سیدمحمد میرزامحمدزاده

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی و   بنی گانتس، رقیب اصلی وی در انتخابات پارلمانی، پس از آنکه انتخابات هفته گذشته منجر به بن‌بست سیاسی این رژیم شد، روز دوشنبه توافق کردند که برای احتمال تقسیم قدرت به مذاکره بنشینند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: پس از دیدار بیش از دو ساعته در دفتر رووین ریولین، رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی، نتانیاهو و گانتس بیانیه‌ مشترکی منتشر کردند که عنوان می‌کرد به دستور ریولین، دو طرف راه‌های پیشبرد وحدت رژیم صهیونیستی را بررسی کرده‌اند و بر این اساس تیم‌های مذاکراتی آن‌ها  از روز سه‌شنبه گفت‌و‌گوها را آغاز می‌کنند.

گیدئون راهات، کارشناس سیاسی در موسسه دموکراسی اسرائیل و دانشگاه عبری بیت‌المقدس گفت: انتخابات اخیر، یکی از معدود دفعاتی است که رئیس‌جمهور می‌تواند نقشی فرای یک مهر پای حکم را داشته باشد

با این حال موانع جدی بر سر چنین راهکاری وجود دارد که کمترین این موانع تصمیم برای این است که با تشکیل دولت اشتراکی چه کسی در دوره اول باید قدرت را در دست بگیرد. ریولین که خواستار تشکیل دولت ائتلافی شده است، این دیدار را یک گام مهم رو به جلو خواند. او با هشدار به دو کاندیدای نخست‌وزیری این رژیم گفت: مردم از شما انتظار دارند که با یافتن راهکاری جلو برگزاری انتخابات بیشتر را بگیرید؛ حتی اگر چنین راهکاری منجر به هزینه‌های شخصی و ایدئولوژیک شود. وی افزود: یک دولت اشتراکی و برابر محتمل است. چنین دولتی باید نماینده صداهای مختلف در جامعه باشد. او از گانتس و نتانیاهو دعوت کرد که روز چهارشنبه دوباره در محل اقامت وی دیدار کنند.

نقش ریولین عموماً تشریفاتی است، اما بعد از رأی‌گیری بی‌نتیجه هفته گذشته، حالا او باید تصمیم بگیرد که چه کسی نخست‌وزیر بشود. اما به‌نظر می‌رسد که وی تصمیم خود را به تعویق انداخته و امیدوار است این دو نفر که احزابشان بیشترین رأی را در انتخابات کسب کرده‌اند، به یکدیگر کنار بیایند و دولت ائتلافی تشکیل دهد. گیدئون راهات، کارشناس سیاسی در موسسه دموکراسی اسرائیل و دانشگاه عبری بیت‌المقدس گفت: این یکی از معدود دفعاتی است که رئیس‌جمهور می‌تواند نقشی فرای یک مهر پای حکم را داشته باشد. در حالی که یک دولت متحد و یکصدا می‌تواند جایگاه رئیس‌جمهور را در مجامع اجتماعی و سیاسی رژیم صهیونیستی تقویت کند، ریولین گفت که بر اساس استنباط وی از نتایج انتخابات، جامعه کنونی صهیونیستی که دچار تضارب آرا شده است، نیازمند یک دولت متحد است که شامل هر دو حزب برجسته در انتخابات باشد؛ یعنی حزب میانه آبی و سفید آقای گانتس و حزب محافظه‌کار آقای نتانیاهو.

نتانیاهو و گانتس هر دو از ایده دولت اشتراکی حمایت کردند، اما تصور و انتظارات آن‌ها و همچنین تعاریفشان از چنین دولتی متفاوت است.

ریولین، امروز، آخرین نتیجه انتخابات اخیر را دریافت می‌کند و هفت روز فرصت دارد تا یکی از کاندیداها را برای تشکیل دولت مأمور کند. اگر تا آن زمان گانتس و نتانیاهو به توافقی دست‌ یافته باشند، احتمالا او نیز با تصمیم آن‌ها همراه خواهد شد

