دبیرکل حزب‌الله لبنان با تاکید بر اینکه ما استعفای دولت را تایید نمی‌کنیم، گفت: همه باید مسئولیت‌پذیر باشند و از تسویه‌حساب‌های شخصی خودداری کنند، زیرا این اقدام لبنان را از نظر امنیتی و سیاسی به سمت نامعلومی سوق می‌دهد. سیدحسن نصرالله، دیروز در سخنرانی به مناسبت اربعین امام حسین (ع) افزود: در صورت استعفای دولت، همان نیروهای سیاسی همچنان باقی خواهند ماند و تغییر نام‌ها چیزی را تغییر نخواهد داد.

وی گفت: طرح موضوع انتخابات زودهنگام پارلمانی و تشکیل دولت جدید یا دولت تکنوکرات (فن‌سالار) هدر دادن وقت است؛ همین دولت باید به کار خود ادامه دهد اما با مشی و شیوه جدید و باید از آنچه در دو روز گذشته رخ داد، عبرت بگیرد.

نصرالله همچنین با اشاره به بحران بی‌اعتمادی بسیار عمیق بین ملت و دولت لبنان گفت: وقتی دولت اقداماتی را برای اعتمادسازی مجدد با مردم انجام دهد، لبنانی‌ها قبول خواهند کرد.

وی افزود: مردم به مقاومت اطمینان دارند و می‌دانند اموالی که به آنان داده می‌شود، به غارت نمی‌رود.

نصرالله تاکید کرد: به هر کس که وارد نبرد سرنگونی دولت شود، می‌گویم نمی‌توانی آن را انجام دهی.

دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: برخی رهبران و نیروهای سیاسی لبنان هیچ‌گونه مسئولیتی را در مورد گذشته و حال حاضر قبول نکرده و از مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند و نتایج آن را به گردن دیگران می‌اندازند.

وی گفت: خشم مردمی تهدیدی برای انفجار اوضاع کنونی است زیرا وقتی مالیات‌ها بر قشر فقیر جامعه اعمال می‌شود، کشور در معرض انفجار قرار می گیرد. این دو روز ناآرامی پیام بسیار مهمی دارد و همه مسئولان باید درک کنند که ملت لبنان تحمل هیچ مالیات جدیدی را ندارد و به خیابان خواهد آمد و همه نیروها از مهار وضعیت ناتوان خواهند ماند این چیزی است که باید هنگام حل و فصل مشکلات آن را در نظر داشت.

«من شخصا مهلتی کوتاه به خودم دادم. یا شرکای ما و دولت، پاسخی واضح، قاطع و نهایی به ما می‌دهند که من، لبنان و جامعه جهانی را متقاعد می‌کند و یا حرف دیگری خواهم داشت»

سیدحسن نصرالله با بیان اینکه مشکلات اقتصادی لبنان از سال‌ها قبل انباشت شده و مربوط به این دولت و دوره نیست، خاطرنشان کرد: ما در یک کشور ورشکسته نیستم و اینکه دولت گزینه‌ای جز اعمال مالیات ندارد درست نیست زیرا گزینه‌های زیادی وجود دارد و ما می‌توانیم کشور، ملت و اقتصادمان را نجات دهیم و عموم ملت لبنان باید راضی باشند مشکل کنونی در شیوه عمل است باید اقدامی اتخاذ کرد که در آن فقط فقرا قربانی نشوند.

سیدحسن نصرالله هشدار داد: اگر حزب‌الله به خیابان بیاید دیگر راه برگشتی وجود نخواهد داشت مگر تحقق خواسته‌ها؛ دوستان ما باید متوجه باشند که حرکت ما ساده نیست و به خیابان آمدن ما نیز حرکت ساده‌ای نیست.  حزب‌الله لبنان و ملت را رها نخواهد کرد و اجازه نخواهیم داد کشور گرفتار شده و به سمت نابودی برود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما برای هیچ تظاهراتی نقشه نکشیده‌ایم، اگر روز اول حزب‌الله به خیابان می‌آمد، تکاپوی مردم به گونه‌ای دیگر بود، اما این قدرت تحرکات مردمی به دور از احزاب سیاسی است. دبیرکل حزب الله خطاب به مردم لبنان گفت: اگر می خواهید ادامه دهید باید تحرکات و تکاپوی خود را از احزاب سیاسی که به دنبال موج سواری بر این تحرکات هستند، جدا کنید و هیچ حمله‌ای به نیروهای امنیتی نداشته باشید.

