به دنبال اعتراضاتی تحت عنوان «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد» در محدوده وست‌مینستر لندن، پلیس این ناحیه حکومت نظامی اعلام کرد که تا ساعت ۶ صبح روز گذشته (دوشنبه) به وقت محلی ادامه داشت. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یکشنبه ده‌ها هزار تظاهرکننده برای حمایت از جنبش زندگی سیاه‌پوستان مهم است به خیابان‌های لندن آمدند. در ابتدا این تجمع مسالمت‌آمیز بود اما بعدتر، برخی از معترضان با پلیس درگیر شدند. پلیس لندن در پیامی توییتری اعلام کرد: به دلیل بی‌نظمی ایجاد شده در مرکز وست مینستر، مجوز اجرای دستور پراکندگی بند ۳۵ از سوی بازرس گرین وود برای وست‌مینستر صادر شده و کاملاً قابل اجراست. دیلی میل گزارش داد که در جریان اعتراضات، پلیس ۱۲ تن را دستگیر کرده است. معترضان ضد نژادپرستی در شهر بریستول، واقع در جنوب انگلستان مجسمه ادوارد کلستون، یک تاجر برده متعلق به قرن هفدهم را حین اعتراضات همبستگی با جنبش «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» به پایین کشیدند.

انتقاد بوریس جانسون از رفتارهای خشونت‌طلبانه

در این رابطه بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با بیان اینکه اعتراضات ضدنژادپرستی در لندن با رفتار خشونت‌طلبانه از مسیر خود منحرف شده است، به افراد مسئول هشدار داد که باید نسبت به این وضعیت پاسخگو باشند. به گزارش خبرگزاری رویترز، ده‌ها هزار تن روز یکشنبه به خیابان‌های لندن آمده و بار دیگر خشونت پلیس آمریکا که به مرگ جورج فلوید در مینیاپولیس منجر شد، محکوم کردند. با کم شدن تعداد معترضان، برخی از آن‌ها با پلیس درگیر شدند. این در حالی اتفاق افتاد که روز شنبه نیز معترضان با پلیس سوار بر اسب در نزدیکی محل زندگی بوریس جانسون درگیر شدند. در جریان این درگیری، ۱۴ افسر پلیس زخمی شدند که جراحت دو تن از آن‌ها جدی بود. در همین رابطه، نخست‌وزیر انگلیس در توییتر نوشت: مردم این حق را دارند که در عین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض کنند اما حق ندارند به پلیس حمله‌ور شوند. این اعتراضات، با رفتار خشونت‌طلبانه از مسیر خود منحرف شده و این خیانت به هدفی است که ادعا می‌شود اعتراضات برای آن است. افراد مسئول باید پاسخگو باشند.

نماد برده‌داری به آب انداخته شد!

در راستای این اعتراضات، معترضان در انگلیس مجسمه تاجر برده‌دار را به زمین انداختند. مردم بریستول روز گذشته مجسمه کولستون، تاجر برده در قرن ۱۷ را در مرکز این شهر سرنگون کردند. گروه انونیم سیتوآیان (Anonyme Citoyen)  که اخبار سیاسی و جنبش‌های اجتماعی در سراسر جهان را پوشش می‌دهد، در صفحه رسمی خود در توئیتر ویدئویی منتشر کرد که در آن تظاهرکنندگان معترض به تبعیض نژادی در شهر بریستول انگلیس، مجسمه ادوارد کلستون، نماد برده‌داری در این کشور را به آب می‌اندازند. مردم بریستول روز یکشنبه مجسمه کولستون، تاجر برده در قرن ۱۷ را در مرکز این شهر سرنگون کردند که با واکنش‌های زیادی از سوی مقامات و تحلیلگران مواجه شده است. با گذشت نزدیک به دو هفته از قتل جرج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکایی که به دست افسر پلیس شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا کشته شد، تظاهرات گسترده در اعتراض به نژادپرستی و خشونت‌های پلیس همچنان در سراسر جهان ادامه دارد. این در حالیست که بر اساس نظرسنجی‌های اخیر، واکنش مقامات انگلیس و آمریکا به حدی تند و هجومی بوده که موسسات نظرسنجی را مجبور به اخذ نظرسنجی‌ عمومی در مورد محبوبیت مقامات سیاسی دو کشور کرده است. بر اساس نتایج نظرسنجی شبکه خبری ان‌بی‌سی و نشریه وال استریت ژورنال، جو بایدن (نامزد دموکرات‌ها در انتخابات 2020 آمریکا) از محبوبیت نزدیک به ۵۰ درصدی در میان‌ رأی‌دهندگان آمریکایی برخوردار بوده و در همین نظرسنجی، ترامپ از رقیب دموکرات خود حدود هفت درصد عقب است.