گانتس پیش‌تر گفته بود تا زمانی که نتانیاهو برای سه پرونده فسادی که راجع به وی‌ مطرح شده، محاکمه نشود، با او ائتلافی را تشکیل نخواهد داد. او همچنین گفته بود که می‌خواهد بدون مشارکت احزاب فوق مذهبی، دولت ائتلافی گسترده و سکولار تشکیل دهد. ممکن است نتانیاهو طی یک هفته آتی، برای پرونده‌های فساد محاکمه شود. از طرفی او هفته گذشته به شرکای ائتلافی مذهبی و راستی خود وعده داد که در کنار آن‌ها بماند. البته یکی از احزاب مذهبی به رهبری یائیر لاپید، حاضر در این ائتلاف گفته بود که به هیچ وجه در دولت اشتراکی با حضور حزب آبی و سفید حاضر نخواهد شد. راهات در این‌باره گفت: هرگونه توافقی بین گانتس و نتانیاهو نیازمند رأی اعتماد از سایرین حاضر در ائتلاف با آن دو است که دست یافتن به چنین هدفی سخت به ‌نظر می‌رسد. با این حال دیدار این دو و انتشار عکس‌های مشترک روز دوشنبه، منجر به عادی‌سازی ایده قابل تصور بودن تشکیل دولت اشتراکی گانتس و نتانیاهو شد. آویگدور لیبرمن، رهبر یک حزب ملی‌گرای سکولار بعد از دیدار با گانتس، قبل از دیدار وی با نتانیاهو، در فیس‌بوک خود نوشت: کل این منازعه بعد از مشخص شدن اینکه چه کسی اول به عنوان نخست‌وزیر انتخاب می‌شود، رفع خواهد شد.

گانتس بعد از دیدار با نتانیاهو در پیامی به اعضای حزب خود نوشت: ما قصد نداریم از حق خود برای رهبری بگذریم. در واقع او بر اینکه اول نخست‌وزیر باشد تأکید داشت. ریولین، امروز چهارشنبه، آخرین نتیجه انتخابات اخیر را دریافت می‌کند. او سپس هفت روز فرصت دارد تا یکی از کاندیداها را برای تشکیل دولت مأمور کند. اگر تا آن زمان گانتس و نتانیاهو به توافقی دست‌ یافته باشند، احتمالا او نیز با تصمیم آن‌ها همراه خواهد شد. ریولین 80 ساله که عمدتاً عضو قدیمی و آرام حزب لیکود و سخنگوی پیشین مجلس بوده است، به عنوان حامی نتانیاهو شناخته می‌شود. این زوج سابقه تاریخی از تقابل‌های شخصی و سیاسی داشته‌اند. نتانیاهو به عنوان رهبر حزب در سال 2014 تلاش کرد جلوی کاندیداتوری وی برای ریاست‌جمهوری را بگیرد، حتی لغو سمت ریاست‌جمهوری را نیز دنبال کرد.

اما ریولین همواره به عنوان شخصی منصف و حرفه‌ای شناخته می‌شود و اعتماد عمومی را برای خود دارد. در نظرسنجی نهاد دموکراسی رژیم صهیونیستی، نهاد ریاست‌جمهوری بعد از ارتش به عنوان معتمدترین نهاد مردم شناخته می‌شود. ریولین برای انتخاب هریک از دو نفر به‌منظور تشکیل دولت اختیار تام دارد، اما به‌طور سنتی رهبر حزبی که بیشترین آرا را کسب کرده، مأمور تشکیل دولت می‌شود.

در اقدامی که بر پیچیدگی‌های این انتخابات افزود، قانون‌گذاران عرب موضع 27 ساله خود برای عدم حمایت از سایر احزاب را شکستند و روز یکشنبه حمایت خود را از گانتس برای تشکیل دولت اعلام کردند. آن‌ها اعلام کردند که علاقه‌ای به گانتس ندارند و نمی‌خواهند در دولت ائتلافی او حضور داشته باشند، با این حال برای پایین کشیدن نتانیاهو از قدرت این اقدام را انجام می‌دهند.

این حمایت به گانتس 13 کرسی بیشتر داد و او با 57 کرسی به هدف 61 کرسی برای تشکیل دولت نزدیک شد، اما روز دوشنبه سه تن از نمایندگان تندرو در ائتلاف عربی با این حمایت مخالفت کردند و اینگونه تعداد کرسی‌های حامی گانتس را به 54 رساندند؛ این در حالی است که نتانیاهو حمایت 55 کرسی را برای خود دارد.

تال شلیو، گزارشگر سایت خبری والا رژیم صهیونیستی، با اشاره به اختیار بزرگ رئیس‌جمهور برای تعیین نخست‌وزیر، روز دوشنبه در توئیتر خود تأکید کرد که آقای ریولین نیازی به توصیه دیگران ندارد.

ریولین در جواب او گفت: من به حقانیت تو باور دارم تال عزیز.