خداحافظی رژیم صهیونیستی با افکار سکولار

فرهمند علیپور،‌ خبرنگار آزاد ساکن پاریس، به‌ بهانه برگزاری انتخابات مجلس در سرزمین اشغالی اطلاعات جالبی را در مورد یکی از بخش‌های مهم جامعه صهیونیستی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است؛ او در این مطلب که در ادامه می‌آید، نوشته که چطور جامعه صهیونیستی از درون در حال تحول است و اینکه آن بخش از جامعه چقدر قدرت گرفته که منجر به انحلال مجلس این رژیم در ابتدای سال جاری میلادی شد و ظرف پنج ماه دوباره صهیونیست‌ها پای صندوق‌های رأی رفته‌اند تا انتخابات زودهنگام را برگزار کنند.

    

جامعه حریدی‌های رژیم صهیونیستی شاید برای ماه اهمیتی نداشته باشد و شاید تاکنون نامی از آن نشنیده باشیم، اما این بخش از جامعه صهیونیستی که بخش بسیار مذهبی آن به‌شمار می‌رود، حدود 70 سال پیش شش درصد جمعیت کل صهیونیست‌ها را تشکیل می‌دادند؛ اما با سیاسیت ازدیاد زاد و ولد (هر زن حدود هشت فرزند!) طی 17 سال جمعیت این بخش از جامعه به 2 برابر افزایش می‌یابد و هم‌اکنون 25 درصد از جمعیت مدارس رژیم صهیونیستی را کودکان حریدی تشکیل می‌دهند.

مردان حریدی تمام وقت خود را مشغول خواندن تورات و عبادت هستند. در واقع آن‌ها یا عملاً شغلی ندارند و یا کارهای پاره‌وقت را برعهده می‌گیرند. در زمان تأسیس رژیم صهیونیستی، داوود بن‌گوریون، نخست‌وزیر وقت، به‌ آن‌ها معافیت از سربازی را اعطا کرد و از آن‌ها خواست که صرفاً‌ به عبادت بپردازند؛ البته در آن زمان تنها شش درصد از سربازان حریدی می‌شدند و اکنون 25 درصد. تأمین هزینه‌های این خانوارها یا برعهده زنان بود که دائما باردار و یا در شرایط وضع حمل بودند و یا دولت رژیم باید آن‌ها را تأمین می‌کرد. از آن‌جایی که حدود 50 درصد جمعیت حریدی‌ها فقیر هستند، در کنار سایر گروه‌ها، به‌گونه‌ای فقر را در سرتاسر جامعه پراکنده کردند که روزنامه آحارنوت (یکی از روزنامه‌های برجسته رژیم) سال گذشته نوشت که یک میلیون کودک صهیونیست در چنان فقری به‌سر می‌برند که نه غذا دارند و نه سیستم گرمایشی و نه دسترسی به درمان.

روزنامه هاآرتص نیز در سال 2013 از فقر این گروه در سرتاسر جهان نوشت و گفت که آن‌ها چه در سرزمین اشغالی باشند و چه در نیویورک، فقر یکسانی دارند. حریدی‌ها به‌شدت نسبت به تغییر مقاومت می‌کنند؛ چه تغییر در سبک لباس پوشیدن باشد و چه خواندن ریاضیات و یا فراگیری زبان انگلیسی! عمده هزینه‌های این گروه بردوش اشکنازی‌ها یا همان یهودیان اروپایی است که تحصیل‌کرده هستند و کار دارند و درست در نقطه مقابل حریدی‌ها قرار دارند. البته تنها حریدی‌ها جامعه فقیر صهیونیست را تشکیل نمی‌دهند، مزراحی‌ها دیگر گروه یهودیانی هستند که از ایران، ترکیه و کشورهای عرب به این سرزمین رفتند و وضعیت مشابهی به حریدی‌ها دارند. اینجا نقطه‌ای است که اختلافات به‌وجود می‌آید و یهودی‌های اروپایی در مقابل حریدی‌ها قرار می‌گیرند و مجلس منحل می‌شود. یهودیان اروپایی‌ معتقدند که حریدی‌ها نیز باید به سربازی بروند و بار اقتصادی را متقبل شوند؛ چراکه عمده درآمد کشور صرف این جمعیت می‌شود و اقتصاد رو به فروپاشی می‌رود.

با افزایش جمعیت این گروه و تقابل آن‌ها با ارزش‌های غربی و همچنین تعصب مذهبی و عقاید ضد زنان و همچنین عدم فعالیت‌ اقتصادی، جامعه صهیونیستی راه انحطاط را می‌رود. از طرفی یهودیان اروپایی با افکار سکولار حاضر به مذاکره با سایر جهان هستند اما حریدی‌ها و نیز یهودیان روس و ... به مذاکره اهمیتی نمی‌دهند، چراکه معتقدند خدا این سرزمین را به آن‌ها داده و نباید راجع به آن مذاکره کرد. از طرفی با افزایش جمعیت و قدرت گرفتنشان آن‌ها حتی حاضر به مذاکره با سایر یهودیان نیز نیستند. بدین ترتیب چهره رژیم صهیونیستی در حال تبدیل شدن به یک رژیم مذهبی افراطی است و آرام‌آرام با چهره سکولار خود خداحافظی می‌کند. احتمالاً‌ جنگ با طرف فلسطینی شکل خشونت‌بارتری بگیرد.