تحلیل الشرق‌الاوسط از آخرین وضعیت سیاسی لبنان 

اختلاف عون و دیاب درباره اسامی مسیحیان کابینه

در حالی که رایزنی‌ها برای انتخاب وزیران جدید کابینه آتی لبنان ادامه دارند، رئیس‌جمهوری لبنان دیروز با نخست‌وزیر مکلف این کشور برای بررسی آخرین تحولات مربوط به تشکیل کابینه دیدار کرد. روزنامه الیوم السابع چاپ مصر نوشت، دفتر ریاست جمهوری لبنان با انتشار عکسی از دیدار میشل عون، رئیس جمهوری لبنان و حسان دیاب، نخست وزیر این کشور در کاخ ریاست جمهوری در بعبدا خبر داد. برخی خبرها حاکی از بروز اختلاف‌نظرهایی میان دو طرف درباره اسامی مسیحی بوده و گزارش شد دیاب کاخ بعبدا را بدون هیچ‌گونه اظهارنظری ترک کرد. دفتر ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این دیدار عون با دیاب به بررسی آخرین تحولات داخلی لبنان و نتایج رایزنی‌های انجام شده برای تشکیل کابینه جدید پرداخت. به نظر می‌رسد مهم‌ترین گره موجود مربوط به سهمیه مسیحی‌هاست که این مشکل ناشی از اختلاف‌نظر دیاب با عون در تعیین سه وزیری است که از سهمیه عون خواهند بود، همچنین مخالفت‌های مطرح شده از سوی جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان با اسامی برخی از وزرا بر این مساله دامن زد. یک منبع پیگیر روند تشکیل کابینه اظهار کرد: دو حزب شیعه لبنان ترجیح می‌دهند در روند تشکیل کابینه شتاب نشود و منتظر روشن شدن وضعیت منطقه بمانند تا از وضعیتی که این کابینه با آن مواجه خواهند شد، اطلاع یابند. این منبع به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: طرز تفکر نخست وزیر با شرایط قبل از سوم ژانویه تناسب دارد و متناسب با وضعیت پس از این تاریخ نیست به همین دلیل بهتر است در این مورد درنگ شود تا وضعیت روشن شود. منبع یاد شده با تاکید بر اینکه دو حزب شیعه لبنان اسامی وزرای شیعه را به نخست وزیر مکلف تحویل دادند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، گفت: این احزاب هرگز مانع از هرگونه عملیات تشکیل کابینه نخواهند شد. شبکه ال بی سی پیشتر گزارش داده بود، برخی نگرانی‌ها وجود دارند که دولت تکنوکرات به ویژه پس از ترور قاسم سلیمانی قادر به مقابله با حملات موجود در اطراف لبنان نباشد بنابراین باید دولت وحدت ملی برخوردار از رویکردی سیاسی و متشکل از تمامی احزاب یعنی «القوات اللبنانیة» (نیروهای لبنانی)، المستقبل و سوسیال به ریاست سعد حریری، نخست وزیر دولت موقت روی کار بیاید.

پس از آنکه قطعی شد دولت آتی متشکل از ۱۸ وزیر خواهد بود، بزرگترین مشکل موجود در ارتباط با سهمیه مسیحیان و به صورت مشخص دو وزارتخانه امور خارجه و انرژی است به این شکل که میان دیاب و باسیل درباره اسامی اختلاف نظری وجود دارد و همچنین مشکلی در زمینه انتخاب یک چهره سنی برای وزارت کشور وجود دارد. 

فراکسیون المستقبل پس از نشست دوره‌ای خود بر موضعگیری خود نسبت به مساله کابینه و خودداری از مشارکت مستقیم یا با واسطه در هر گونه ترکیب وزارتی تاکید کرد. تعدادی از شهروندان لبنانی نیز در اعتراض به انتصاب دیاب برای تشکیل کابینه جدید و روند تشکیل کابینه که آن را بر خلاف خواسته‌های معترضان می‌دانند، در مقابل منزل دیاب و نیز ساختمان پارلمان در بیروت تجمع کردند. این تجمع‌کنندگان اعتراضات گسترده‌ای را با حضور احزاب و گروه‌های جنبش مردمی و دیگر تجمع‌های مردمی در مناطق مختلف کشور به راه انداخته و از دیاب خواستند ماموریت تشکیل کابینه را رها کند. تظاهرکنندگان پرچم‌های لبنان را در دست داشته و شعارهایی علیه دیاب سر دادند و تاکید کردند، دیاب در حال تشکیل کابینه‌ای بر اساس همان شیوه‌های معمول در لبنان یعنی با اتکا به سهمیه‌بندی‌های طایفه‌ای و مذهبی میان گروه‌های سیاسی است و به خواسته‌های مردم لبنان برای تشکیل کابینه‌ای تکنوکرات توجهی نمی‌کند.