نیروهای کرد علیه ارتش ترکیه بسیج شدند

شبکه بلومبرگ به نقل از یک مقام ترکیه‌ گزارش کرد، نظامیان این کشور روز چهارشنبه(هفدهم مهر ماه) چهارشنبه وارد نواحی شمال شرق سوریه شدند تا حملاتشان را علیه شبه نظامیان کُردی که مناطق نزدیک مرز دو کشور را در کنترل خود دارند آغاز کنند.

مقام مذکور که نام خود را فاش نکرد گفت، اوایل روز چهارشنبه (هفدهم مهر ماه) یک گروه کوچک پیشرو از نیروهای ارتش ترکیه در دو نقطه از مرز وارد خاک سوریه شده  تا تدارک برای یک حمله گستردهتر را شروع کنند. این مقام گفت، این دو نقطه نزدیک به شهرهای تل ابیض و راس العین هستند.

این در حالی است که نیروهای کُرد هنوز درباره این گزارش اظهار نظری نکردند.

کمی پیش از آن نیروهای شبه نظامی کُرد در کنفرانس خبری از محل شهر حسکه در شمال سوریه که از تلویزیون نیز پخش شد، متعهد شدند به این که در برابر هر گونه حمله‌ای از جانب ترکیه از خودشان دفاع کنند.

اردوغان اعلام کرده که قصد دارد نیروهای شبه‌نظامی کُرد را از نواحی مرزی در خاک سوریه مجبور به عقبنشینی کند.

به دلیل تاثیرات اقتصادی این تصمیم بر دولت ترکیه نیز گزارش شد که فعلا واحد پول لیره ترکیه در اولین مراحل آغاز عملیات این کشور در خاک سوریه تغییر نرخ نداشته است.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه گفت: در ارتباط با این عملیات فرآیند استقرار نیروها و دیگر امور همچنان در دست انجام هستند.

از سوی دیگر به گزارش رویترز، نظامیان ترکیه با تجهیزات سنگین اقدام به تخریب موانع سیمانی کار گذاشته شده در مرز کردند. مقام‌های ترکیه گفتند که حمله هنوز آغاز نشده است.

از طرفی به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، یک منبع در جبهه شورشیان موسوم به ارتش ملی وابسته به ارتش آزاد سوریه اعلام کرد، حدود ۸۰۰۰ نیروی مسلح مخالف به اضافه نیروهای ارتش ترکیه به همراه تجهیزات نظامی شامل تانک و خودروهای زرهی از دروازه کرکمیش ترکیه عبور کرده و وارد شهر مرزی جرابلس در حومه شمال شرقی حلب شده و از آن‌جا به جنوب شهر جرابلس رفتند. مقصد آنها خط جبهه درگیری با نیروهای سوریه دموکراتیک، منطقه قسد در اطراف شهر منبج است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در اقدامی که نشان از تغییر ناگهانی سیاست‌هایش داشت، روز یکشنبه (چهاردهم مهر ماه) به رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه تعهد داد که ده‌ها سرباز آمریکایی مستقر در سوریه که تاکنون با این نیروهای شبه‌نظامی کُرد همکاری نزدیک داشتند، قرار است عقب‌نشینی کنند و به این ترتیب راه برای پیش‌روی ترکیه بیشتر باز می‌شود.

از سوی دیگر به نقل از اسکای نیوز، اداره خودمختاری کردهای سوریه در شمال و شمال شرق سوریه روز چهارشنبه در راستای اعلام بسیج عمومی سه روزه از تمام شهروندان خود خواسته سلاح به دست بگیرند و به منظور انجام وظایف‌شان در دفاع از خاک خود و نشان دادن مقاومت در برابر نیروهای ترکیه‌ای به مرزهای مشترک با ترکیه گسیل شوند. در ادامه این بیانیه اداره خودمختاری کردهای سوریه از عین عیسی آمده است: از تمام ملت کرد در مناطق کردنشین و سراسر جهان می‌خواهیم در قبال سرزمین و ملتشان به وظیفه خود عمل کرده و در سراسر جهان و هرجایی که هستند دست به اعتراض و اعتصاب بزنند به خصوص در کشورهایی که مقیم آن‌جا هستند. این اداره همچنین از سازمان ملل با تمام نهادهایش،‌ آمریکا، اتحادیه اروپا،‌ روسیه و تمام کشورها و موسسات تصمیم‌گیر و تاثیرگذار در امور سوریه خواست مسئولیت اخلاقی و وجدانی خود را در قبال هرگونه فاجعه انسانی علیه ملت کرد در شمال و شمال شرق سوریه اجرایی کنند. این در حالی است که نیروهای ترکیه‌ای و شورشیان سوری مسلح آمادگی خود را برای شروع عملیات نظامی در شمال تکمیل کردند و منتظر ساعت صفر هستند.