سیدمحمد میرزامحمدزاده

در حالی که روز سه‌شنبه همه دنیا چشم به عظمت، شکوه و سخنرانی‌های جشن هفتادمین سالروز تأسیس حزب کمونیست چین داشت، تحلیلگران نظامی به موضوع خاص دیگری در قلب پکن تمرکز داشتند: زرادخانه تسلیحاتی فوق پیشرفته چین که  می‌تواند در دهه‌های آتی، ارتش ایالات‌متحده را به چالش بکشد.

مراسم پر زرق و برقی که هفتادمین سالگرد حاکمیت حزب کمونیست بر چین را به نمایش گذاشته بود، فرصتی طلایی برای دولت این کشور بود تا موشک‌های مافوق صوت، پهپادهای درجه یک، تانک‌ها، بمب‌افکن‌های رادارگریز، ماشین‌های بدون سرنشین زیر آبی، هلیکوپترهایی که رقیب بلک‌هاوک آمریکا محسوب می‌شود و دیگر فناوری‌های نظامی که حاکی از رشد رو به فزونی بودجه دفاعی این کشور است را به نمایش بگذارد و برنامه بلندمدت این کشور برای پایان دادن به برتری آمریکا در آسیا و فرای آن را به رخ بکشد.

تحلیلگران این نمایش را هشدار آشکاری برای غرب دانستند و آن را نشانه این دانستند که پیشرفت نظامی چین (که همین حالا هم قادر به پا به پا آمدن با آمریکا در اقیانوس آرام است) با شتابی بالا سرعت می‌گیرد. مقامات پنتاگون عنوان می‌کنند که استراتژی آن‌ها برای مقابله با چین کاملا نسبت به پارادایم جدید این کشور آگاه است و این حقیقت آزاردهنده که قدرت غیرقابل انکار آمریکا شاید به افسانه تبدیل شود را می‌دانند.

راندال شریور، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور هند و اقیانوسیه به مخاطبان سخنرانی خود در موسسه بروکینگز در واشنگتن چند ساعت پس از انجام رژه در چین گفت: ما دیگر در دوران دلگرم‌کننده برتری آمریکا نیستیم، بلکه در دورانی هستیم که نیروهای مسلح ما خود را برای تقابل با رقبای قدر که به‌طور فزاینده‌ای در حال پیشرفت در حوزه امنیتی هستند، آماده می‌کنند.

نمایش  تهدیدآمیز

مقامات چینی این ایده که جشنشان برای ترساندن یا تحریک رقبایشان بوده را رد کردند. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور این کشور بار دیگر بر هدف حزب خود مبنی بر رشد صلح‌آمیز تأکید کرد و گفت این هدف نباید تهدیدی برای همسایگان یا غرب تلقی شود. چین هم‌اکنون به عنوان یکی از ابرقدرت‌های اقتصادی و تولید محسوب می‌شود و می‌تواند ظرف دو سال آینده از ایالات‌متحده به‌عنوان دارنده جایگاه بیشترین ناخالص ملی عبور کند.

این جشن هفتاد سالگی منجر به تبریک غیرمنتظره از سوی ترامپ شد، کسی که خود منتقد اصلی چین است که منجر به یک جنگ تجاری تلخ بین دو کشور شده است.

ترامپ در توئیتر خود نوشت: به رئیس‌جمهور شی و مردم کشور چین در هفتادمین سالروز تشکیل جمهوری خلق تبریک می‌گویم.

با این حال  حجم گسترده این جشن صریحا حاکی از علاقه پکن برای نمایش قدرت دور از انتظار آمریکا بود. رژه نظامی این جشن شامل برنامه سه ساعته نمایش بیش از 15 هزار سرباز ارتش آزادی‌بخش خلق می‌شد؛ ارتشی که اکنون بزرگ‌ترین در جهان با بیش از 2 میلیون سرباز مرد و زن شناخته می‌شود.

برای ناظران نظامی، خیره‌ کننده‌تر از تعداد افراد این ارتش در نمایش روز سه‌شنبه،  به‌رخ کشیدن تسلیحات جدید خطرناک چین و اینکه مسیرهایی که چین برای سبقت از آمریکا در بسیاری از زمینه‌های فناوری نظامی برمی‌گزیند، بود.

