به‌رغم بروز ده‌ها رویداد تروریستی از سوی طالبان برای جلوگیری از برگزاری هفدهمین دور انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان ، مردم این کشور در روز اول پای صندوق های رای حضور یافتند و دیروز نیز این حضور گسترده در انتخابات، زیر سایه انواع مشکلات و ناامنی ها ادامه دارد.

تحلیلگران تاکید می کنند که حضور گسترده مردم نشان داد که رویدادهای هراس‌افکنانه نتوانسته است جلوی رفتن آنان را به پای صندوق‌های رأی‌دهی بگیرد. «ویس احمد برمک»، وزیر امور داخلی افغانستان به رسانه های محلی گفت که در جریان انتخابات یکشنبه در کشور ۱۹۲ رویداد ضد امنیتی بزرگ و کوچک در کشور رخ داده اند و نیروهای امنیتی توانستند از تعداد زیادی از این موارد ناامنی جلوگیری کنند.

وی گفت: در رویدادهای گوناگون دیروز در کشور، ۱۷ غیرنظامی کشته و ۸۳ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. به گفته او در این روز، ۱۱ تن از نیروهای امنیتی نیز کشته و ۱۹ تن دیگر آنان هم مجروح شدند. در همین حال، منابع امنیتی می‌گویند که در یک حمله انتحاری که ساعت پنج صبح یکشنبه در یک مرکز رأی دهی در منطقه سرکوتل خیرخانه کابل، ۱۵غیرنظامی جان باختند.

اما دیروز هم یک انفجار در مکتب عبدالهادی داووی در ناحیه نهم شهرکابل رخ داد و انفجار دیگر، در منطق ده کیپک کابل مکان‌هایی که در آن‌ها مرکزهای رای‌دهی بودند.

گواهان رویداد می‌گویند که در حمله بر این مرکز رأی دهی چندتن از نظامیان و افراد غیرنظامی جان باختند و یا زخمی شده اند. از شهرستان «اله‌سای» کاپیسا نیز خبر می‌رسد که برخورد یک موشک ۱۵تن را زخمی کرد و جان یک زن را گرفت؛ در حالی که رویداد مشابه در ارزگان هفت زخمی برجا گذاشت. هفدهمین دور انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان یا آن چه در زبان پشتو«لویه جرگه » خوانده می شود رأس ساعت هفت صبح روز شنبه در 32 استان این کشور آغاز شد و قرار بود ساعت 16 پایان یابد اما با بروز مشکلات فنی و امنیتی روند کار طبق برنامه پیش نرفت.

این دور از انتخابات که سومین دوره بعد از سقوط حکومت طالبان است و هفدهمین از زمان تأسیس مجلس ، پس از سه سال تأخیر نسبت به وقت قانونی خود و با شش ماه کار برنامه ریزی و اجرایی در سال جاری روز  شنبه 28 مهر ماه با انداختن رای « محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری به صندوق آغاز شد.

رئیس جمهوری افغانستان در آغاز این رویداد مهم سیاسی کشورش در سال 1397 به مردم برگزاری انتخابات را تبریک گفت و اضافه کرد که باور برای برگزاری آن وجود نداشت اما دیروز، یکشنبه این شک و تردید ها به یقین مبدل شد و انتخابات برگزار شد. رئیس جمهوری افغانستان مردم کشورش را تشویق کرد که رای دهند و آن را تنها حق ندانست بلکه مسئولیت شرعی و تکلیف شهروندی بر شمرد و خواست برای انتخاب نماینده خود پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

حدود 30 دقیقه از این سخنان رئیس جمهوری افغانستان نگذشته بود که «محمد محقق» معاون دوم ریاست اجرایی با یکی از تلویزیون های داخلی این کشور به صورت زنده مصاحبه کرد و از بسته ماندن تعدادی از مراکز رای گیری شکایت کرد.

شکایت ها و انتقادها از مسدود بودن مراکز با گذشت هر ساعت افزایش یافت و در کنار آن خبرهایی از بروز مشکلات فنی و عدم مهارت کارمندان نیز به رسانه ها رسید.

رسانه های افغانستان و رای دهندگان هر کدام از طریق وسایل ارتباطی در دسترس خود گزارش دادن که شماری از مراکز با وجود آن که تعداد زیادی از رای دهندگان از ساعت شش صبح در مقابل آنها برای رای دادن حضور یافته بودند، تا ساعت 12 و برخی 13 همچنان بسته بود.

البته در شماری از مراکز هم که انتظار به سر رسید، درب باز شد باز بروز چالش های فنی باعث شد که روند رای گیری کند شود و حتی شماری از مراکز رای گیری مسدود باقی ماند. در برخی مراکز که ساعت 11 و 12 درب آنها برای رای گرفتن باز شد، شماری از مردم به دلیل نیافتن نام خود در فهرست تهیه شده از طرف کمیسیون مستقل انتخابات و شماری هم به دلیل انتظار بیش از حد بدون دادن رای مراکز را ترک کردند.