نخستین سفر ترامپ به افغانستان

دستور مذاکره با طالبان از بگرام صادر شد!

رییس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد افغانستان شد و با نظامیان کشورش دیدار کرد. به گزارش اسکای نیوز، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به صورت مستقیم به پایگاه هوایی بگرام در نزدیکی کابل پایتخت افغانستان رفت. ترامپ پیش از ورود به پایگاه هوایی بگرام در میان خبرنگاران گفت: طالبان مایل به امضای یک توافق صلح است و ما با آنها دیدار می‌کنیم. من به آنها می‌گویم باید آتش بس را بپذیرند؛ آنها پیشتر آتش بس را رد می‌کردند اما اکنون این گروه خواهان آتش‌بس است. او در ادامه گفت: ایالات متحده مذاکرات صلح خود را با طالبان از سر می‌گیرد. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی آمریکا از ترامپ در این سفر استقبال کرد. رئیس جمهوری آمریکا سپس با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. ترامپ سپس در مراسم شام به مناسبت روز شکرگزاری با بوقلمون از سربازان آمریکایی پذیرایی کرد و با اشرف غنی و ژنرال مارک میلی شام خورد. رئیس جمهور آمریکا در آغاز سخنرانی خود برای نیروهای کشورش مستقر در پایگاه هوایی بگرام وعده داد که شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان کاهش یابد. او اما مشخص نکرد که چه تعداد از نیرو و چه موقع از افغانستان می‌روند. این اولین سفر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به افغانستان محسوب می‌شود. او بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اصرار ویژه‌ای داشت اما تاکنون موفق به این کار نشد.

در همین حال مقامات و مفسران افغان نسبت به شیوه و نحوه سفر رئیس جمهوری آمریکا انتقادهای زیادی صورت دادند. در همین راستا یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از «حضور مالکانه» رئیس‌جمهوری آمریکا در این کشور بشدت انتقاد و آن را توهین آمیز توصیف کرد. «عبدالطیف پدرام» رهبر حزب کنگره ملی افغانستان و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور روز جمعه در صفحه اجتماعی خود نوشت که حضور مالکانه‌ ترامپ در بگرام تحقیر مردم افغانستان بود. وی با طرح سوالی پرسیده است: آن چه در بگرام اتفاق افتاد هنوز می ‌توان از آزادی و استقلال و سربلندی یک مردم سخن گفت؟

پدرام از حضور رئیس جمهوری افغانستان به فرودگاه بگرام و دیدار  وی با  رئیس جمهوری آمریکا بشدت انتقاد کرده و آن را عمل نادرست خوانده است. این عضو سابق مجلس نمایندگان افغانستان افزوده است که ترامپ آگاهانه و از سر قصد رئیس جمهوری افغانستان را توهین کرده است. وی اضافه کرده است که وقتی برخورد ترامپ را در بگرام با رئیس جمهوری افغانستان مشاهده کرده است، اعتقادش بر این مستحکم تر گریده است که بگوید برای یک کشور در بند هیچ چیزی مهم تر از مبارزه برای حفظ استقلال اش نیست. پدرام تصریح کرده است که باید بیش از هر چیز برای آزادی سرزمین خود مبارزه کرده و ‌دست اشغالگران را کوتاه کند.

این در حالیست که طالبان دیروز (جمعه) اعلام کرد آماده است تا با ایالات متحده گفتگوهای صلح را از سر بگیرد. خبرگزاری رویترز نوشت، سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای حضور در مراسم روز شکرگزاری نیروهای آمریکایی در کابل افغانستان نخستین سفر وی به افغانستان از زمان روی کار آمدنش محسوب می‌شود و یک هفته پس از تبادل زندانی‌ها بین دو کشور است که روزنه‌هایی از امید را برای پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا پس از ۱۸ سال ایجاد کرده است. رهبران طالبان به رویترز گفته‌اند، این گروه نشست‌هایی را با مقام‌های ارشد آمریکایی در دوحه، قطر از روزهای گذشته آغاز کرده و احتمالاً به زودی مذاکرات رسمی صلح انجام می‌شود. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز گذشته گفت، آنها آماده از سرگیری گفتگوهایی هستند که از اوایل سال جاری میلادی متوقف شده بود.