از نشست کابینه تا انفجار بمب در کرکوک

روزهای سخت عراق

درحالی که اخباری از بازگشت ناآرامی‌ها به مناطقی در استان ذی‌قار پس از یک آرامش شکننده منتشر شده است، شورای عالی قضایی عراق نیز اعلام کرد که برای عاملان تعدی به تظاهرکنندگان عراقی اشد مجازات را در نظر خواهد گرفت. همزمان کابینه عراق ضمن قبول استعفای رئیس دفتر عبدالمهدی و دبیر کابینه، از اعضای دولت خواست تا تشکیل دولت جدید به کار خود ادامه دهند.  به گزارش اسپوتنیک، شورای عالی قضایی عراق با صدور بیانیه‌ای در واکنش به کشته شدن شماری از معترضان این کشور تأکید کرد، طبق قانون اعمال مجازات شماره ۱۱۱ سال ۱۹۶۹، کسانی که به تظاهرکنندگان صلح‌جو عراقی آسیبی رسانده باشند و به آنها تعدی کرده باشند، به اشد مجازات خواهند رسید. در همین راستا، سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق نیز از صدور احکام بازداشت جدید علیه ده ها مقام بلندپایه عراقی در ارتباط با پرونده فساد خبر داد. وی افزود: یک دادگاه مرکزی ویژه برای جرائم فساد وجود دارد که با هماهنگی میان دو قوه قضاییه او مجریه تشکیل شده است. الحدیثی تصریح کرد: این دادگاه با صدور حکمی به نهادهای تحقیقاتی در دادگاه‌های تجدید نظر در کلیه دادگاه‌های عراق اعلام کرد که حکم بازداشت و تصرف اموال تمامی متهمان به فساد را صادر کنند. این مقام عراقی در ادامه گفت که در حال حاضر شماری از مقامات بلند پایه ازجمله وزرا، استانداران، اعضای پارلمان و شورای استان‌ها بازداشت شده‌اند. تلاش‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد و احکام دیگری نیز طی چند روز آتی صادر خواهد شد.

همزمان کابینه عراق با قبول استعفای دبیر دولت و رئیس دفتر عادل عبدالمهدی، از مسئولان دولت فعلی خواست تا تشکیل دولت جدید به کارشان ادامه دهند. همچنین کابینه ضمن تشکیل نشست فوق العاده برای بررسی استعفای عبدالمهدی از سمت نخست وزیری از پارلمان خواست دنبال راهکاری مناسب برای اوضاع فعلی باشد. این درحالی است که شبکه روسیا الیوم از بازگشت ناآرامی‌ها به مناطقی در استان ذی‌قار پس از یک روز آرامش شکننده در این استان خبر داد. خبرنگار روسیا الیوم در عراق با بیان اینکه معترضان در ذی‌قار با آتش زدن لاستیک برخی از راه‌ها را مسدود کردند گفت: تنش و ناآرامی‌ها بار دیگر به اطراف اداره پلیس ذی‌قار بازگشته است.

  وی افزود معترضان عراقی بار دیگر اداره پلیس ذی‌قار را محاصره کرده‌اند. این درحالی است که هزاران عراقی جمعه شب در استان‌های سنی‌نشین در شمال و غرب این کشور به منظور همبستگی با معترضان در استان‌های جنوبی تظاهرات کردند. در همین راستا، در استان‌های الأنبار، صلاح‌الدین، نینوا و دیالی مردم با تجمع در خیابان ها تا پاسی از شب، از معترضان کشورشان در استان‌های جنوبی اعلام حمایت کردند. شهروندان عراقی در استان‌های شمالی و غربی این کشور همچنین سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی را محکوم کردند. شهروندان عراقی در صلاح الدین نیز به یاد کشته شدگان تظاهرات در استان‌های جنوبی عراق در خیابان‌ها شمع روشن کردند.

در استان دیالی نیز، شهروندان عراقی ضمن ابراز همبستگی با خانواده‌های قربانیان ناآرامی‌های اخیر، خواستار مجازات فوری افرادی شدند که در سرکوب معترضان دست دارند. استان نینوا نیز شاهد راهپیمایی‌هایی در حمایت از تظاهرات ملت عراق بود. استان ذی‌قار به مرکزیت شهر ناصریه طی دو روز گذشته شاهد درگیری شدید بین معترضان و نیروهای امنیتی بود که گفته می‌شود بر اثر این درگیری‌ها، تعدادی از طرفین کشته و زخمی شده‌اند. همچنین شبکه اسکای نیوز عربی دیروز (شنبه) از انفجار سه بمب در استان کرکوک خبر داد که دست‌کم 16 تن مجروح شده‌اند. این درحالی است که پارلمان عراق روز گذشته نشست فوق‌العاده درباره پیامدهای استعفای عادل عبدالمهدی از سمت نخست وزیری تشکیل دادند. همچنین پارلمان امروز نشستی درباره قبول استعفای المهدی و درگیری‌های اخیر در استان‌های جنوبی برگزار می‌کند.