمی دلواپس شده است. بسیاری بر این باور هستند که اگر ترامپ به این نتیجه برسد که قرار است در انتخابات شکست بخورد، امکان دارد ادعای تقلب را مطرح کند و در نهایت کاخ‌سفید را ترک نکند.

جنگ داخلی: یادآور دوران لینکلن

فرض کنید نتیجه انتخابات پیروزی قاطع بایدن و شکست آشکار ترامپ باشد، اگر رئیس‌جمهور فعلی در روز معارفه (۲۰ ژانویه) از ترک کاخ‌سفید امتناع کند، جز نشستن پشت میز، قدرت انجام کار دیگری را ندارد. بر اساس قانون اساسی آمریکا، اداره نیروی نظامی و سرویس مخفی و سایر مقام‌های کشور (از جمله فردی که مسئول نگه‌داری چمدان حاوی کدهای اتمی است) همگی در ظهر روز معارفه به رئیس‌جمهور جدید سپرده می‌شود. حال سوال این است که در صورت امتناع ترامپ از ترک کاخ‌سفید، آیا می‌توان او را دستگیر کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت با این که از نظر فنی چنین امکانی وجود دارد؛ بعید است اتفاق بیافتد. اما اگر ترامپ به طور قاطع بازنده انتخابات نباشد و از ترک کاخ‌سفید خودداری کند، اوضاع پیچیده خواهد شد. نتیجه انتخابات را آرای کالج انتخاباتی تعیین می‌کند. اگر نتیجه مساوی شود یا اعتراضی نسبت به آن شکل بگیرد، قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا مسئولیت تصمیم‌گیری بر سر برنده انتخابات را برعهده می‌گیرند و معاون رئیس‌جمهور هم توسط مجلس سنا معرفی خواهد شد. اگر کنگره نتواند برنده قطعی انتخابات را مشخص کند، سناریو شکلی نسبتاً ترسناک به خود خواهد گرفت و کار احتمالاً به رای دیوان عالی خواهد کشید. درست مثل آنچه در انتخابات سال ۲۰۰۰ بین «جورج بوش پسر» و «ال گور» اتفاق افتاد. با این تفاسیر تا حدی می‌توان فهمید چرا بعد از درگذشت روث بیدر گینزبرگ، قاضی سرشناس دیوان عالی آمریکا که چندی پیش بر اثر سرطان روی داد، ترامپ و حزب جمهوری‌خواهش تلاش کردند تا پیش از انتخابات، ایمی کنی برت، قاضی محافظه‌کار را به عنوان جانشین او منصوب کنند!

پیشی گرفتن بایدن نسبت به ترامپ در نظرسنجی‌ها، باعث نگرانی ساختار امنیتی آمریکا شده؛ چراکه بسیاری بر این باورند اگر ترامپ به این نتیجه برسد که قرار است در انتخابات شکست بخورد؛ با طرح ادعای تقلب، درنهایت کاخ‌سفید را ترک نخواهد کرد

حال اگر به نگرانی ساختار امنیتی ایالات متحده برگردیم به خوبی درمی‌یابیم که چرا ایالت تگزاس برای اعزام ۱۰۰۰ نیرو به پنج شهر مهم در سراسر این ایالت به منظور «جلوگیری از هرگونه آشوب مدنی» پس از انتخابات سه نوامبر آماده می‌شود. ژنرال جیمز براون از گارد ملی تگزاس به اکسپرس نیوز خبر داده که این اقدام با هدف حمایت از نیروهای محلی است و برای جلوگیری از وقوع هرگونه آشوب مدنی در شهرهای هیوستون، دالاس، فورت ورث، آستین و سن آنتونیو، نیروهای پشتیبانی اعزام می‌شوند. در همین حال پولتیکو گزارش داده که ساختمان‌های تجاری در نزدیکی کاخ‌سفید از روز گذشته (سه‌شنبه) برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت‌های ناشی از اعتراضات مردمی احتمالی پس از اعلام نتایج انتخابات، اقدام به پوشاندن پنجره‌های خود با تخته‌های چوبی کرده‌اند. همچنین گفته شده که در ایالت واشنگتن حدود ۳۰۰ سرباز گارد ملی برای کنترل ناآرامی مدنیِ تحت آموزش قرار دارند. در نیویورک سیتی هم تدابیر مشابهی در دستورکار است. از سوی دیگر اف‌بی‌آی و مقام‌های محلی در چندین ایالت در حال برگزاری تمرینات آموزشی هستند و بدترین سناریوها را مدنظر دارند تا در صورت انتشار گزارش‌هایی از خشونت و ارعاب رای‌دهندگان در آستانه انتخابات، هماهنگی‌های لازم با سایر نیروهای میدانی را ارتقا دهند.

این آمارها در حالی منتشر شده که یاهونیوز در گزارش خود نوشته است که با توجه به سکوت اشخاصی مانند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا؛ به نظر می‌رسد رهبران جهان خودشان را برای پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آماده می‌کنند! اما سوال اصلی این است که آیا بعد از اعلام نتایج، احتمال دارد که جنگی مشابه با آنچه در زمان «آبراهام لینکلن» در سال 1864 رخ داد را شاهد باشیم یا خیر؟