برای ناظران نظامی، خیره‌کننده‌تر از تعداد افراد ارتش چین در نمایش روز سه‌شنبه،  به‌رخ کشیدن تسلیحات جدید خطرناک این کشور بود و مسیرهایی که چین برای سبقت از آمریکا در بسیاری از زمینه‌های فناوری نظامی برگزیده است 

یکی از تهدید‌آمیزترین تسلیحات به نمایش گذاشته شده، موشک بالستیک DF-17 بود، یک سلاح مافوق صوت که این باور وجود دارد که می‌تواند تمامی سیستم های دفاع موشکی کنونی جهان را شکست دهد. موشک‌های مافوق صوت با سرعتی 5 برابر سرعت صوت حرکت می‌کنند و تحلیلگران دفاعی عموماً در این مسئله توافق دارند که چین از آمریکا در توسعه چنین تسلیحات پرسرعتی جلوتر است.

چین همچنین موشک‌های بالستیک قاره پیمای قابل جابجایی DF-41 را به نمایش گذاشت؛ موشک بالستیک قابل پرتاب از زیردریایی JL-2، هواپیماها، خودروهای زمینی، سکوهای پرتاپ موشک قابل حمل و دیگر تسلیحات در این نمایش ارائه شدند.

تحلیلگران نظامی و تصمیم‌گیران پنتاگون همچنین برای اولین بار شاهد یک موشک کروز مافوق صوت CJ-100 چین بودند که بر روی 16 کامیون در رژه در حال حمل بودند. اطلاعات کمی به‌طور رسمی در مورد قابلیت‌های این موشک‌ها وجود دارد، اما این باور وجود دارد که موشک Cj-100، ارتقا یافته موشک کروز CJ-10 ارتش جمهوری خلق است که می‌تواند 930 مایل مسافت را بپیماید.

برگزارکنندگان این رزمایش همچنین فناوری‌هایی همچون پهپاد شارپ سوارد (شمشیر برنده) را به نمایش گذاشتند که قادر است به اهدافی همچون ایستگاه‌های راداری و پایگاه‌های نظامی و نیز زیردریایی‌های بدون سرنشین که می‌توانند به اعماقی فرای زیردریایی‌های عادی بروند، حمله کند.

آژانس خبری شینهوآ وابسته به دولت چین موشک DF-41، را نشانه قدرت پیشرفت نظامی دولت برشمرده و مدعی شده که این تسلیحات که اساساً ساخت داخل است، نقش حیاتی در توازن استراتژی دارد و می‌تواند بازدارنده باشد و پیروزی قاطعی را برای چین به ارمغان بیاورد.

شی در سخنرانی که مردم حضور تاریخی در آن داشتند، از همکاری میان کشورها تمجید کرد، اما در همین حال عنوان کرد که چین از خود در مقابل کسی که بخواهد حاکمیتش را به چالش بکشد یا از مسائل تفرقه‌ای همچون آینده تایوان، دموکراسی در هنگ‌کنگ یا رفتار پکن با جمعیت اقلیت بهره‌برداری کند، دفاع می‌کند.

او گفت: هیچ نیرویی نمی‌تواند از پیشرفت مردم چین جلوگیری کند.

مقامات پنتاگون عنوان می‌کنند که استراتژی آن‌ها برای مقابله با چین؛ کاملا با پارادایم جدید این کشور منطبق است و این حقیقت آزاردهنده که قدرت غیرقابل‌انکار آمریکا شاید به افسانه تبدیل شود را می‌دانند

رهبر مردم چین این جشن را اوج پیشرفت هفتاد ساله کشورش خواند و آن را مسیری دانست که در نهایت کشورش را در عرصه رقابت جهانی به پای برترین‌ها رسانده است. مقامات چین دائما بر این موضوع تأکید دارند که حاکمیت کمونیست چین از روسیه که بعد از جنگ سرد فروپاشی شد، پیشی گرفته و قدمتش از آن حکومت کمونیست بیشتر شده است.

شی همچنین در سخنرانی خود خواهان آرامش در هنگ‌کنگ شد؛ این در حالی است که در همان روز با شلوغی‌های هنگ‌کنگ یک معترض 18 ساله مورد اصابت گلوله پلیس قرار گرفت و تشنج در اعتراضات بالا گرفت. ناآرامی‌ها در سرزمین نیمه خودمختار هنگ‌کنگ بر هفتادمین سالروز آغاز به کار حکومت کمونیست چین سایه افکنده بود و به عقیده برخی از قانون‌گذاران آمریکایی، رابطه مستقیم بین سرکوب خطرناک چین علیه معترضان هنگ‌کنگی و نمایش قدرتمندانه برتری نظامی این کشور وجود داشت.