همزمان با برگزاری انتخابات تونس به گوش می‌رسد

اخبار ضدونقیض از مرگ «بن علی» 

همزمان با آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری تونس، برخی منابع خبری از مرگ بن علی خبر می‌دهند.

در حالیکه روز یکشنبه تونس صحنه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بود، برخی منابع خبری گزارش دادند که خانواده زین‌العابدین بن علی رئیس‌جمهور مخلوع تونس به فوت او اشاره کرده اما به صراحت آن را اعلام نکرده‌اند.

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی نوشت که خانواده زین‌العابدین بن علی رئیس‌جمهور مخلوع تونس به مرگ او اشاره کرده اما به صراحت آن را اعلام نکرده‌اند.

این روزنامه افزود که در تماس با وکیل بن علی، او خبر مرگ بن علی را تأیید یا رد نکرده است.

همچنین نسرین، دختر بن علی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: پیام پدرم: ای وطن ناسپاس هرگز استخوانهایم را به تو نخواهم سپرد.

منیر بن صالحه وکیل بن علی نیز در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که رئیس‌جمهور بن علی، ملت تونس از تو تشکر می‌کند. پایان یک مرد بزرگ. وی البته این جمله آخر را که اشاره تلویحی به مرگ بن علی است، حذف کرد. روز شنبه روزنامه الشروق اون لاین به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده بن علی خبر مرگ او را تکذیب کرد و گفت که بن علی از بیمارستان مرخص شده است. روز جمعه خانواده بن علی از انتقال او به بیمارستانی در عربستان سعودی خبر دادند. بن علی ۸۳ ساله از زمان فرار به عربستان سعودی در تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱ تاکنون هیچ بیانیه‌ای صادر نکرده است. سال ۲۰۱۱ دادگاه تونس بن علی را به صورت غیابی محاکمه و بنا به اتهامات متعدد از جمله فساد مالی و شکنجه انقلابیون به ۳۵ سال حبس محکوم کرد.

پس از آن دادگاه نظامی تونس، بن علی را به اتهام تحریک به قتل انقلابیون به ۲۰ سال حبس محکوم کرد.

تونس در تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۱۱ رسما از عربستان سعودی خواست بن علی را تحویل دهد اما این کشور از تحویل او امتناع کرده است.

    

دادستان اسبق آمریکا:

 امکان محاکمه ترامپ بعد از ریاست جمهوری وجود دارد

در حالی که واکنش‌ها به آغاز روند تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح دونالد ترامپ ادامه دارد، ارشدترین مقام قضایی دولت باراک اوباما گفته است که امکان محاکمه رئیس‌جمهور در زمان حضور او در منصب وجود ندارد.

به گزارش شبکه پرس‌‍‌تی‌وی، اریک هولدر وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ در یک مصاحبه به سوالی درباره امکان محاکمه ترامپ در زمان ریاست جمهوری او پاسخ داد. به اعتقاد هولدر با توجه به قوانین آمریکا امکان محاکمه رئیس‌جمهور در زمان حضور او در منصب وجود ندارد و بعد از اتمام دوره ریاست‌جمهوری این امکان وجود دارد.

مجری سی‌ان‌ان در مصاحبه با وزیر دادگستری پیشین آمریکا از او سوال کرد: اگر استیضاحی صورت نگیرد، به نظر شما آیا امکان محاکمه کردن (ترامپ) بعد از خروج او از ریاست جمهوری وجود دارد؟

هولدر در پاسخ به این سوال به پرونده مایکل کوهن وکیل شخصی و کارچاق کن سابق ترامپ اشاره کرد و گفت: من فکر نمی‌کنم که در این باره هیچ تردیدی وجود داشته باشد. همین حالا هم یک کیفرخواست در (دادگاه) ناحیه جنوبی نیویورک وجود دارد. کوهن ۲۱ آذرماه ۱۳۹۷ به دلیل پرداخت حق السکوت از طرف ترامپ به دو زنی که رئیس‌جمهور آمریکا پیش از تصدی این سمت با آنها ارتباط نامشروع داشته، به ۳ سال زندان محکوم شده و در حال گذراندن دوران محکومیت خود است.

دادستان کل پیشین آمریکا به سی‌ان‌ان گفت: فرد شماره یک (در پرونده کوهن) رئیس‌جمهور است و به نظر من، دادستان کل بعدی یا رئیس‌جمهور بعدی باید درباره این موضوع تصمیم بگیرد.

به گفته هولدر، قوانین و مقررات وزارت دادگستری آمریکا طوری است که امکان محاکمه کردن رئیس‌جمهور وجود ندارد.