روزنامه‌های استرالیا روز دوشنبه (29 مهر ماه) در اعتراض به اقدامات اخیر دولت و پلیس این کشور در اعمال محدودیت برای  فعالیت خبرنگاران، صفحه نخست خود را به‌صورت ممیزی شده و سیاه منتشر کردند.

به گزارش گاردین، این اقدام پس از آن صورت گرفت که نیروهای پلیس استرالیا برای یافتن اسناد و مدارک محرمانه درز کرده دولتی به دفتر چند رسانه، یورش برده و آنها را مورد بازرسی قرار دادند.

نیروهای پلیس استرالیا در ماه ژوئن (خرداد ماه) گذشته به دفتر شبکه ای بی سی استرالیا در شهر سیدنی و نیز انجمن خبرنگاری نیوز کورپ هجوم برده بودند. این اقدام جنجالی پلیس از سوی ائتلاف حق دانستن در دادگاه عالی این کشور به چالش کشیده شده است.

علت این هجوم یافتن اسنادی درز پیدا کرده از برخی اطلاعات است که دولت استرالیا در تلاش است آن‌ها را پنهان کند؛ از جمله اطلاعاتی درباره مقدار زمین‌های فروخته شده در استرالیا به نهادهای خارجی.

ائتلاف حق دانستن که از سوی رسانه‌های استرالیایی تشکیل شده، خواستار محدود نکردن حق به چالش کشیدن برنامه‌های دولت از سوی رسانه‌ها و خبرنگاران و معافیت روزنامه‌نگاران از قوانین محدود کننده‌ است که می‌تواند آن‌ها را به خاطر انجام کار حرفه‌ای خود روانه زندان کند.