اقدامی که احتمالا تحریم به دنبال دارد

حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه به نیروهای آمریکا

به گزارش دویچه وله فارسی پنتاگون اعلام کرد نیروی نظامی این کشور در اطراف کوبانی زیر آتش توپخانه ارتش ترکیه قرار گرفته است. آمریکا از ترکیه خواست به عملیات نظامی در شمال سوریه پایان دهد در غیر این صورت تحریم‌های سختی علیه آن اعمال خواهد شد.

در ادامه پنتاگون اعلام کرده است که نیروهای آمریکایی روز جمعه ۱۹ بهمن (یازدهم اکتبر) در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه در کوبانی زیر آتش توپخانه ترکیه قرار گرفتند. در این حمله به نیروهای آمریکایی آسیبی نرسیده است. طبق گفته مقامات پنتاگون این اتفاق در چند صدمتری محل استقرار نیروهای نظامی آمریکایی روی داده است.

پنتاگون همچنین گفته است که ارتش ترکیه از محل حضور نیروهای آمریکایی اطلاع داشته است. شبکه ان بی سی گزارش داده است که کوماندوهای آمریکایی بعد از حمله ترکیه از محل خارج شدند.

وزارت دفاع ترکیه ولی ادعای آمریکا را رد کرده و گفته است که ارتش ترکیه به طرف نیروهای آمریکایی شلیک نکرده است. در بیانیه وزارت دفاع ترکیه اعلام شده است از یک کیلومتری تپه‌هایی که نیروهای آمریکایی مستقر هستند به طرف نیروهای نظامی ترکیه تیراندزای شده و ارتش ترکیه در واکنش به آن عمل کرده ولی اقدامات لازم را انجام دادند که به نیروهای آمریکایی آسیبی وارد نشود. در این بیانیه همچنین تاکید شده که ارتش ترکیه برای دفاع از خود مجبور به گشودن آتش شده است. طبق گزارش خبرگزاری‌ها نیروهای ارتش ترکیه به آتش‌باری نیروهای شبه نظامی کرد از نزدیکی شهرک سورک در حومه کوبانی در خاک سوریه پاسخ داده است.  وزارت دفاع ترکیه همچنین گفته است که بعد از آن که نیروهای آمریکایی موضوع را با نیروهای ترک در میان گذاشتند شلیک توپخانه به این منطقه متوقف شده است.

از طرف دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه ۱۹ بهمن (یازدهم اکتبر) در استانبول اعلام کرد که ترکیه به‌رغم فشارهایی که از چپ و راست می‌آید به عملیات ارتش خود در شمال سوریه ادامه خواهد داد.

احتمال تحریم ترکیه از طرف آمریکا

پیش‌تر نیز در واکنش به حملات صورت گرفته از سوی ترکیه علیه شمال شرق سوریه، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا عنوان کردند که در تلاش برای تهیه طرح تحریم ترکیه هستند.

در همین ارتباط لیز چنی، از سناتورهای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای گفت: اردوغان و دولتش به دلیل حمله بی‌رحمانه علیه شمال سوریه و نیروهای کردی هزینه سنگینی باید پرداخت کنند.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر مدعی شد که سه راه حل درباره عملیات ترکیه در سوریه وجود دارد: یا هزاران نظامی اعزام کنیم و از نظر نظامی پیروز شویم، یا از طریق تحریم به امور مالی ترکیه به شدت آسیب بزنیم و یا میان ترکیه و کردها برای یک توافق میانجی‌گری کنیم.

با ادامه عملیات ارتش ترکیه فشار آمریکا به این کشور نیز افزایش یافته است. استیون منوچین، وزیر دارایی آمریکا تهدید کرده است اگر ترکیه دست به اقدامات نظامی بیشتری علیه کردها در این منطقه بزند، آمریکا تحریم‌های سختی علیه این کشور اعمال خواهد کرد. وزیر دارایی آمریکا روز جمعه ۱۹ بهمن خبر داد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور مجوز تحریم‌ها علیه ترکیه را صادر کرده است ولی  دستور ترامپ فعلا فعال نیست. منوچین همچنین گفته است که به بانک‌ها و دیگر موسسات مالی درباره این موضوع اطلاع رسانی شده است. منوچین خاطرنشان کرد که ترکیه نباید اجازه دهد اعضای داعش از محل عملیات ارتش این کشور فرار کنند.  وزارت امور خارجه ترکیه بلافاصله به احتمال تحریم آمریکا پاسخ داد و اعلام کرد: تردید نکنید که در برابر تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه کشورمان، اقدام متقابل انجام خواهیم داد.