معترضان: نخست‌وزیر  استعفا دهد

سخنرانی سیدحسن نصرالله درحالی صورت گرفت که در سومین روز ناآرامی‌ها در لبنان، معترضان و شماری از سیاستمداران این کشور خواستار استعفای نخست‌وزیر شدند. 

به گزارش روزنامه القدس العربی، سعد حریری، نیز ضمن ابراز آمادگی برای کناره‌گیری از قدرت به اعضای هیئت دولت این کشور ۷۲ ساعت فرصت داد تا پیشنهادهای خود را برای برون‌رفت از بحران اقتصادی ارائه دهند.

نخست‌وزیر لبنان گفته است: «من شخصا مهلتی کوتاه به خودم دادم. یا شرکای ما و دولت، پاسخی واضح، قاطع و نهایی به ما می‌دهند که من، لبنان و جامعه جهانی را متقاعد می‌کند و یا حرف دیگری خواهم داشت.»

اظهارات نخست‌وزیر لبنان در حالی است که جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان گفت: «کناره‌‌گیری سعد حریری ممکن است اوضاع را بدتر کند.»

    تظاهرات در بیروت

روز جمعه، ۲۶ مهر (۱۸ اکتبر) تظاهرات اعتراضی شهروندان لبنانی علیه اقدامات مالیاتی دولت این کشور ادامه یافت. اعتراضات، روز پنجشنبه پس از اعلام این خبر آغاز شد که دولت قصد دارد از کاربران نرم‌افزارهای ارتباطی مانند واتس‌اپ مالیات دریافت کند. با وجود اینکه دولت تصمیم گرفته است، فعلا از اجرای این اقدام بگذرد، حرکات اعتراضی ادامه دارد. معترضان در بیروت خیابان‌ها را بستند و با به‌ آتش کشیدن لاستیک خودرو خشم خود را به نمایش گذاشتند. بر اساس برخی خبرها، دو نفر بر اثر خفگی دود لاستیک درگذشتند. پلیس برای پراکندن تظاهرکنندگانی که خواهان استعفای دولت بودند اقدام به شلیک تیرهوایی و گاز اشک‌آور کرده و شماری از معترضان دستگیر شده‌اند. شدت اعتراضات باعث شد که  سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، جلسه‌ای را که قرار بود ظهر جمعه در کاخ ریاست‌جمهوری برگزار شود،‌ لغو کند.

تظاهرات روز پنجشنبه و جمعه ادامه‌ حرکات اعتراضی لبنانی‌ها علیه سیاست ریاضت اقتصادی دولت است. این اعتراضات از ماه ژوئیه سال جاری آغاز شدند. دولت قصد دارد با افزایش مالیات و اصلاح هزینه‌های خدمات عمومی، بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند. در ماه‌های اخیر میزان نقدینگی در لبنان کاهش یافته است و ارزش پول ملی و بهای املاک سقوط چشمگیری کرده‌اند. به همین دلیل مردم به انبار کردن دلار و دیگر ارزهای خارجی رو آورده‌اند.

موافقان و مخالفان استعفای نخست‌وزیر

فعل و انفعالات سیاسی و اقتصادی اخیر باعث شده‌اند که شماری از سیاستمداران خواستار استعفای سعد حریری شوند. غسان حاصبانی،‌ معاون حریری، در گفت‌وگو با اسکای نیوز گفت: «ما در حزب القوات از دولت کنونی می‌خواهیم کناره‌گیری کند تا راه برای تشکیل یک دولت تکنوکرات باز شود.» سمیر جعجع، رئیس حزب القوات اللبنانیه نیز ضمن درخواست استعفا از حریری گفت که دولت کنونی نتوانسته است جلو وخامت اوضاغ اقتصادی کشور را بگیرد. همچنین روز جمعه سه نخست وزیر پیشین لبنان با صدور بیانیه مشترکی همبستگی خود را با سعد حریری اعلام کردند. 

در صورت استعفای دولت، همان نیروهای سیاسی همچنان باقی خواهند ماند و تغییر نام‌ها چیزی را تغییر نخواهد داد

 

به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان نجیب میقاتی، فواد سنیوره و تمام سلام در این بیانیه  ضمن بیان اینکه حرکات اعتراضی فعلی پیامد مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است، بر لزوم مسئولیت‌پذیری تمامی نیروهای سیاسی و ملت در قبال وضعیت جاری و پرهیز از هر گونه مواضع تند و منفعل تاکید ورزیدند.  آنها نوشته‌اند که نباید مسئولیت بحران اقتصادی را به گردن حریری انداخت. ریا حسن، وزیر کشور لبنان نیز هشدار داد که سرنگونی دولت حریری «فروپاشی اوضاع کشور» را در پی خواهد داشت.