فارن پالیسی: 

دود شکست ائتلاف در یمن به چشمان ترامپ خواهد رفت

نشریه آمریکایی بامداد شنبه (دوم مرداد ماه) نوشت: در صورت شکست ائتلاف محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان در جنگ یمن، سیاست فشار حداکثری کاخ سفید بر ایران با مشکل همراه خواهد شد.

به گزارش نشریه فارن پالیسی، افزایش تنش بین متحدان دیرینه عربستان سعودی و امارات متحده عربی در جنگ یمن می‌تواند منجر به شکست ائتلاف عربی و آسیب رساندن به فشارهای کاخ سفید به ایران شود.

نزاع‌ها و درگیری عربستان و امارات هم اکنون از زوایای پنهان خارج شده و به صحنه علنی در جنگ یمن تبدیل شده است. دو کشوری که پنج سال پیش با برنامه مشترک وارد جنگ یمن شدند هم اکنون در برخی مناطق یمن مستقیما در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

به گزارش فارن پالیسی، رویکردهای متفاوت منطقه‌ای این دو شریک امنیتی مهم آمریکا، می توانند واشنگتن را درگیر اختلافات منطقه‌ای دیگری کنند و موضع دولت ترامپ درباره ایران را پیچیده‌تر کند.

در حالی‌که رهبران عربستان سعودی و امارات درصدد آن هستند تا اختلافات خود را پایان یافته به تصویر بکشند اما جنگ اخیر در عدن نشان می‌دهد که رویکردهای سعودی و اماراتی در مورد جنگ یمن نسبت به آغاز مداخله ائتلاف عربی در جنگ داخلی یمن بسیار تغییر کرده است.

پایگاه تحلیلی آمریکا برای اولین بار در تیرماه سال جاری مرکز سوفان با اشاره به مواردی همچون حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس و جنگ یمن عنوان داشت که امارات در حال فاصله گرفتن از عربستان در حوزه سیاست خارجی است.

بر اساس گزارش مرکز سوفان، اول از همه ماجرای حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس موجب بروز اختلاف میان امارات و عربستان شد. ریاض تاکید داشت که ایران عامل این حملات است اما ابوظبی اعلام کرد که شواهد و سندی برای اثبات دست داشتن ایران در این حملات وجود ندارد و همین امر موجب بروز اختلاف میان امارات با آمریکا و عربستان شد.

در جایگاه دوم نیز جنگ یمن موجب بروز اختلاف میان دو کشور شده است. محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی وعده یک پیروزی آسان را در یمن به حاکمان امارات داده بود اما اکنون با گذشت پنج سال از آغاز جنگ یمن، عربستان و امارات هیچ دستاوردی نداشتند و این جنگ تبدیل به یک کابوس برای عربستان شده است.

این مرکز آمریکایی در ادامه به خروج نظامیان و جنگ افزارهای اماراتی از یمن اشاره کرده و آن را نشانه‌ای دیگر برای جدایی امارات از عربستان در حوزه سیاست خارجی دانسته است.

ایالات متحده حمایت ویژه و چشمگیری را برای ائتلاف به رهبری عربستان داشته است و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تمامی رای‌گیری‌ها برای مجبور کردن پنتاگون در قطع ارتباط با این درگیری‌ها را در پی اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر و روابط بین ائتلاف به رهبری عربستان، القاعده و سایر گروه‌های تروریستی وتو کرده است. از طرفی نیز واشنگتن، ریاض را متحد اصلی خود در راستای اقدامات برای منزوی کردن تهران می‌داند و جنگ یمن یک صحنه نبرد فعال برای پایان دادن به ارتباط ادعایی بین ایران و حوثی‌هایی است که مکررا آن را انکار می‌کنند.

امارات نیز یک متحد مهم برای واشنگتن علیه ایران است، اگرچه امارات به روابطش با تهران آن‌طور که ریاض در سال ۲۰۱۶ به‌‌طور کامل قطع کرد، خاتمه نداد. با وجود افزایش ناآرامی‌ها در بحبوحه تنش‌های بین ایران و آمریکا در خلیج فارس، امارات یک موضع متمایز به خود گرفته است.